رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: رصد و پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومیِ روستا‌های شهرستان کرمان اجرا شد.

 محمود زین الدینی گفت: در این طرح ۶۰۰  نمونه خون از طیور بومی گرفته و به منظور انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی ارسال شد.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین جمعیت پرندگان و انسان است و با توجه به اینکه بروز بیماری‌های طیور خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت طیور وارد می‌کند، این طرح در کرمان اجرا شد.

زین الدینی بیان کرد: ارزیابی سرمی و داشتن اطلاعات کافی از وضعیت بیماری‌های طیور در سطح شهرستان از اهمیت ویژه‌ای علی الخصوص در طیور بومی برای پیشگیری از سرایت این بیماری‌ها به صنعت طیور تخمگذار، مادر و گوشتی برخوردار است.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد طیور نوعی بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را در بر می‌گیرد و بینی، حلق، نای و ریه را مورد تهاجم قرار می‌دهد و از طریق ایجاد تلفات زیاد و ناگهانی در طیور گوشتی و تخمگذار به صنعت تولید گوشت و تخم مرغ خسارت وارد می‌کند.

زین الدینی گفت: با توجه به اینکه سویه‌هایی از این بیماری که در طیور بروز می‌کند قابلیت انتقال به انسان را دارد، پیشگیری از این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان از مرغداران خواست، برای پیشگیری از بیماری‌های طیور همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند و هرگونه تلفات ناگهانی را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار