ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت فرآوری محصولات مزیت‌دار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر سرمایه‌گذاری در بحث فراوری انجام شود ظرفیت بسیار بکری برای معرفی محصولات مزیت دار استان به بازار جهانی فراهم می‌شود.

بیکی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: نگاه صادرات محور محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی باید مدنظر باشد.

وی، گریزی به محصولات مزیت‌دار استان از جمله زرشک، زعفران عناب و ... زد و با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه برخی محصولات سرآمددر کشور است، افزود: خراسان جنوبی با ۹۹ درصد تولید، بزرگترین تولیدکننده زرشک بی‌دانه در جهان است.

 بیکی با اشاره به اینکه در زمینه محصول عناب نیز خراسان جنوبی بزرگترین تولیدکننده عناب در کشور است، یادآور شد: در زمینه زعفران گرچه بزرگترین تولیدکننده نیستیم، اما زعفران خراسان جنوبی از کیفیت بالایی برخوردار است.

 به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند  در بحث زنجیره‌های دام و طیور، کارخانه خوراک دام‌های موفق و بزرگی در استان فعالیت دارند که در کشور حائز رتبه و رکورد هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که در بحث محصولات مزیت‌دار و بخش کشاورزی می‌تواند به کشاورز کمک کند نگاه صادرات محور به تولید این محصولات است و پس از برگزاری جشنواره زرشک زمینه برای صادرات این محصول فراهم و درخواست صادرات به مرکز کشور ارسال شده است.

بیکی از مشکلات پیش رو به نبود آشنایی کشور‌های هدف با محصول زرشک اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات و جلوگیری از خام فروشی این محصول، فرآوری زرشک است که در این راستا تحرکات و پیگیری‌هایی انجام شده، اما کافی نیست و سرمایه‌گذاری بزرگ با پرداخت تسهیلات دولتی به کشاورزان و ورود بخش خصوصی در این راستا ضروری است.

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه فراوری محصولات مزیت‌دار نسبت به‌خام فروشی محصول، درخواست‌های بیشتری دارد، گفت: فراوری محصولات نسبت به خام فروشی محصول باعث انتفاع کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌شود.

 وی به وجود ۸۰۰ نوع گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه هر کدام خواص خود را دارد، گفت: اگر سرمایه‌گذاری در بحث فراوری انجام شود ظرفیت بسیار بکری برای معرفی محصولات مزیت دار استان به بازار جهانی فراهم می‌شود و ۱۰۰ درصد با استقبال مواجه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار