هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

ناسا اعلام کرده است که بین ژوئن و سپتامبر، یک انفجار نوری نادر از یک ستاره مرده، معروف به نواختر، در صورت فلکی تاج شمالی راه شیری رخ خواهد داد.

به گفته سازمان فضایی آمریکا، ناسا، ستاره کوتوله سفید و غول سرخ که با هم به عنوان T Corona Borealis یا ستاره تیتان شناخته می‌شوند، علت وقوع انفجار کیهانی نادر هستند. آن ها یک سیستم دوتایی هستند که تقریباً ۳۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که کوتوله سفید مواد را از غول سرخ جمع آوری می‌کند تا زمانی که به فشار و دمای بالا برسد، منجر به انفجار گرمای هسته‌ای می‌شود و در نتیجه باعث پرتاب این مواد به فضا در یک قالب یک تابش شگفت انگیز می‌شود.

ربکا هاونسل، یکی از همکاران پژوهشی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، گفت: این رویداد یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد و ستاره‌شناسان جدیدی را خلق می‌کند و برای جوانان یک رویداد کیهانی را فراهم می‌کند که می‌توانند رصد کنند.

 دکتر الیزابت هیز، رئیس آزمایشگاه فیزیک اختر ذرات در گدارد، به شور و شوق در میان علاقه‌مندان به نجوم، دانشمندان و شهروندان اشاره کرد. آن ها همیشه به دنبال سیگنال‌های قوی و روشن هستند که رویداد‌های نو و سایر پدیده‌ها را شناسایی کند.

این آژانس خاطرنشان کرد که چرخه انباشت و انفجار مواد بین دو ستاره تقریباً هر ۸۰ سال یک بار تکرار می‌شود، به گونه‌ای که آخرین بار این نواختر در سال ۱۹۴۶ مشاهده شد.

ناسا و سایر رصدخانه‌ها نیز از تلسکوپ‌ها و ابزار‌های مختلفی برای مطالعه نوا استفاده خواهند کرد. از جمله مهم‌ترین آن ها می‌توان به تلسکوپ فضایی پرتو گاما فرمی، تلسکوپ فضایی جیمز وب، رصدخانه نیل گرلز سویفت و تصویرگر پرتو ایکس قطبی (IXPE) اشاره کرد.

این آژانس خاطرنشان کرد که این رویداد فرصتی منحصر به فرد برای درک بهتر ساختار و پویایی انفجار‌های ستاره‌ای مکرر فراهم می‌کند. قابلیت رصد تصویربرداری پرتو گاما و یک ابزار جدید در نجوم پرتو ایکس، قابلیت پلاریزاسیون IXPE، بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد چرخه زندگی این سیستم‌های دوتایی و فرآیند‌های ستاره‌ای که به آن ها سوخت می‌دهند، ارائه می‌کند.

منبع: ارم نیوز

برچسب ها: ناسا ، فضا ، انفجار کیهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ان شالله بریزه رو ساختمان بورس
Iran (Islamic Republic of)
حسنیه
۱۲:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ناسا هر سال یه دروغ بزرگ اعلام میکنه و مردم نادان جهان رو گمراه میکنه ؟

بلا نسبت مردم دانا

چون کسی نمیتونه ازون دروغ بزرگتر بگه !!

مثل چند سال پیش ک میخواست شهاب سنگ بخوره به زمین و مثلا مدیری هم تو تلویزیون گفت

ولی هیچ کی نفهمید چرا اون شهاب سنگ بزرگ

که میخواست زمین رو نصف کنه چرا از کنار زمین رد نشد ناسا یه عکس بگیره
آخرین اخبار