نصرت الله محمودی ثانی اظهار داشت: مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جلوهای است از مراتب حیات طیبه و جامعه سالم و فرصتهای تربیتی زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط متربیان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.
وی افزود: مخاطب اصلی سند تحول، مدرسه است و مدرسه باید بهمثابه یک سازمان راهبردی در نظر گرفته شود و مدیر مدرسه را همانند یک مدیر راهبردی تلقی کنیم چرا که باید مدرسه خود یک برنامه راهبردی و عملیاتی ویژه داشته باشد. از این رو ترجمان سند تحول در سطح مدرسه و میزان درک مدیر، معلمان و دانشآموز و والدین به عنوان ذیربطان کلیدی از این سند حائز اهمیت است.
وی در ادامه این الگو را تلاشی برای رسیدن به یک فهم مشترک از ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز در سند تحول میان سطوح ستاد تا صف و ذینفعان اصلی آن که عناصر و ارکان مدرسه هستند دانست و افزود: هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول، تقویت و توسعه مشارکت عوامل سهیم و مؤثر در تحول مدرسه و ارتقای تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، انسجام و هماهنگی بخشهای ستادی (وزارت تا ادارات منطقه) در پشتیبانی نظارت و ارزشیابی از مدرسه، توسعه و تقویت شایستگیهای عمومی و حرفهای معلمان، مربیان و مدیران مدارس در تحقق ویژگیهای مدرسه صالح (مدرسه یادگیرنده، پژوهنده و هویتساز)، زمینه سازی جهت اجرای سیاست کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات به استانها مناطق و مدارس، زمینهسازی جهت شناسایی و حل چالشها و مسائل منابع انسانی است.