روانشناس بالینی گفت: با افزایش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، خستگی دیجیتال به یکی از مشکلات رایج در جامعه تبدیل شده است.

مریم داوودی روانشناس بالینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:خستگی دیجیتال، که به عنوان خستگی صفحه‌نمایش نیز شناخته می‌شود، پدیده‌ای است که افراد به دلیل استفاده مفرط از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و تلویزیون تجربه می‌کنند. این پدیده به خصوص در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش استفاده از فناوری برای کار، آموزش و تفریح بیشتر به چشم آمده است.

 علائم خستگی دیجیتال

او ادامه داد:احساس سوزش، خشکی یا خارش چشم، سردرد‌های مکرر و ناشی از تمرکز طولانی مدت بر صفحه‌نمایش، مشکلاتی در به خواب رفتن یا خواب آلودگی در طول روز به دلیل استفاده از دستگاه‌های دیجیتال قبل از خواب، کاهش توانایی تمرکز و انجام کار‌های روزمره، احساس اضطراب و استرس ناشی از تعامل مداوم با فناوری از عوامل و علل خستگی دیجیتال هستند.

داوودی تصریح کرد: دلایل مختلفی می‌توانند منجر به خستگی دیجیتال شوند؛ تماشای مداوم صفحه‌های نمایش، به ویژه بدون استراحت کافی، نور آبی منتشر شده از دستگاه‌های دیجیتال که می‌تواند بر خواب و خستگی چشم تأثیر بگذارد. عدم توجه به نیاز به استراحت‌های منظم بین استفاده از دستگاه‌های دیجیتال از دیگر موارد است که می توان اشاره کرد. استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در ساعات پایانی شب که بر ریتم شبانه‌روزی بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

 روش‌های مقابله با خستگی دیجیتال

او گفت:برای کاهش و مدیریت خستگی دیجیتال می‌توان از روش‌های مختلفی اعم از؛ هر ۲۰ دقیقه یک بار به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متری) نگاه کنید،استفاده کرد.همچنین فعال‌سازی فیلتر‌های نور آبی بر روی دستگاه‌های دیجیتال، برنامه‌ریزی برای استراحت‌های منظم و کوتاه بین کار با دستگاه‌های دیجیتال،ایجاد محیط کاری مناسب با نورپردازی خوب و صندلی و میز ارگونومیک، محدود کردن استفاده از دستگاه‌های دیجیتال حداقل یک ساعت قبل از خواب موارد دیگر برای مقابله با خستگی دیجیتالی است.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: خستگی دیجیتال یکی از مشکلات رایج در دنیای مدرن است که می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد. با افزایش آگاهی و استفاده از راهکار‌های مناسب، می‌توان اثرات این پدیده را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار