نمایش شور و شعور حسینی مردم قم در عاشورای ۱۴۰۱

شهر مقدس قم در عاشورای حسینی سالروز شهادت سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سراسر عزا و ماتم است.

آیین سوگواری عاشورا در بزرگداشت مقام والای اسوه صبر و ایثار و جوانمردی حضرت امام حسین (ع)در شهر‌ مقدس قم در حال برگزاری است.

جای جای شهر مقدس قم به ویژه آستان سراسر نور بانوی کرامت در روز عاشورای حسینی  حال و هوای دیگری دارد و کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی سید و سالاران شهیدان به پرواز در می‌آورد.

دلدادگان ساحت مقدس اهل بیت (ع) در قالب هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) آمده اند تا این مصیبت عظیم را به بانوی کرامت (س) تسلیت بگویند و با قطره اشکی دل و دیده را به نور عترت و عصمت روشن کنند.

سوگواران در این روز حزن انگیز  با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر و توزیع نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

امروز طنین ندای لبیک یا حسین (ع) و لبیک یا ابالفضل العباس (ع) در گوشه گوشه شهر قم به گوش می‌رسد.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مساجد به ویژه مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، تکایا و مساجد، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع معظم تقلید در حال برگزاری است و سخنرانان در این مجالس به مناقب سیدالشهدا (ع) و به تبیین پیام نهضت عاشورا می‌پردازند.

دهمین روز از محرم سال۶۱ هجری قمری، امام حسین (ع) و یارانشان با لبانی تشنه‌تر از کویر تا آخرین قطره خون خود جنگیدند تا حقانیت اسلام و اهمیت نماز را در تاریخ ثبت کنند. این جنگ با سپاه یزید به فرماندهی عمر بن سعد در صحرای کربلا و در ظهر همان روز پس از به جا آوردن نماز ظهر به امامت امام حسین (ع) میان سپاه اسلام و کوفیان شدت بیشتری گرفت. پس از شهادت امام حسین (ع) سر ایشان را به نیزه کردنند و بر جنازه‌هایشان با اسبان خود تاختند. از این واقعه تلخ و بی‌رحمانه عاشورا سال‌های زیادی می‌گذرد، اما شوق عزاداری مسلمانان هر سال بیشتر از قبل است.

مروری بر سبک زندگی حسینی

حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  ما ضمن عرض تسلیت به مناسبت عاشورای حسینی در خصوص سبک زندگی امام حسین (ع) گفت:امام سوم شیعیان در تمام سال‌های زندگی پربرکتشان سبک زندگی اسلامی توام با آزادیخواهی و عدالت را ارائه می‌کنند.

او افزود: با بررسی در سیره زندگانی امام حسین (ع) می‌بینیم که ایشان در برهه‌های مختلف زندگی از  کودکی تا بزرگسالی در نقش‌ پسر، پدر، همسر، برادر، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند که می توان از هر فصل زندگی ایشان  یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.

این کارشناس مذهبی  عنوان کرد: حسین (ع) مهربان ترین بودند همان طور که در حدیث کساء آمده است وقتی وارد خانه می‌شوند،با ادبیاتی پر مهر و عطوفت  عنوان می‌کنند: «بوی بهشت و بوی جدم می‌آید»  پدربزرگ ایشان حضرت ختمی مرتبت در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع)نسبت  می‌دهند: «تو شافع امت و پرچمدار منی». حضرت زهرا(س) خطاب به امام حسین(ع)می‌گویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی». این ادبیات اگر در زندگی‌ها حاکم و جاری شود، بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به روابط محکم خواهر و برادری امام حسین(ع) اضافه کرد: حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان  و غمخوار یکدیگر هستند که حضرت زینب(س) در زمان ازدواجشان شرط می‌کنند که من هر روز باید برادرم را ببینم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونه‌ای است که زینب (س) تا دم شهادت هم برادر را همراهی می کند و در گودال قتلگاه  بالای سر او می‌ایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو می‌کند.

حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ می‌کنندتا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمی‌زدند و به او اقتدا می‌کردند و مردم ایشان را تحریک می‌کردند که تو خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمی‌کردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آن‌ها نشان می‌دادند.

او ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونه‌ای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، حضرت زهرا (س) برای سلامتی ایشان روزه نذر می‌کند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آن‌ها می‌آید، غذایشان را به آن‌ها می بحشند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمی‌شود؛ این‌ها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را می‌رساند.

او افزود: زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود می‌روند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعه‌ای آب هم نمی‌نوشند، این نشان می‌دهد که تربیت از درون خانواده شروع می‌شود و آن‌ها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از سیدالشهداء(ع) گفت:در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت همراه باشد، در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفی‌ترین صحنه‌ها اتفاق می‌افتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمی‌کنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزو‌ها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگ هایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از خانواده و دین دفاع کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که امام حسین(ع)الگوی کامل  برای زندگی فردی، اجتماعی و روش‌های اخلاقی، عبادی و سیاسی  است ،تاکید کرد:خانواده ها در جوامع اسلامی باید برنامه های زندگیشان را بر مبنای سبک زندگی حسینی تنظیم کنند، چرا که زندگی حسینی عاقبت بخیری انسان را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار امام حسین(ع) الگوبرداری شود، ادامه داد:امام حسین (ع) سرش را در راه حق داد و تمام هستی خود را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بودند و فقرا را اطعام می‌کردند و هر کسی گرفتار می‌شد، نزد ایشان برای حل مشکل می‌آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار