با توجه به ماده واحده اصلاح زمان برگزاری آزمونهای نوبت شهریور دوره متوسطه - مصوب پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۳، به منظور افزایش بهره وری و ایجاد انعطاف در ساماندهی امور مربوط به تعلیم و تربیت دانش آموزان، آزمونهای تابستان سال تحصیلی جاری از ۱۵ مرداد ماه شروع می شود،در حالی که باید طوری برنامه ریزی شود تا با تاکید بر عدم کاهش کیفیت آموزش و یادگیری در دوره تابستانی دانش آموزان، مدارس روزانه و بزرگسالان، آمادگی لازم برای برگزاری آزمونهای نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه و زمانبندی حضور در حوزه آزمون فراهم شود.
این در حالی است که طراحان کشوری سوالات امتحانی، بر اساس ضوابط ، تا زمان تکثیر، توزیع و برگزاری امتحانات در قرنطینه قرار دارند.
نحوه ارزشیابی ابتداییها
در تمام پایهها ارزشیابی و اعلام نتایج دانش آموزان بر عهده معلم مربوطه است. ارزشیابی و اعلام نتایج نوبت تابستان (شهریور سابق) مدارس دوره ابتدایی در تمامی پایهها تا پایان مردادماه ١٤٠٣ انجام گیرد و به منظور ایجاد آمادگی مدارس برای شروع شایسته سال تحصیلی جدید از موکول کردن این فرایند به شهریور، جداً خودداری شود.
در پایه ششم، ضمن رعایت مفاد ماده ۶ آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی، برگزاری آزمون هماهنگ منطقهای نیز که از اختیارات مناطق است تا پایان مرداد ماه اتمام یافته و نتایج اعلام شود.
چگونگی و زمان برگزاری امتحانات دوره اول و دوم متوسطه
ایجاد سابقه تحصیلی برای داوطلبان کنکور بر اساس نمرات امتحانی نوبت خرداد
آزمونهای هماهنگ استانی و داخلی در تابستان سال تحصیلی جاری از ۱۵ مرداد ماه آغاز و تا هفته اول شهریور پایان پذیرد.
آزمون نوبت تابستان برای درس / دروسی که دانش آموز / داوطلب آزاد در خرداد ۱۴۰۳ و یا دورههای قبل در آنها موفق به کسب نمره قبولی نشده و یا تاکنون آنها را انتخاب واحد نکرده، برگزار میشود. بنابراین شرکت کنندگان در آزمونهای نهایی تابستان بدانند که نمرات این نوبت به عنوان سابقه تحصیلی به سازمان ملی سنجش نظام آموزش کشور ارسال نمیشود و به منظور ایجاد سابقه تحصیلی برای آزمون سراسری پذیرش دانشجو بر اساس اعمال سوابق تحصیلی لازم است در نوبت خرداد درس مورد نظر خود را انتخاب و در آزمون آن شرکت کنند لیکن نمرات این آزمونها در تعیین معدل فارغ التحصیلی و ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو میپذیرند، موثر است.
نحوه ارزشیابی دانشآموزان با نیازهای ویژه
تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ اطلاعات دانش آموزان استثنایی با تعیین نیازمندی (منشی، وقت اضافه یا هر دو) برای هر دانش آموز متناسب با نوع آزمون از اداره آموزش و پرورش استثنایی / منطقه / ناحیه / شهرستان به حوزهها ارسال و آمادگی حوزه برای برگزاری آزمون و ورود تجهیزات کمکی و توانبخشی بدون حافظه (بهدید، ماشین پرکینز، سمعک، دستگاه کاشت حلزون و ...) به همراه دانش آموزان توسط ادارات استثنایی با هماهنگی حفاظت آزمون بررسی و مورد تایید قرار گیرد.
تبصره: چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری آزمونها با قبل از آن دچار مشکل یا سانحهای شود که قادر به نوشتن نباشد با معرفی از اداره آموزش و پرورش استثنایی میتواند از منشی استفاده کند.
رئیس حوزه و عوامل اجرایی با همکاری ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان نسبت به ویژگیها و نیازهای خاص هر یک از گروههای دانش آموزان استثنایی آگاه شوند.
تبصره: صدور ابلاغ منشی توسط اداره آموزش و پرورش منطقه شهرستان برای معرفی شدگان از اداره آموزش و پرورش استثنایی (طبق بند ۱) با اولویت همکاران شاغل در مدارس استثنایی مراکز جامع سنجش صورت گیرد.