با حمایت‌های مالی سازمان انتقال خون کشور و فرمانداری رفسنجان، هزینه‌های ساخت سردخانه پلاسمای خون در رفسنجان تامین و این سردخانه در استان کرمان به مرکزیت رفسنجان احداث می‌شود.

از دستاورد‌های حضور امروز مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در رفسنجان این بود که با حمایت‌های مالی این سازمان و فرمانداری رفسنجان هزینه‌های ساخت سردخانه پلاسمای خون در رفسنجان تامین و این سردخانه در استان کرمان به مرکزیت رفسنجان احداث شود.

 جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با سفر به شهرستان رفسنجان به همراه رضایی فرماندار رفسنجان پس از حضور در پایگاه انتقال خون و در جریان قرار گرفتن فعالیت این پایگاه، با اهداکنندگان خون دیدار و از این امر خداپسندانه آن‌ها قدردانی کرد.

وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این پایگاه، همچنین از اتوبوس خون گیری اهدایی شهرداری رفسنجان هم دیدن کرد و گفت: اینکه خیران در این شهرستان این اتوبوس را با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال تجهیز کردند، جای سپاس دارد.

جمالی با پرسنل پایگاه انتقال خون رفسنجان هم دیدار کرد؛ ضمن قدردانی از تلاش‌های این افراد به عنوان سربازان جبهه سلامت، در جریان سختی کار، کمبود نیرو و حجم کاری بالا در این پایگاه قرار گرفت.

وی همچنین از حمایت‌های فرمانداری رفسنجان در رفع کمبود‌ها و مشکلات پایگاه انتقال خون رفسنجان تشکر کرد و افزود: با اینکه این شهرستان در تامین نخستین ام آر آی ایران پیشقدم بوده باید در سایر موارد و کاستی‌ها هم تدابیر لازم اندیشیده شود که در حوزه پایگاه انتقال خون یکی از ضروریات و کمبودها، سردخانه برای نگهداری پلاسمای خون فریزشده است.

جمالی تصریح کرد: رفسنجان بیشترین شاخص اهدای خون در استان و کشور را داراست؛ یعنی شاخص اهدای خون شهرستان رفسنجان ۳۹.۶ است که به لحاظ مشارکت بالای مردم این خطه در امر اهدای خون قدردان هستیم.

وی افزود: لذا با توجه به اینکه رفسنجان علاوه بر تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی شهرستان، خون و فرآورده‌های خونی مازاد را به سایر شهرستان‌های استان به ویژه مناطق جنوب استان اهدا و ارسال می‌کند و نیز با توجه به اینکه نزدیکترین مرکز انتقال خون به مرکز استان کرمان است، باید سردخانه پلاسمای خون در رفسنجان ایجاد شود.

جمالی قول مساعد تامین مالی را در این خصوص داد و افزود: اعتبار مورد نیاز در این زمینه ۷۰ میلیارد ریال است که با کمک فرمانداری این مکان را احداث و تجهیز می‌کنیم و در اختیار پایگاه انتقال خون رفسنجان قرار خواهد گرفت.

 ایرج شکوهی مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمان هم در این دیدار در رفسنجان به وجود پنج پایگاه خون گیری در شهرستان‌های این استان یعنی کرمان، رفسنجان، بم، جیرفت و سیرجان اشاره و اظهار کرد: روزانه در استان کرمان بالغ بر ۳۰۰ هزار واحد خون مصرف می‌شود.

وی آمار افراد مراجعه کننده برای اهدای خون طی پارسال در پایگاه‌های خون این استان را بیش از ۸۸ هزار نفر بیان کرد و افزود: شاخص اهدای خون در استان به طور میانگین ۲۶ است یعنی از هر هزار نفر ۲۶ نفر خون اهدا می‌کنند و شهرستان رفسنجان  دراین خصوص ۳۹.۶ است که به لحاظ مشارکت بالای مردم این خطه در امر اهدای خون قدردان هستیم.

شکوهی تصریح کرد:  رفسنجان یکی از مهمترین کانون‌های اهدا و تأمین کننده خون استان کرمان محسوب می‌شود و در امر تولید خون و فرآورده‌های خونی به بسیاری از بیماران مانند افراد سرطانی، تالاسمی، بیماران مجبور به عمل جراحی وغیره که نیاز فوری و حیاتی به خون دارند خدمت رسانی می‌کند.

وی بیان کرد: وجود هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی که بیشتر در جنوب استان کرمان هستند باعث شده مصرف خون در استان بالا برود که عمده تأمین خون مورد نیاز این بیماران از رفسنجان صورت می‌گیرد.

شکوهی گفت: در کنار این موضوع بحث پیشامد تصادفات را داریم که باز هم در جنوب استان کرمان بیشترین تصادف‌ها رخ می‌دهد و نیاز به خون در بیمارستان‌ها به شدت حس می‌شود.

مدیر کل انتقال استان کرمان افزود: همچنین بروز حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و زلزله باعث می‌شود مصرف خون در استان افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار