حجتالسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «راز» شبکه افق در پاسخ به سوال وحید یامینپور، مجری برنامه مبنی بر اینکه آقای پناهیان شما امسال دقیقاً به چه چیز حمله کردید؟ گفت: بنده سالهاست به بحث تحجّر و بررسی خوارج میپردازم. بنده در جامعه جریانهایی از تحجّر را میبینم که رخ نشان میدهند، قدرت میگیرند و در فضای اخیر در فرهنگ دینی جامعه نهادینه میشوند.
حجتالسلام پناهیان در پاسخ به این سوال که پس شما شاهد سویههای تحجّر در بین دینداران هستید؟ افزود: قطعاً. با دیدن نتایج دور اول انتخابات به این نتیجه رسیدم تحجّر فزایندهای در انتخابات نقش دارد. ما امسال چه اتفاقی مهمتر از انتخابات در کشور داشتیم؟ سرنوشت جهان تشیع به قدرت جمهوری اسلامی وابسته است. اگرچه در آخرین نظرسنجیها حدود ۸۵ درصد مردم گفتند ما پیرامون محرم یک کاری انجام دادیم، اما چرا ربط اربعین رفتن و امام حسینی بودن با انتخابات و سیاست ضعیف است؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حتی در بین انقلابیون سویههای تحجّر دیده میشود، افزود: مثلاً هر کجا که اسلام فردی یا برداشت فردی از اسلام تبلیغ شود، بوی تحجّر از آن بلند میشود. در واقع، تلقی اسلام متحجّرانه در جامعه در حال زیاد شدن است و آنها به اسم دفاع از دین پرچمداری میکنند و به حقیقت اسلام نابی که امام راحل معرفی میکرد، بیاعتنایی میکنند.
وی در پاسخ به سوال وحید یامینپور که اسلام فردی جزو شیکترین دینداری در جامعه امروز ماست، گفت: ما از دو جهت ضربه میخوریم؛ یکی دینگریزیهایی که صورت میگیرد و کم نیست. در فتنه اخیر دینگریزیهای بسیاری از نوجوانان و جوانان بخاطر استشمام تحجّر در جامعه دیدیم؛ وگرنه چرا نباید نوجوان با دین ارتباط برقرار کند؟ وقتی تعبیرمان از ولایت جامعه این است که تو باید از ولی جامعه اطاعت کنی، او بوی تحجّر استشمام میکند، که صحیح است. این گفته ناقص است، ولی غلط نیست. باید گفت ولی جامعه از تو میخواهد قدرت تشخیصات را بالا ببری و به بسیاری از موضوعات دستور نمیدهد تا تو با بصیرت خودت عمل کنی. اما وقتی به صورت فردی دین را تعریف کردیم، جوانان هم از دین بدشان میآید.
و راهنمایی نمی کنی.موارد مال حلال و راه درست و کلام راست
را به او یاد آور نمی شوی.
آیا جوان ونوجوان همه را خود باید در بوته ی امتحان بگذارد.
مثلا مال حرام را بخورد ومنتظر عواقبش بماند.
قطعا شیوه ی اسلام شیوه ی مباحثه،مشورت،هم فکری،است.
و در موارد اهم ،مهم بودن آنرا یاد آور شد.آیا نباید به او یاد آور شد
که جز درموارد ضرورت هم کلام نامحرم نشود.اگر که جوان خود بخواهد تجربه کند که در هرموارد در پرتگاه سقوط می افتد.
اگر منظور شما هر موردی بودباید شاخه ها را شفاف تعیین
بفرمایید که خواننده با خواندن آن هر موردی بر آن مشتبه نشود.
و کلی گویی که درآن ابهام باشد،انسان معرفتی از آن حاصلش نمی شود.در صورتیکه درقرآن وروایات مطالب روشن و صریح وبادله ی کافی مطرح می شود.