جمالی با اشاره به اینکه ذخایر خونی متوسط کشوری از ۵ روز به ۸ روز رسیده است، گفت: در ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیاز‌های بیمارستانی را تامین کرده ایم.

مصطفی جمالی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون جیرفت  با اشاره به اینکه ذخایر خونی متوسط کشوری از ۵ روز به ۸ روز رسیده است، گفت: در ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیاز‌های بیمارستانی را تامین کرده ایم که قبلا این گونه نبوده است.

وی با بیان اینکه این تحولات با وجود کمبود اعتبار و نیروی انسانی، اما با کار جهادی شکل گرفته است، افزود: تجهیزات سازمان انتقال خون ایران همچون کشور‌های پیشرفته به‌روز است و همان تجهیزاتی که در تهران وجود دارد در مراکز استان‌ها هم تامین شده است.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: آزمایشات پیشرفته‌ای همچون غربالگری مولکولی را راه انداخته ایم و احتمال اینکه ویروس و بیماری از طریق خون انتقال یابد، نزدیک به صفر شده است.

وی درباره کمبود پایگاه انتقال خون در کشور به‌ویژه جنوب کرمان نیز بیان کرد: ایده آل است که برای همه شهر‌های کشور یک پایگاه داشته باشیم، اما این به معنای نیاز به ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی است که بزرگ‌ترین مشکل ما نیروی انسانی محسوب می‌شود و نه تنها در جیرفت؛ بلکه در خود مرکز استان کرمان هم کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

جمالی اضافه کرد: از سازمان امور اداری درخواست مجوز استخدامی کرده ایم و اگر موافقت شود امکان توزیع نیرو در استان‌ها فراهم می‌شود، می‌توانیم پایگاه‌های موجود را تقویت کنیم و امکان ایجاد برخی پایگاه‌های جدید هم وجود دارد.

وی افزود: برای پوشش شهر‌های کوچک، بخش‌ها و روستا‌ها از سامانه سیار خونگیری بهره می‌گیریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: تیم‌های سیار هرچند وقت یک بار با اطلاع قبلی به شهر‌ها می‌روند تا افراد اهدای خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهر‌ها خیران به ما کمک کرده اند ساختمان ساخته شود، بیان کرد: از ورود خیران به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات به همت آن‌ها استقبال می‌کنیم.

جمالی با بیان اینکه بودجه دولتی ما کفاف نمی‌دهد و به زحمت می‌توانیم وضع موجود را حفظ کنیم یادآور شد: مشکل اصلی سازمان، کمبود اعتبار و نیروی انسانی است، اما با این وجود پیشرفت‌های خوبی را داشته ایم.

نیاز‌های خون مراکز درمانی جیرفت در جنوب کرمان تامین می‌شود

طبیب الله توان، رییس پایگاه انتقال خون جیرفت هم در حاشیه این بازدید  گفت: میزان اهدای خون سال ۱۴۰۲ پایگاه انتقال خون جیرفت نسبت به پارسال ۸ درصد رشد داشت.

وی افزود: سال ۱۴۰۲، ۸ هزار و ۹۰۹ واحد خون دریافت کردیم که ۷ هزار و ۵۰۰ واحد به همت مردم جیرفت اهدا شده و مابقی از طریق تیم سیار دریافت شده است.

توان ادامه داد: شاخص اهدای خون جیرفت را با کل جمعیت جیرفت می‌سنجند، اما با توجه به پراکندگی جمعیت در منطقه شاخص خوبی نیست و نمی‌توانیم خون بقیه جمعیت را دریافت کنیم.

وی افزود: با راه اندازی پایگاه کهنوج و رودبارجنوب و در نظر گرفتن ساختمانی در این ۲ شهرستان برای مرکز اهدای خون، تیم سیار ما هر بار مجبور نخواهد شد در جایی همچون مرکز بهداشت یا کتابخانه عمومی مستقر شود و همچنین می‌توانیم در شهرستان رودبارجنوب به جای دریافت خون فصلی، به صورت ماهیانه به خونگیری بپردازیم.

رییس پایگاه انتقال خون جیرفت یادآور شد: منوجان و فاریاب به ویژه فاریاب هر بار استقبال خوبی از تیم سیار ما می‌کنند که ظرفیت ما تکمیل می‌شود و چون نمی‌توانیم بیشتر از ۱۰۰ واحد دریافت کنیم در مرحله بعد به این شهرستان‌ها مراجعه می‌کنیم.

وی گفت: با خون‌هایی که دریافت می‌کنیم ۳ بیمارستان امام، قائم و کاشانی و بخش تالاسمی جیرفت را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کرده ایم و گاهی مازاد را به استان ارسال می‌کنیم.

توان ادامه داد: نیاز به خون دیگر بیمارستان‌های جنوب کرمان را که ۴۰ درصد تخت‌های کل بیمارستان‌های جنوب را تشکیل می‌دهند، شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان پوشش می‌دهند و پلاکت آن را انتقال خون جیرفت تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: ساختمانی در پشت ساختمان کنونی انتقال خون با یک هزار و ۲۰۰ متر زیربنا در حال ساخت است که فرماندار قول داد برای ساختمان اعتبار لازم را تامین کند.

رییس پایگاه انتقال خون جیرفت گفت: با توجه به اینکه استان شدن جنوب استان کرمان مطرح است، مدیرعامل سازمان بر ساخت این ساختمان تاکید دارد تا پاسخگوی نیاز جنوب استان باشد.

وی افزود: اعتبار ساخت این ساختمان در برنامه و بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۹۰ میلیارد ریال آن امسال تامین شده و ۲۱۰ میلیارد ریال مانده که با قول فرماندار تامین می‌شود تا در ۱۸ ماه آینده ساختمان تحویل داده شود.

 توان بزرگ ترین معضل پایگاه انتقال خون شهرستان جیرفت را کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی بیان کرد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار