خرید ۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان آذربایجان غربی

مدیر غله آذربایجان غربی گفت: از آغاز خرید تضمینی گندم در استان بیش از ۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان منطقه خریداری شده است.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان به قیمت پایه ۱۷۵ هزار ریال آغاز و تاکنون بیش از  ۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان منطقه خریداری شده است.

امید زینالی اصل ادامه داد: ۷۲ مرکز شامل مراکز ملکی، مباشر، سیلو‌های بخش خصوصی، سیلو‌های در جوار کارخانه برای خرید خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پارسال ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری و آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه پنجم کشور در این زمینه شد افزود: از این میزان گندم خریداری شده ۱۳۷ هزار تن به سایر استان‌ها حمل شد که امسال برآورد می‌شود تا ۳۰۰ هزار تن از گندم‌های خریداری شده به سایر استان‌ها حمل شود.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی می گوید: امسال هم با توجه به اظهارات کارشناسان پیش بینی‌ها بیانگر افزایش یکصد هزار تنی تولید و رکورد زنی زارعان استان در این زمینه است که با توجه به افزایش تولید امکان افزایش ارسال به سایر نقاط کشور هم پیش بینی می‌شود.

زینالی خاطر نشان کرد: ساعت خرید گندم در مراکز خرید هم از هشت صبح تا هشت شب بوده و در صورت نیاز تا ۱۲ شب نیز قابل افزایش است.

وی می گوید: خرید گندم از نقاط شمالی آذربایجان غربی آغاز می‌شود چرا که گندم مناطق شیبلو و شوط زودتر از مناطق استان آماده برداشت می‌شود؛ هر چند کیفیت گندم در این منطقه نسبت به محصول جنوب استان اندکی پایین‌تر است که در این زمینه نیز با واردات گندم کیفی از خوزستان و بنادر کشور نسبت به حفظ و پایداری کیفیت گندم اقدام می‌شود.

وی گفت: ۲۹ سیلو در استان با ظرفیت یک میلیون تن وجود دارد که چهار سیلوی ملکی و ۲۵ سیلوی بخش خصوصی و در جوار کارخانه‌ها هستند و کارخانجات بعد از خریداری و ذخیره گندم نسبت به تبدیل آن به آرد اقدام می‌کنند.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی اظهار کرد:  ۱۸ کارخانه آرد در آذربایجان غربی فعالیت دارند که پنج کارخانه در ارومیه و بقیه در سایر نقاط شمالی و جنوبی استان پراکنده هستند.

ایرنا:  تعهد و قرار دادی  دارد؟

زینالی در زمینه کشت قرار دادی گندم  با زارعان آذربایجان غربی نیز گفت: امسال با ۱۸ هزار و ۳۳۰ کشاورز به تعداد ۱۹ هزار و ۲۱۴ مورد عقد قرار داد شده است که سطح زیرکشت ۴۰۱ هزار هکتار برآورد شده، این قرار داد‌ها به صورت الکترونیکی بوده و در سامانه ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.