پیشنهاد راه اندازی اولین مدرسه سردبیری مجلات علمی کشور

مدیرکل دفتر سیاست گذاری معاونت پژوهشی وزارت علوم پیشنهاد داد که مدرسه تابستانی سردبیری و مدیریت مجلات علمی کشور با آموزش در سطوح مختلف برای سردبیران و مدیران افتتاح شود. 

صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاست گذاری معاونت پژوهشی وزارت علوم در مراسم تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی در پایگاه های معتبر بین المللی گفت: چرا نشریات باید در نمایه های بین المللی وارد شوند؟ نشریات علمی هر کشور،  بستر انتشار و دستاوردهای علمی و پژوهش‌ها محسوب می‌شود و به دید جهانی گذاشتن آنها اعتبار می‌بخشد.   

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد سردبیران نشریات آموزش های مدونی نداشته‌اند و بالغ بر ۶۵۰ نفر در همایشی که امروز برگزار شد، شرکت کردند و این آمار خوبی است، پیشنهاد می‌کنیم اولین مدرسه تابستانی سردبیری و مدیریت مجلات علمی کشور با آموزش در سطوح مختلف برای سردبیران و مدیران افتتاح کنیم؛ چرا که صنعت نشر روز به روز در حال پیشرفت است. 

مدیرکل دفتر سیاست گذاری معاونت پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه اخلاق پژوهشی در مجلات علمی بسیار اهمیت دارد؛ تاکید کرد: سردبیران نشریات علمی سلطان هستند و این فرایند باید در کمال صحت و سلامت برگزار شود؛ چرا که روی مسائل علمی فرد از قبیل ارتقای استاد و ... تاثیر می‌گذارد.  

در ادامه مراسم، آقا میری رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: با برداشتن محدودیت انتشار مقالات هسته‌ای همه پذیرفتند که فعالیت علمی در این زمینه در کشور در حال انجام و پیشرفت کشور مشخص است. داشتن مقاله یک اعتبار برای کشور است ولی یک هدف نیست و وقتی تبدیل به یک هدف می‌شود، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: به علت اینکه ما را محاصره تبلیغاتی می‌کنند، برای اثبات وجودمان در جهان، نیاز داریم مقالات و محصولاتمان را ارائه کنیم؛ بنابراین نمایه‌سازی بین‌المللی یک ضرورت است.

آقامیری تصریح کرد: انتشار مقالات با این هدف است که ما در عرصه بین‌المللی عرض اندام کنیم و مقالات ما مورد رجوع در جهان قرار بگیرند. تا سال ۲۰۰۶ به همکاران ما در دانشکده هسته‌ای می‌گفتند به خاطر مسائل امنیتی مقاله منتشر نکنید. همین موضوع سبب می‌شد که شناخت در مورد رشد علمی ما در این رشته مشخص نباشد. از یک زمانی به بعد این محدودیت‌ها برداشته شد.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: با برداشتن این محدودیت ذهنیت عوض شد و همه پذیرفتند که فعالیت علمی در این زمینه در کشور در حال انجام است و پیشرفت کشور مشخص شد. این اتفاق سبب شد مسیر تغییر کند و حدود ۱۰ سال پیش، آژانس یکی از مسائلی که مورد توجه داد، مقالات ما بود؛ بنابراین موضوع جلسه امروز اهمیت زیادی دارد، چرا که می‌تواند نما و ویترین ما را در جهان متفاوت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار