محمد علی موسی پور گرجی مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در نشست هم افزایی توسعه حمل ریلی در قالب کارگروه فرعی ریلی که با حضور مدیران و نمایندگان راه آهن، گمرک، کشتیرانی و صاحبان کالا برگزار شد با اشاره به سهم حمل ریلی کالا در این بندر، گفت: با توجه به اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریل سراسری و بهره مندی از شقوق مختلف حمل و نقل چند وجهی و بعنوان اولین بندر متصل به ریل در شمال کشور باید سهم قابل ملاحظهای از کالاها از طریق حمل ریل جابجا گردد که این مهم محقق نشده است، لذا در صدد هستیم با تکمیل و توسعه زیر ساختها نظیر اسکله رو – رو، تعمیر اساسی خطوط ریلی داخل بندر و ایجاد رمپ ریلی، انتخاب اپراتور ریلی، رفع چالشها و موانع فرا روی صاحبان کالا، توسعه ترانزیت و فعال سازی و نقش آفرینی در کریدور شمال – جنوب به این هدف دست یابیم.
رحمان معصومی مدیر کل راه اهن شمال نیز ضمن معرفی پتانسیلهای راه آهن شمال، گفت: راه آهن شمال با دارا بودن ۳۳۰ کیلومتر خطوط تحت پوشش در بین ۲۱ منطقه راه آهن کشور، منطقهای خاص و منحصر به فرد محسوب میشود و ظرفیت انتقال و جابجایی حداقل ۳ میلیون تن کالا را داراست ولیکن سهم ۳ درصدی و ۲۵۰ هزار تنی حمل بار در سال گذشته بسیار ناچیز است و با توجه به توسعه زیر ساختها اصلا برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران توجیه پذیر نیست و امیدواریم با حمایت همه دستگاههای ذی ربط و همیت تجار و صاحبان کالا این سهم ارتقاء یابد.
مدیر کل راه آهن در ادامه افزود: اصلاح فرایند، تسهیل گری، اعمال بستههای تشویقی و تخفیفات حمل ریلی در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد و آمادگی همه جانبه در خصوص حمل بار از مبدا بندر امیرآباد بع اقصی نقاط کشور فراهم میباشد.
بیان چالشها و مشکلات صاحبان کالا از قبیل عدم برنامه ریزی دقیق در اعزام واگن به بندر و خروج آنها، مشکلات باسکول ریلی و تناژ حین بارگیری که به علت عدم وجود واگن توزین دار زمانبر بوده و همچنین رعایت استاندارد خط سیر، هزینههای مترتب بر تخلیه و بارگیری کالا بعلت استفاده از تجهیزات مازاد و فاصله انبار با ریل، مدت زمان طولانی ارسال محموله از بندر به مقصد و بالعکس از موارد مهمی بود که توسط نمایندگان صاحب کالا در این جلسه مطرح و از سوی مدیران کل بنادر و دریانوردی امیرآباد و راه آهن شمال به آنها پاسخ داده شد.
موسی پور گرجی در پایان، برگزاری اینگونه جلسات را بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد و گفن: حضور صاحبان کالا بعنوان ذی نفعان اصلی بندر و بیان چالشها و مشکلات در جلسات سبب میشود راهکارهای مناسب جهت رفع موانع مطرح و بکارگیری شود و برگزاری این نشستها میتواند به همه دستگاههای اجرایی در دستیابی به اهداف شان در راستای وظایف سازمانی کمک نماید.