کلید به کلید، طرحی برای بازسازی بافت فرسوده شهری

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اجرای طرح کلید به کلید به منظور اعطای زمین با تخفیف ۴۰ درصدی به افراد برای نوسازی و بازسازی بافت فرسوده خبر داد.

مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طرح کلید به کلید از اقدامات دولت سیزدهم برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری است که در این طرح ساکنان بافت فرسوده شهری با ۴۰ درصد تخفیف زمین دریافت می‌کنند.

او با بیان اینکه امدادرسانی و خدمات دهی در زمان بحران‌ها در بافت فرسوده شهری به دلیل کم عرض بودن کوچه‌ها و وجود معابر کمتر از ۶ متر در سطح شهر امکان پذیر نیست و به سختی انجام می‌شود، افزود: برای اینکه ساکنان بافت فرسوده نسبت به نوسازی خانه‌های خود تشویق شوند، طرح کلید به کلید از سوی وزارت راه و شهرسازی اجرایی شده است. 

مودی با اشاره به مشوق‌های این طرح، اظهار کرد: شهرداری‌ها موظفند در زمان صدور پروانه ساختمانی نسبت به تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های پروانه و اعطای یک طبقه تشویقی، عدم محاسبه بالکن در زیربنا، ایجاد درب اضافه جهت تأمین پارکینگ و تأمین ۳۰ درصد پارکینگ در فضای باز ساختمان اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۷۹ طرح عمرانی کوچک و بزرگ از قبیل احداث کتابخانه، خانه محله، سالن ورزشی، مدرسه، پارک و فضای سبز، بهسازی معابر و کمک به بهسازی انشعابات آب و برق با اعتبار بیش از ۵۱ میلیارد تومان تعریف و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

به گفته او از این تعداد ۶۵ طرح به مبلغ ۴۱ میلیارد تومان به اتمام و بهره برداری رسیده و ۱۴ طرح با اعتبار بیش از ۱۲ میلیارد تومان نیز در حال اجرا است ۹۰ درصد پیشرفت دارد.


بیشتر بخوانید


مودی گفت: همچنین ار محل اعتبارات بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۰ نسبت به پیگیری و افرایش سهمیه قیر رایگان از ۲ میلیارد تومان به ۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد تومان و امسال در مرحله اول ۱۱ میلیارد تومان اقدام شده که بین شهرداری‌های دارای محدوده و محلات هدف باز آفرینی شهری برای اسفالت و بهسازی معابر شهری در حال توزیع است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شهر‌های بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف، گزیک و قهستان دارای محدوده و محلات هدف مصوب با ۶۰ محله با عنوان سکونتگاه غیر رسمی، بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، بافت تاریخی و روستا‌های ادغام شده با مساحت حدود هزار و ۷۳ هکتار وجود دارد، عنوان کرد: حدوداً ۳۳.۶ درصد ساکنان شهر‌ها در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.