رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال با رفع موانع صادراتی، صادرات شیرخشک به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزارتُن برسد.

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همه ساله در فصل تابستان تولید شیرخام روند کاهشی داشت، اما امسال تولید شیرخام و در نهایت تولید شیرخشک با افزایش ۲۰ درصدی به بیش از ۲۰ هزارتُن رسیده است.

به گفته او، بنابر آمار، ماهانه ۸ هزارتُن شیرخشک در داخل مصرف می‌شود که مابقی آن مازاد است که باید صادر شود. براین اساس دپوی کنونی شیرخشک در انبار‌ها بیش از ۶۰ هزارتُن است که همین باعث شده قیمت شیرخشک به کمتر از نرخ تمام شده برسد.

سلیمی ادامه داد: در حال حاضر مشکل مازاد شیرخشک با رفع موانع صادرات مرتفع می‌شود و در صورت تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت شیرخشک، راهی جز پرداخت مشوق صادراتی وجود ندارد.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که با افزایش قیمت شیرخام، تولید ماهانه شیرخشک به بیش از ۳۰ هزارتُن برسد چراکه با افزایش قیمت شیرخام، مصرف لبنیات کاهش می‌یابد و از طرفی افزایش تولید شیرخام در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد به طوریکه براساس برآورد‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تولید شیرخام در سال آینده به ۱۴.۷ میلیون تُن برسد.

 او با بیان اینکه قاچاق شیرخشک صحت ندارد، افزود: آمار گمرک و تولید حاکی از آن است که قاچاق شیرخشک نداریم چراکه برای قاچاقچیان توجیه اقتصادی ندارد.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی قیمت کنونی شیرخشک در بازار‌های منطقه را ۱.۸ تا ۲ دلار اعلام کرد و افزود: هم اکنون شیرخشک توسط صادرکنندگان ۲ دلار و کمتر از این نرخ در بازار‌های منطقه عرضه می‌شود که براین اساس قاچاق شیرخشک معنا ندارد و چنانچه قاچاق شیرخشک انجام می‌شد، با این حجم مازاد در کارخانجات روبرو نبودیم.

سلیمی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادراتی تا پایان سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتُن شیرخشک صادر شود که ارزآوری حاصل از صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۸:۵۲ ۲۴ تير ۱۴۰۳
برای ملت بدید صادرات پیشکش کل شهر میگردی دوتا پیدا نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۳
سلام سه روز دنبال شیر خشک دارم میگردم خدا از باعث بانیش نگذره صادرات چه فایده داره که در مملکت خودمون شیر خشک پیدا نمی‌کنیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۳ تير ۱۴۰۳
دربدر دنبال شیر خشک میگردیم اون وقت شما به دنبال صادرات دویست تنی هستی آیا شما نمی میرید آیا شما رو قبر نمی‌کنند آیا شما رو روز محشر هم همینجوری به فکر صادرات دویست هزار تنی هستی....
کمرم شکست به دنبال شیر و قیمت آن خدا لعنتشون کنه کمرتون بشکنه الهی
Sweden
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۳ تير ۱۴۰۳
درود به شرفی که واقعا مشخص نیست چجوری در به در دنبال شیر خشک میگردیم داروخونه هاتون ندارن ۴ تا دارو خونه باید بگردی که با هزینه اسنپ میشه ۲۰۰ هزار قیمت خود شیر خشک هم ۱۴۴ هزار یک شیر خشک تموم میشه به شهروند ایرانی ۳۴۴ هزار تومن اونم با این کیفیت شیر خشک . بعد دارین صادر میکنید آیا با یک مشت روانی طرف حسابیم که رحمی به شیر خواران مملکت هم ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ تير ۱۴۰۳
شیر خشک اینجا به سختی پیدا میشه
بعد میگید صادرات
البته مواد اولیه ارزان و صادرات با دلار نزدیک ۶۰تومن خیلی دور از ذهن هم نیست
خدا لعنتتون کنه.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۳ تير ۱۴۰۳
خدا لعنتتون که که چرا شیر خشک سهمیه ای به نوزادان ایرانی نمیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۲۳ تير ۱۴۰۳
این شیر خشک نوزاد نیست.بهش میگن شیر خشک اسکیم و با اون تفاوت داره.فقط جهت صنایع غذایی و لبنیات کاربرد داره.دوست عزیزی که گفتی گیر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۲۳:۲۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
آیا می دانید مصرف سرانه شیر در کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است ؟ افتخار کنید که شیرخشک و لبنیات را صادر می کنید !!! آثار این حماقت ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر نمایان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
درود به شرفت که مردمت شیرخشگ گیرشون نمیاد اونوقت صادر میکنی اقامسوول قیمت شیرخشک ازپارسال تاامسال ۱۰۰ درصد گرون شده بعدتوصادرات میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۳
خدا لعنتتون کنه چند ماهه واسه تهیی شیرخشک اپتامیل پپتی مشکل داریم مردم اسیرن واسه کی این دروغها رو میبافین دین که ندارین حداقل آزاده باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۳
مردم در به در دنبال تامین لبنیات بعد ما تو فکر صادرات واسه وارد کردن ارز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۳
چرا صادرات ، ما شیرخشک گیرمون نمیاد
-
ناشناس
۰۶:۱۵ ۲۳ تير ۱۴۰۳
گرانی شیر خشک ناشی از کم شدن ارزش پول ملی است مانند خیلی از چیز های دیگر صادر کننده تقصیری ندارد
آخرین اخبار