ظهور مجدد لکه‌های خورشیدی که باعث شدیدترین طوفان مغناطیسی شده اند

لکه‌های خورشیدی که باعث شدیدترین طوفان مغناطیسی در ۲۰ سال گذشته شده اند دوباره ظاهر شده اند.

منطقه لکه‌های خورشیدی که رکورد شفق قطبی را در می ۲۰۲۴ ایجاد کرد، برای سومین بار به شکلی خشونت‌آمیز دوباره ظاهر شد و یک شعله خورشیدی عظیم M ۹.۳ را در ۲۳ ژوئن منتشر کرد.

این اولین بار نیست که ما با این لکه‌های خورشیدی بیش فعال مواجه می‌شویم، زیرا AR ۳۷۲۳ نسخه بازگشتی لکه خورشیدی AR ۳۶۹۷ و قبل از آن AR ۳۶۶۴ است که مسئول طوفان ژئومغناطیسی عظیم G ۵ بود که شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی در ۲۰ سال گذشته بوده‌است. طوفان ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ نزدیک به آستانه یک شراره رده X است که بالاترین رده شدت برای شراره‌های خورشیدی است.

متوسط دوره چرخش خورشید ۲۷ روز است، به این معنی که زمین می‌تواند یک منطقه فعال خاص را برای حدود دو هفته قبل از چرخش به سمت لبه غربی خورشید ببیند.

لکه خورشیدی AR ۳۷۲۳ ثبات و چگالی قابل توجهی از خود نشان داد و از دو چرخش کامل در سمت دور خورشید جان سالم به در برد.

منطقه لکه‌های خورشیدی اکنون سومین سفر نادری را انجام می‌دهد. اگرچه منطقه این لکه خورشیدی تنها کسری از اندازه قبلی خود است، اما ساختار مغناطیسی آن همچنان به تولید شعله‌های خورشیدی قدرتمند ادامه می‌دهد.

چند روز پیش، در ۲۳ ژوئن، یک شعله خورشیدی قدرتمند M ۹.۳ را پرتاب کرد که در ساعت ۱۳:۰۱ به وقت گرینویچ به اوج خود رسید. فوران بسیار نزدیک بود که به عنوان یک دسته x طبقه بندی می‌شود.

شعله خورشیدی باعث قطع متوسط امواج کوتاه رادیویی در سراسر اروپای غربی و آفریقا شد.

خاموشی‌های رادیویی پس از فوران‌های قدرتمند خورشیدی به دلیل پالس‌های قوی اشعه ایکس و تشعشعات فرابنفش شدید منتشر شده در طول این رویداد‌ها رایج است.

تابش با سرعت نور به سمت زمین می‌رود و وقتی به ما می‌رسد قسمت بالایی جو زمین را یونیزه می‌کند (بار الکتریکی می‌دهد). این یونیزاسیون سیگنال‌های رادیویی موج کوتاه با فرکانس بالا را مختل و در نتیجه ارتباطات را تخریب می‌کند یا سیگنال را از دست می‌دهد. چنین اختلالاتی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر حمل و نقل هوایی، عملیات دریایی و ارتباطات اضطراری داشته باشد.

از آنجایی که لکه خورشیدی AR ۳۷۲۳ به گردش خود ادامه می‌دهد، دانشمندان فعالیت آن را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت، زیرا توانایی منطقه لکه خورشیدی برای تولید شعله‌های با شدت بالا و طوفان‌های ژئومغناطیسی آن را به موضوعی بسیار مورد توجه تبدیل کرده است.

فعالیت‌های مکرر در این منطقه رفتار پویا و گاهی غیرقابل پیش‌بینی خورشید را برجسته می‌کند که می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر آب‌وهوای فضا و فناوری‌های زمینی داشته باشد.

بازگشت لکه خورشیدی AR ۳۷۲۳، که باعث ایجاد شفق قطبی، با شعله‌های خورشیدی قدرتمند خود می‌شود، بر اهمیت نظارت مستمر بر فعالیت خورشیدی برای درک بهتر و پیش بینی رویداد‌های آب و هوای فضا تأکید می‌کند.

منبع: فضا

برچسب ها: لکه های خورشیدی ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار