جلسات بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از صبح امروز آغاز شد.

در این گزارش نگاهی به صحبتهای نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان خواهیم داشت.

 نطق پزشکیان شبیه نطق‌های مناظرات بود

حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون اصل نود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: شکی نیست آقای پزشکیان برای حل مشکلات کشور آمده است. بیشتر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند گرفت

وی افزود: آقای پزشکیان باید دیدگاه‌های خود را درباره ارز می‌گفت و برنامه‌های خود را اعلام می‌کرد.  نطق آقای پزشکیان شبیه نطق‌های مناظرات بود. انتظار دیگری از ایشان در این جلسه داشتم.

 آقای قالیباف، آیا برنامه پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟

کوچک‌زاده: نماینده مجلس نیز در صحن علنی اظهار کرد: نمایندگان مخالف و موافق، در مخالفت با چه چیزی صحبت می کنند؟ طبق آیین نامه مجلس، باید برنامه دولت به مجلس ارائه می‌شد تا نمایندگان درباره آن صحبت کنند.

وی گفت:  اصل جلسه امروز بررسی برنامه دولت است. آقای قالیباف! آیا برنامه پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟ مخالفان رئیس‌جمهور، با نهج‌البلاغه مخالفند یا با برنامه هفتم!

سلیمی نماینده مجلس هم بیان کرد: آقای پزشکیان برنامه جداگانه ارائه نکرده و گفته برنامه من برنامه هفتم است. ما الان باید در مخالفت یا موافقت با برنامه صحبت کنیم؟

نماینده مجلس اظهار کرد: برنامه هفتم قبلا تصویب شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است برای همین مخالفت و موافقت با برنامه هفتم معنی ندارد.

جلسه رای اعتماد

انتظار کابینه‌ای داریم که به شعار‌های رئیس‌جمهور عمل کند

فروردین نماینده موافق دولت چهاردهم اظهار کرد: نمایندگان با رای اعتماد خود باید بخشی از روند انسجام اجتماعی و رویکرد توافق ساز ریاست جمهوری باشند. مجلس، دولت و قوه قضاییه و کل نظام سیاسی سواری کشتی هستند. این کشتی باید به درد ملت ایران بخورد و بتواند زندگی بهتری را برای جامعه ایران رقم بزند.

نماینده فیروزآباد  افزود: قانون اساسی چیزی است که جمهوری اسلامی ایران به آن معتقد است و ما انتظار کابینه‌ای داریم که به شعار‌های رئیس جمهور عمل کند و باید خوشحال باشیم که چنین رئیس‌جمهوری با چنین نگاهی داریم که به برنامه هفتم این چنین پایبند است. 

نماینده موافق دولت چهاردهم اظهار کرد: پزشکیان باور به مردم را در گوشت پوست خود حس کرده است و این امیدی است که محرومین انتظار دارند که مجلس با اعتماد به کابینه رئیس جمهور دولت وفاق ملی را یاری کند. 

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور از آنجایی که خود شما شاهد هستید در روز‌های اخیر اتفاقات مثبتی برای ورزش کشور اتفاق افتاد و امیدوارم که آن روحیه ورزشی شما قوت پیدا کند. اکنون مدال آوران المپیکی چشم انتظار ترمیم زیرساخت‌های ورزشی هستند؛ لذا انتظار می‌رود در حوزه زیرساختی کشورمان را در مسیری حرکت دهیم که دیگر آرزوی سایر کشور‌ها را در حوزه زیرساختی ورزشی نداشته باشیم. اوضاع ورزشی کشور ما برازنده جوانان ما نیست.

رای جناحی وسیاسی نخواهیم داد

متفکر آزاد نماینده موافق کابینه دولت چهاردهم نیز در صحن علنی امروز مجلس اظهار کرد: پزشکیان در معرفی کابینه سلایق مختلف را دیده و شعار خودش که وفاق ملی بود را رعایت کرده و فهم حکمرانی مجلس باید به این موضع توجه کند.

او بیان کرد: ما در بررسی وزرا با دقت به تمامی مولفه‌ها دقت می‌کنیم. رویکرد دولت را حتما لحاظ می‌کنیم و رای جناحی وسیاسی نخواهیم داد. سیاستگذاری مبتنی بر اطلاعات و روش‌های علمی و حرکت رو به آینده، تقویت اقتصاد ملی از حساسیت‌هایی است که شما و ما در مجلس بیان کردیم.

جلسه رای اعتماد

به هیچ اهل سنتی میدان ندادید

محمد قسیم عثمانی نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور شما در انتخابات گفتمانی را بیان کردید که مورد اقبال اکثریت قرار گرفت، با گفتمان خود اعتماد عمومی را احیا کردید و به انتظارات اجتماعی جهت مثبت دادید، بخش قابل توجه مردم را با حاکمیت آشتی دادید. 

وی ادامه داد: مردم به تغییر رای دادند و به اصلاح طلبی رو آوردند، اما ترکیب کابینه شما نشان دهنده تغییر نیست. وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمیشود. دولت اشتراکی ناهماهنگی به همراه خواهد داشت. 

نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم افزود: اگر امور اجرایی کشور هم مانند کابینه باشد کشور دچار مشکلات بیشتر خواهد شد. شما از تبعیض سخن گفتید و بی صدایان را امیدوار کردید، شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید، از جوانگرایی و از جفا به اهل سنت گفتید. شما از تغییر و اصلاح حرف زدید. از حقوق زنان گفتید ولی آیا به گفته‌های خوب خود عمل کردبد؟

نماینده بوکان اظهار کرد: در کل جامعه زنان فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی میدان ندادید. شما برای تغییر آمده بودید.کاری کردید که سرمایه اجتماعی در همین روز‌های اول نا امید شود. برای جلوگیری از این خسارت بزرگ ما همچنان به شخص شما اعتماد داریم، در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید. 

نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم ادامه داد: آقای پزشکیان، قبل از انتخابات مرتب از جامعه نخبگان اهل سنت گفتید، اما اکنون همه آنها را حذف کردید. آیا به نظر شما حتی یک نفر هم در حد کابینه نبودند و این توهین به اهل سنت نیست؟ 

او بیان کرد: شما در کرمانشاه به شرفتان سوگند خوردید و گردن خود را گرو گذاشتید، اما ما آبروی خود را گرو گذاشتیم اکنون هیچکس دستش به دامن شما نمیرسد و این آبروی ماست که لگد مال میشود و شما و یارانتان ککتان هم نمیگزد.

نباید در تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم

سیدرضا علیزاده نماینده موافق وزرای پیشنهادی پزشکیان هم گفت: آقای پزشکیان با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت می‌کند. اگر مجلس به دنبال این بود که دولت وفاق ملی ایجاد شود باید همراهی کند و نباید در تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

علیزاده ادامه داد: تاکید پزشکیان بر گشایشهای بین المللی با رعایت عزت، حکمت و مصلحت است و امیدواریم با آن شاهد برون رفت از مشکل فعلی باشیم.

نماینده موافق وزرای پیشنهادی پزشکیان افزود: تاکید دیگر مبارزه با فساد، عدالت محوری و هوشمندسازی دولت و سیاستگذاری مبتنی بر روشهای کارشناسی و علمی و اولویت دادن به مردم در مقابل گروهی رفتار کردن و استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به گرایش آنها است.

او گفت: پزشکیان همچنین بر بهینه سازی مصرف انرژی تاکید دارد که اگر برای آن تدبیر نکنیم در چهار سال آینده بزرگترین مشکل را در گاز خواهیم داشت. آقای پزشکیان در برنامه هایشان برای رفع ناترازی برنامه دارند.

ساماندهی اتباع مطالبه مردم است

سید جلیل میرمحمد میبدی موافق وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم هم اظهار کرد: دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی نام دارد و به این معنا نیست که می‌خواهد سهم‌خواهی کند. مگر بدنه دولت فقط از وزرا تشکیل می‌شود؟ دولت بسیار فراگیرتر از این صحبت‌هااست و قطعاً رئیس جمهور منتخب از همه ظرفیت‌های نظام در ساختار قوه مجریه استفاده خواهند کرد. 

میبدی بیان کرد: ما باید به جای تذکر به رئیس جمهور از ایشان تشکر کنیم چرا که اکنون یک محوریتی به نام برنامه هفتم  و اسناد بالادستی نظام پیش روی ما قرار دارد و معتقدم رئیس جمهور با همین صداقتی که نشان دادن حتماً به برنامه‌ها عمل خواهند کرد. 

او گفت: آقای پزشکیان؛ اکنون روی سخنم با شماست، نظام سلامت پاشنه آشیل دولت جنابعالی است چرا که قول‌ها و وعده‌های شما در این حوزه جلوی چشم همگان قرار دارد و باید توجه عدالت مبنای کار شما باشد. آنچه که بنده در برنامه‌های شما کمتر دیدم و یا بعضاً ندیدم به روز رسانی شبکه بهداشت کشور بود در حالی که این امر یکی از اولویت‌های اساسی کشور ما است. 

نماینده موافق کابینه پزشکیان بیان کرد: همچنین ساماندهی اتباع مطالبه مردم است. حمایت از ورزش خصوصا در شهر‌ها و روستا‌های کوچک و تعیین تکلیف نیرو‌های شرکتی نیز از مطالبه‌های به حقی است که باید در دستور کار شما قرار بگیرد. آقای پزشکیان ما همه جوره به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید وعده‌ها و خواسته‌های خود را به خوبی محقق کنید.

دلیل اظهارات عثمانی، ظریف است

سید مرتضی محمودی نماینده مخالف کابینه پزشکیان هم گفت: مجلس مطابق با منویات مقام معظم رهبری هماهنگی با دولت را در دستور کار خواهد داشت. اگر مخالفت میکنیم نقد سازنده داریم و نکاتی را بیان میکنیم که شاید در مسیر هماهنگی دولت به ایشان کمک کند وگرنه موفقیت دولت موفقیت همه ماست. 

وی افزود: آقای پزشکیان اعتقادش این است که برنامه هفتم و سیاست‌های کلی را جلو خواهد برد، بنابراین مبنایی برای مخالفت ما وجود ندارد. فقط یادآوری میکنم که برنامه هفتم تکالیف و احکام مشخصی را تعیین کرده است.

محمودی بیان کرد: آقای پزشکیان طبق برنامه هفتم باید برای رشد اقتصادی هشت درصدی برنامه عملیاتی داشته باشید.  ما امروز برنامه عملیاتی از شما ندیدیم که بتوانیم شاخص گذاری کنیم گاهی زمان بندی این ریز برنامه‌ها تا سه ماه است، آیا برای اینها برنامه ریزی کرده اید؟ 

او گفت: درباره بیانات آقای عثمانی باید بگویم همه تلاش‌های دولت و مردم برای نزدیکی اقوام مذاهب و ادیان بوده است، آیا حکومتی غیر از ایران اینگونه از مظلومان غزه دفاع میکند؟ یک میلیون شیعه فرمانده مقاومت اهل سنت شهید هنیه را تشییع میکند. آقای عثمانی این حرف‌ها را بیان میکند و دلیلش صحبت‌های ظریف است که چنین توقعاتی ایجاد کرده است.

نماینده مخالف کابینه پزشکیان اظهار کرد: بگذارید رییس جمهور با عقلانیت کابینه خود را انتخاب کند. خواهش میکنم در زمان مناسب برنامه عملیاتی منسجم برای تحقق برنامه هفتم ارائه دهید.

ما امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراط‌ها را خورده‌ایم

ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: وزارت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست چه کاسبی اقتصادی باشد چه کاسبی سیاسی. ما امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراط‌ها را خورده ایم. اینکه از افراد افراطی و تندرو در کابینه استفاده نشده از نقاط قوت کابینه است.

نماینده تهران بیان کرد: علت اصلی نارضایتی مردم بی عدالتی و تبعیض و فقر و فساد است. اینکه رهبری گفتند مبارزه با فساد اهمیت بالای این موضوع را نشان می‌دهد. امروز باید کشاورز محوری را به جای کشاورزی محوری در دستور کار قرار دهیم. گرانی و تورم در ایران ناشی از تبعیض‌های ساختاری است وگرنه کشور ما با منابعی که دارد نباید دچار کمبود‌ها شود.

ایزدخواه ادامه داد: نکته بعدی بحث مردمی سازی اقتصاد است، شهیدرئیسی چنین نگاهی داشتند و دولتشان در این اواخر شورای اقتصاد مردمی را تشکیل داد؛ آقای پزشکیان شما از روز اول این اقدام را انجام دهید. منابع قفل شده در کشور را به نفع مردم احیا کنید و به تولید کننده کمک کنید. شرکت‌های شبه دولتی را مهار کنید و آن وقت اقتصاد اصلاح می‌شود. درباره جوانگرایی در این کابینه نگاهی نشده و امیدواریم در میان معاونان به موضوع جوانگرایی نگاه جدی تری شود.

معرفی کابینه با تکثر گروه‌ها معرف تعهد پزشکیان به شکل دادن کابینه وفاق ملی است

زهرا خدادادی نماینده موافق کابینه پزشکیان هم گفت: پس از مشاهده لیست وزرای پیشنهادی اولین چیزی که برایم تداعی شد وعده رئیس جمهور محترم در راستای وحدت و وفاق ملی بود. از ویژگی‌های دیگری که در معرفی کابینه به چشم می‌خورد توجه رئیس جمهور بر تقدم مسائل کارشناسی بود.

وی افزود: برخی از صدا‌های نقادانه بیش از هر چیز به مسائل با عینک سیاسی پرداختند و می‌گویند برخی وزرای کلیدی از جناح مقابل برگزیدند. آنچه من به عنوان وجه مشترک به عنوان انتخاب هوشمندانه رئیس جمهور دیدم به جز عنصر وفاق ملی عنصر کارشناسی آن بود.

نماینده موافق کابینه پزشکیان اظهار کرد: جهت‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های کلیدی باید مطابق رئیس جمهور جدید و تیم اجرایی او باشد، اما هرگونه تعلل و عدم اعتماد به برخی وزرا و اداره وزارتخانه با سرپرست باعث بلاتکلیفی می‌شود. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که کشور نیازمند هرچه سریعتر مشخص شدن وزراست و نباید به سبب بلاتکلیفی دچار روزمرگی شود.

خدادادی بیان کرد: معرفی کابینه با تکثر گروه‌ها معرف تعهد پزشکیان به شکل دادن کابینه وفاق ملی است. اکنون نوبت ما نمایندگان است که برگ زرینی بر زنجیره وفاق ملی بیفزاییم.

پزشکیان اجازه نداد تندرو‌های طیف‌های سیاسی در قلب کابینه‌اش قرار بگیرند

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در موافقت با کلیات کابینه دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ایران یک تن واحد است و اقوام و مذاهب گوناگون جان این تن هستند و هیچکس از ما حق ندارد این بدن را شرحه شرحه کند و بنده به عنوان یک ایرانی و یک کرد و همچنین یک مسلمان و ایرانی اعلام می‌کنم افتخار ما این است که خون اقوام مختلف کشور از این مرز و بوم حفاظت کرده است. 

وی افزود: کابینه آقای پزشکیان نقاط ضعف و قوت خود را دارد و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوت آن بر ضعف آن تسلط دارد. این کابینه مطابق با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده است چرا که مردم از انحصار طلبی و خالص سازی خسته شده‌اند و اجازه بدهیم که شاید یک بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد. 

فلاحی گفت: پزشکیان دست یاری به سوی همه دراز کرده است تا بتواند با دولت وفاق ملی به مردم خدمت کند. از نقاط قوت دیگر این کابینه این است که هرچند از چپ و راست و میانه رو‌ها استفاده کرده، اما اجازه نداده است که تندرو‌های طیف‌های سیاسی در قلب کابینه اش قرار بگیرند. 

نماینده مردم ایلام بیان کرد: در این کابینه چرخش نخبگان عملیاتی شده است و نقطه درخشان آن معرفی یک بانوی با وقار و متعهد و متخصص است. کسی که بر خلاف بسیاری آسانسوری بالا نرفته است و وزارتخانه متبوع خود را می‌شناسد و از جنس آن است و از همه مهم‌تر آنکه دلالان سیاسی پشت سر او نایستادند بلکه پشت سر او نام پدر شهیدش است. 

فلاحی تصریح کرد: پزشکیان حداکثر تلاش خود را به کار گرفته است تا با وجود فشار‌ها بتواند وفاق ملی را در کابینه خود به کار بگیرد. البته ما انتظار داشتیم که از خواهران و برادران اهل سنت و اقلیت‌ها استفاده شود، اما باید به ایشان فرصت بدهیم و نباید قصاص قبل از جنایت کنیم چرا که کابینه هنوز تکمیل نشده است. 

جلسه رای اعتماد

میانگین سنی کابینه شصت سال است که پیرترین کابینه بعد از انقلاب است

مسلم صالحی مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم هم امروز در صحن علنی مجلس اظهار کرد: توجه به اسناد بالادستی و منویاات رهبری جزء نکات مثبت کابینه شماست، اما قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر از این باشد، الان میانگین سنی کابینه شصت سال است که پیرترین کابینه بعد از انقلاب است. 

مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم افزود: عدم توجه به پراکندگی جغرافیایی در کابینه دیده میشود. فارس به آن عظمت که پنج میلیون جمعیت دارد امروز حتی یک نفر هم در کابینه ندارد. امیدوارم در معاونان وزرا سهم استان فارس دیده شود. 

وی ادامه داد:کلی بودن برنامه.‌های وزرا ایراد دیگری است که به چشم می‌آید. انتظار این است که برنامه وزرا عملیاتی باشد.در بین نمایندگان افرادی بودند که برای رای آوردن شما سینه سپر کردند و توهین‌ها شنیدند، اما بر عقیده خود ماندند امیدواریم با مشورت از نمایندگان نظر حداقلی همین افراد را در تعیین افراد کابینه جویا شوید.

سهم خواهی آشکار آن هم پشت تریبون مجلس!

شاهرخ رامین نماینده موافق هم گفت: در برهه تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در دنیا خودنمایی می‌کند و مقاومت در اوج مظلومیت در حقانیت خود پافشاری می‌کند و ایران برای رهبری مقاومت بیش از هر زمان نیازمند یکپارچگی است و مردم از ما انتظار دارند که مشکلات آن‌ها را فراموش نکنیم.

رامین افزود: جناب آقای دکتر پزشکیان تشکر می‌کنم که طبق عهد خودتان با مردم و نمایندگان که عنوان کردید همه گروه‌های سیاسی باید به میدان بیایند در وزرای خود ترکیبی از گروه‌های متفاوت را انتخاب کردید.

او بیان کرد: در جلساتی که داشتیم اصلاح طلب و اصولگرا را امیدوار به آینده دیدم و نقطه مشترک همه گروه‌های سیاسی برای رای به وزرا تعهد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان شهدا است. قطعا راه ایجاد وفاق تفکیک مردم به مذاهب و اقوام و جنسیت متفاوت نیست و گویی سهم خواهی آشکار آن هم پشت تریبون مجلس در مقابل چشمان ملت، زشتی خود را از دست داده و با تاکید در لزوم دلجویی از همه گروه‌ها همه را به هم کاری و یکپارچگی دعوت می‌کنم.

جلسه رای اعتماد

طرح ساماندهی کارکنان دولت با اولویت انجام شود

علی بابایی کارنامی نماینده موافق هم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کارگران به معنای واقعی باعث هویت بخشی جامعه هستند. برنامه هفتم هماهنگی بین سایر قوا و تداوم دولت با سایر قواست. وفاق و همدلی در کابینه رعایت شده است.آقای پزشکیان می داند توجه به حقوق کارگران و بازنشستگان کشوری و لشکری مهم است. ما با یکدیگر هم سرنوشت هستیم.

بابایی کارنامی افزود: طرح ساماندهی کارکنان دولت با اولویت انجام شود. اقتصاد دریاپایه و توجه به معیشت مردم و توزیع عادلانه ثروت همگی برنامه دارد. مبارزه با فقر مطلق و توجه به مستمری بگیران و توجه به حقوق معلولان و ایثاگران و توجه به صندوق‌های بازنشستگی و تراز شدن انرژی باید تا پایان برنامه هفتم انجام شود.

وی ادامه داد: مقابله با بانکداری فسادزا از توقعات مردم است. توجه به فرمایش رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است. حمایت جدی از برنامه هفتم، مشروعیت دادن به مردمی که صدای رسا ندارند. پزشکیان ثابت کرده با مردم است. تعامل با سایر قوا بسیار مهم است لذا باید همه با هم باشیم. این موارد به این معنی نیست که همه وزرا خوب هستند برخی جاها رای ندهیم کمک به شماست. ما خط آمادگی دفاع به شما هستیم.

پزشکیان در برخی از گزینه‌های خود تجدیدنظر کند

نصیر پور نماینده مردم سراب در مخالفت با کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس گفت: نمی‌شود کسی را بدون تجربه منسوب به سمتی کنیم و بعد از او انتظار داشته باشیم که برای ملت ایران تصمیم درستی اتخاذ کند. تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند تا در برخی از گزینه‌های خود تجدید نظر کنند. بنده مخالف رئیس جمهور نیستم و تمام انرژی خود را گذاشتم تا ایشان رای بیاورند، اما توقعاتی از ایشان دارم. 

نماینده مردم سراب گفت: شما به جوانان، بانوان و اهل مذاهب مختلف قول‌هایی دادید. ما نوزده وزارت خانه و ۳۱ استان داریم که باید روی مسائل ملی تمرکز کنیم. چرا دولت وفاق ملی را امروز یک کلمه جدید تلقی می‌کنیم؟ در حالی که پیشرو این خط مش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند. 

نماینده مخالف کابینه دولت متذکر شد: آقای پزشکیان اقوام مختلف از شما توقعاتی دارند. بخش خاموش جامعه از شما انتظارات بسیاری دارند و نمی‌شود که ما بخش عمده‌ای از جامعه را نادیده بگیریم و انتظار داشته باشیم تا دور بعد انتخابات پای صندوق‌های رای بیایند و اعتقاد داریم که قطعاً شما موفق می‌شوید که نظر مردم را جلب کنید. 

آغازبه‌کار نوبت دوم صحن مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

دومین نوبت صحن علنی مجلس شورای اسلامی، برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ساعت ۱۴ امروز با حضور مسعود پزشکیان آغازبه‌کار کرد. رئیس‌جمهور از وقت دو و نیم ساعته خود در نوبت اول صحن مجلس ۵۷ دقیقه صحبت کرد و ۹۳ دقیقه از وقتش همچنان باقی است.

در نوبت بعدازظهر صحن مجلس در ابتدا برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش سپس وزیر ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کابینه پیشنهادی باید با نظرات رئیس‌جمهور همراه باشند

فاطمی نماینده مخالف اصول کلی برنامه دولت چهاردهم اظهار کرد: رئیس جمهور صادقانه به وعده تشکیل کابینه وفاق و انسجام ملی عمل کرده است. نمایندگان باید بر اساس توانمندی‌های اعضای کابینه رای دهند.

وی با بیان اینکه با شخم زدن گذشته یک وزیر پیشنهادی و اعتراف گیری و وادار کردن به عذرخواهی به کابینه وفاق ملی نمیرسیم، بیان کرد: ۵۰ درصد کابینه شما با نظرات شما در اداره دولت همراه نیستند.

وزرای پیشنهادی بدون نگاه جناحی انتخاب شده اند/ دلیلی برای رد کابینه وجود ندارد

رحیم زارع نماینده مردم آباده در موافقت با اصول کلی برنامه‌های دولت چهاردهم اظهار کرد: ما امروز کنار یکدیگر هستیم که به برنامه‌های کابینه دولت اعتماد کنیم. 

وی افزود: در جهان کنونی که آشفتگی اقتصادی و پدیده تروریسم حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند باید مسیر درست را در پیش بگیریم.

زارع متذکر شد: کسری هدفمندی یارانه‌ها و آسیب پذیری بودجه در برابر شوک‌های قیمتی و عدم مولدسازی دارایی‌های دولت از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود. افزایش بی‌رویه مهاجران غیرقانونی به کشور و بحران آب و برق نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

نماینده مردم آباده تاکید کرد: بحث امروز کشور آقای پزشکیان نیست بلکه بحث خواسته‌های یک ملت است. قطعاً کابینه نکات مثبت و منفی بسیاری دارد، اما نکات مثبت آن بیشتر است هفته پیش برنامه پیشنهادی وزرا را دیدیم و شنیدیم و لذا دلیلی که بشود این کابینه را رد کرد مشاهده نمی‌کنم. 

وی گفت: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است و لازم است که جامعه را از دو قطبی شدن باز داریم. وزرای پیشنهادی حوزه‌های سیاسی افراد بسیار با سابقه و مناسبی هستند و به نظر می‌رسد که مجموعه کابینه با شعار‌ها و نگرش رئیس جمهور همخوانی دارد. 

زارع متذکر شد: از همکاران عزیزم خواهش می‌کنم که به کلیت برنامه‌های رئیس جمهور رای موافق بدهند. اگر در آینده یک وزیر ناتوان بود می‌توانیم او را استیضاح کنیم چرا که مجلس یک دستگاه نظارتی است. 

نماینده مردم آباده گفت: انشاالله که رئیس جمهور و کابینه ایشان در جهت بهبود معیشت مردم و اشتغال جوانان که حداقل خواسته مردم است گام بر خواهند داشت. از رئیس دولت تشکر می‌کنم که چنین کابینه منسجمی را معرفی کرده است و انشاالله که همکاران دولت را همراهی کنند.

به دنبال قومیت‌گرایی نیستیم، بلکه در پی وفاق ملی هستیم

مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با برنامه‌های دولت چهاردهم بیان کرد: کابینه باید سیمایی از تفکرات رییس جمهور باشد. در انتخاب اعضای کابینه وفاق ملی اتفاق بسیار خوبی صورت گرفت. کمتر از سه ماه از شهادت رییس جمهور اکنون پرچم خدمت در دستان رییس جمهور چهاردهم قرار گرفته است. آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با کابینه‌ای فراجناحی در پی انجام وعده‌های خود هستند. 

مهرداد گودرزوند چگینی ادامه داد: ما به دنبال قومیت نیستیم، بلکه به دنبال وفاق ملی هستیم. برنامه شما ذیل برنامه هفتم و برنامه‌های فرادستی رهبری باشد. انتخاب و اعتماد مردم عزیز به شما یقینا با ساخت ایران پیش خواهد رفت.

برخی با نمایندگان تماس گرفتند و گفتند که به فلان وزیر رای دهید

سلیمی در موافقت با برنامه دولت چهاردهم بیان کرد: رئیس جمهور تحت فشار سهم خواهان قرار نگرفتند و تلاش کردند تا کابینه‌ای هماهنگ ذیل وفاق ملی تشکیل دهند. برخی با نمایندگان تماس گرفتند و گفتند که به فلان وزیر رای دهید که من میخواستم این را در اینجا مطرح کنم. 

وی افزود: برخی میگویند ما مشاور هستیم، اما در عین حال میخواهند نظر خود را تحمیل کنند. در تمام کابینه‌ها نظر مخالف وجود دارد و وظیفه رئیس جمهور است که این نظرات را همسو کند.  باید صبر کنیم و سخنان عزیزان را بشنویم و بعد تصمیم گیری کنیم البته شاخص‌های مد نظر رهبری قطعا مدنظر ما و رئیس جمهور قرار خواهد گرفت. 

سلیمی گفت: شایسته سالاری موضوع مهمی است، اما برخی تا در این باره صحبت میشود برآشفته میشوند.  امیدوارم خط و مشی کلی کابینه مدنظر تک تک نمایندگان قرار بگیرد.

 وعده صادق پزشکیان در مناظره‌ها امروز محقق شده است

روح الامینی نماینده مردم تهران موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم بیان کرد: آقای پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه در حکمرانی آغازی نو داشته باشند شروع کردند. آقای پزشکیان به صراحت گفتند که دولت سوم هیچ‌کس نیست.

نماینده تهران ادامه داد: دولت اول آقای پزشکیان محقق شده است، این را باید قدر بدانیم و زمینه آن را باید باز کنیم تا تداوم یابد.

پزشکیان اجتناب دارد بگوید اصلاح طلب است/ نباید اجازه دهیم کسی از کشتی انقلاب پیاده شود 

سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن در صحن علنی مجلس و در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: اگر کاستی در برنامه کابینه وجود دارد به دلیل این است که طبق برنامه قرار نبوده که در چنین شرایطی کابینه‌ای معرفی شود و یک حادثه ما را دچار انتخابات زود هنگام کرد. 

وی افزود: ما بیش از یک سال وقت صرف تنظیم و تدوین برنامه هفتم کرده‌ایم اگر رئیس جمهور و دولت ایشان موفق شوند همین اصول را اجرایی کنند برای کشور کافی است. 

حسینی افزود: در شرایطی که بیماری اقتصادی کشور را درگیر کرده است و متاسفانه مسائل امنیتی عمق پیدا کرده است راهی جز فوق ملی نداریم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم البته خود آقای پزشکیان اجتناب دارند که بگویند اصلاح طلب هستند، اما دولتی که معرفی کرده‌اند چند اصولگرا در درون خود دارد؟

نماینده مردم تنکابن متذکر شد: ما باید گذشت کنیم و اجازه ندهیم که دیگر کسی از کشتی انقلاب پیاده شود و نیازمند آن هستیم که دست به اصلاحات اساسی بزنیم و این امر نیازمند پذیرش اجتماعی و نهایتاً وفاق ملی است. 

وی گفت: توسعه به معنای کشمکش نیست اگر کسی آمد و گفت می‌خواهم سوار کشتی انقلاب شوم و در آن کار کنم چرا باید جلوی او را بگیریم؟ از همه شما نمایندگان انتظار دارم که کمک کنید کابینه وفاق ملی شکل بگیرد چرا که سه ماه است کشوردولت ندارد.

دشمنان ایران را هدف گرفتند نه پزشکیان و قالیباف و جلیلی را

تاجگردون نماینده موافق کابینه پزشکیان اظهار کرد: این روزها برای همه ما حساس است و امیدوارم این صحنه دیگر تکرار نشود که در حدود پنجاه روز بعد از حادثه ای تلخ رییس جمهور انتخاب کنیم.  امروز کسی که تمام قد تلاش کرد تا پزشکیان رای نیاورد تمام قد از او دفاع کرد، امروز وفاق را در صحبت نمایندگان می‌بینیم. 

وی ادامه داد: امروز در باب کلیات کابینه صحبت میکنیم، ایران ما نیاز به کمک دارد و نباید ایران را بیشتر آزار دهیم. دشمنان ایران را هدف گرفتند نه پزشکیان و قالیباف و جلیلی را، با ید به این توجه کنیم. 

تاجگردون گفت: پنجاه درصد جامعه رای ندادند نگذارید آنها به ریش ما بخندند، امروز نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعفش میدانیم.  اینکه میگوید من برنامه ندارم را به فال نیک بگیریم که به دروغ نمیگوید من دو هزار صفحه برنامه دارم برنامه پزشکیان همان برنامه هفتمی است که ما تصویب کردیم. 

او بیان کرد: همه ما دچار اشتباه میشویم عقل میگوید انسان را در طول ارزیابی کن نه در نقطه. جمهوری اسلامی ایران اینگونه نیست که هرروز بخواهیم یک نفر را از این کشتی پیاده کنیم. امروز کابینه پزشکیان را برای ملت ایران همراهی کنیم.

نقطه قوت پزشکیان استفاده از همه نخبگان است

رنجبرزاده نماینده موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: نقطه قوت دولت پزشکیان تشکیل وفاق ملی است. اگر از برنامه‌های وی دفاع می‌کنم برای این است که حرکت درست را برای نجات کشور اتنخاب کردند و همه نخبگان کشور و سیاسیون مختلف توانمند در آن هستند و این نقطه قوت پزشکیان است.

نماینده موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم افزود: وزرای پیشنهادی وی براساس توانمندی و شایستگی نظر می‌دهند و نظر این عزیزان قابل احترام است. نباید نیمی از جمعیت را نادیده بگیریم. ۵۰ درصد مردم در پای صندوق حاضر شدند و ۱۶ میلیون نفر به آقای پزشکیان رای دادند و ۱۴ میلیون نفر به عزیز دیگری رای دادند و امروز اعلام می‌کنم برای اعتلای ایران اسلامی بسیج عمومی راه خواهیم انداخت.

وی افزود: آقای پزشکیان برنامه کلی را به مجلس تقدیم کرده و به برنامه هفتم و اسناد بالادستی تاکید دارد و هر کدام از وزرا برنامه‌های خود را ارائه دادند. 

رنجبرزاده بیان کرد: تقویت نقش ایران در ارزش اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و رفع موانع سرمایه‌گذاری خصوصی و عمومی و اینکه چگونه تورم را مهار کنیم که همه اینها با رفع ناترازی شبکه بانکی و صندوق‌های بازنشستگی و رفع ناترازی انرژی باید انجام شود، همچنین به کنترل نقدینگی در برنامه هفتم اشاره کردیم که باید برداشت بی‌رویه از بانک مرکزی اتفاق نیافتد.

دولت و مجلس برای دستیابی به رشد اقتصادی باید با هم هم جهت باشند

 قوامی نماینده مردم اسفراین موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: انشاالله نمایندگان مجلس یک رای قاطع به کابینه پیشنهادی دولت بدهند. دولت و مجلس برای دستیابی به رشد اقتصادی باید با هم هم جهت باشند.

دستیابی به رشد اقتصاد ۸درصدی اجتناب ناپذیر است/ باید از اقتصاد دولتی خلاص شویم 

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: رسیدن به یک رشد اقتصادی ۸ درصد اجتناب ناپذیر است و ما باید این امر را محقق کنیم و اکنون هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که برای ما ایجاد تورم می‌کند که این پول باید به سمت تولید و صنعت هدایت شود. 

وی افزود: اکنون نقدینگی حدود ۲۵ درصد رشد کرده است بر اساس قانون برنامه این رقم باید به عدد ۱۳.۸ برسد. 

لاهوتی با بیان اینکه باید از اقتصاد دولتی خلاص شویم گفت: بیست درصد سرمایه‌داران بخش خصوصی هرگز توانایی رقابت با ۸۰ درصد پرقدرت را ندارند.

نماینده مردم لنگرود افزود: اکنون روزانه ۱۲ مگاوات برق صنایع را قطع می‌کنیم در فصل زمستان نیز گاز آنها را قطع می‌کنیم که این امر تاثیر منفی بسیاری در اقتصاد کشور دارد. 

وی ادامه داد: در جهانی که بسیاری دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند ما باید در عرصه کشاورزی خودکفا شویم.

دولت در انتخاب وزرا مغلوب بازی‌های سیاسی نشده است

سید کریم معصومی موافق برنامه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم بیان کرد: آقای پزشکیان ندای حق طلبانه و عدالت طلبی شما دل‌های جوانان را شاد کرده و به آینده امیدوار کرده است. 

معصومی گفت: آنچه در این عرصه مهم است ایجاد وفاق ملی است، در شاخصه‌های وزرای پیشنهادی مبرهن است که مغلوب بازی‌های سیاسی نشده اید، تجربه گرایی توام با جوان گرایی یک امتیاز ممتاز است که در کابینه معلوم است.  تعیین وزیر زن آن هم فرزند شهید برای یک کابینه مهم بانوان را امیدوار کرده است. 

وی ادامه داد: مخالفان شما میگفتند شما میخواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید، اما شما گفتید جناحی عمل نمیکنید درود بر شما که صداقت شما در انتخاب اعضای کابینه روشن شد. توانمندی هریک از وزرا متناسب سازی شده است و یک تیم توانمند برای حل مشکلات مردم تعریف شده است. 

معصومی گفت: کاهش موثر تحریم ها، مبارزه با فقر و... جز با تعامل دولت و مجلس محقق نخواهد شد. وزیران محترم از شما میخواهم به خاطر خدا یار مردم باشید نه بارشان.

گیر دادن به وزرای پیشنهادی به‌دلیل نقطه ضعف‌های گذشته آنها جالب نیست

قلاوند نماینده موافق کابینه پزشکیان هم گفت: همه جریان‌ها که این شرایط را رقم زدید نیاز به همدلی بیشتری بر مدار رهبری و ولایت وجود دارد. گیر دادن به وزرای پیشنهادی براساس نقطه ضعف‌هایی که در گذشته داشته جالب نیست. نیاز است که برنامه و وزرا را همه با هم تایید کنیم.

وی افزود: برخی می‌گویند کدام برنامه؛ برنامه چشم‌انداز رهبری، برنامه هفتم و برنامه هرساله بودجه؛ همه اینها برنامه است و همه وزرای پیشنهادی برنامه عملیاتی دارند لذا هم برنامه هم عامل و هم آماده هستند و ما باید پاسخ دهیم.

قلاوند ادامه داد: برخی از همکاران به عزیزان پیشنهادی خدشه‌ای وارد کردند که بنده به عنوان خدمتگزار کوچک شما انتظار دارم سمت مظلوم را بگیرید و اگر کسی که به آن خدشه وارد شد گذشته باشکوه و بهتری داشته و ایثار کرده است. برخی‌ها ایثارگر هستند و شاید برخی جا‌ها خطا کردند لذا با اغماض رفتار کنیم و دل هیچ ایثارگری را نشکنیم. پزشکیان عالم است و با صداقت همه جریان‌ها را در دولت راه داده و به پاس پاکی ایشان به همه وزرای وی رای دهید.

صداقت پزشکیان دلیلی برای دفاع نمایندگان از وی است

روح الله عباس پور نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بیان کرد: قاطبه نمایندگان آماده بودند از جناب دکتر پزشکیان به دلیل صداقتشان دفاع کنند، در روز تحلیفشان در زمان صحبت هایشان وقتی به صحبت‌ها درباره فلسطین رسیدند شهید هنیه به شدت برای ایشان دست می‌زدند.

وی افزود: از جهت گیری‌های انقلابی آقای پزشکیان بسیار ممنون هستم. بزرگترین حوادث در این کشور اگر به موفقیت رسیده تنها با وحدت و وفاق بوده است. اگر در دفاع مقدس در مقابل استکبار جهانی به پیروزی رسیدیم به برکت وفاق و هم افزایی بوده است.

عباس پور اظهار کرد: امروز پس از سال‌ها کابینه‌ای را داریم که از همه جریانهای فکری استفاده شده است. نماینده‌ها زمانی وفاق ملی شکل می گیرد که ما مجلسی‌ها نیز تن به وفاق ملی دهیم و ما هم جریانی و سیاسی فکر نکنیم و اگر خدایی نکرده ما برخی‌ها را بپذیریم و برخی‌ها را نپذیریم وفاق ملی را آسیب می‌رسانیم.

نماینده موافق بیان کرد:همه اشاره کردند به برنامه دکتر پزشکیان، خوب نیست که همه از پنجره اقتصادی برنامه را دیدند و باید موضوعات فرهنگی و بهداشت و درمان و سایر موارد را نیز در برنامه‌ها ببینیم.

او گفت: اگر آقای پزشکیان می‌گوید برنامه هفتم برنامه من است یک فرصت برای مجلس است. رسالت مجلس ریل گذاری و حرکت دولت قدم برداشتن در این ریل است. برنامه دولت تنها پزشکیان نیست و دولت ۱۹ وزارتخانه دارد.

ما نباید کاسه داغ‌تر از آش باشیم/ مگر رهبر انقلاب نفرمودند دولت را همراهی کنیم؟

هاشمی‌نیا نماینده مردم خرم آباد و چگینی موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان گشایشی نو در سیاست و اخلاق بنا نهاد که در کابینه‌های قبلی دیده نشده است. رئیس جمهور در پی رضایت خدا و خلق خواست باید تلاش کنیم او موفق شود.

وی افزود: رئیس جمهور از همه سلایق استفاده کرده و این یعنی وفاق ملی. وزرای پیشنهادی حتما شاخصه‌ها و توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند و مسائل و مشکلات را حل کنند.

از رئیس‌جمهور میخواهم اولین سفرش به استان سیستان باشد

رحم دل بامری موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم بیان کرد: آقای پزشکیان از شما تشکر میکنیم که در مسیر عدالت و انقلاب در مسیر ولایت دولت وفاق را مشخص کردید. تا زمانی در مسیر شما هستیم که در مسیر انقلاب باشید،

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند دولت پزشکیان را حمایت کنید زیرا موفقیت ایشان موفقیت همه ماست سمعا و طاعتا. من از منطقه ای محروم آمدم ملت ما به ما امید بستند.

بامری اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان امروز آب خوردن نیست، علی رغم تمام امکانات نظام مقدس انقلابی گاهی آب خوردن وجود ندارد، از رییس جمهور میخواهم اولین سفرش به استان سیستان باشد.  میشود با همدلی به این ظرفیت بزرگ رسیدگی کنیم و لبخند را بر لبان مقام معظم رهبری جاری کنیم.

نمایندگان فضا را دو قطبی نکنند و کابینه دولت کمک کنند

پور دهقان نماینده اردکان و موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: دولتی با گفتمان جدید به میدان آمده و در این دهه ها چنین دولتی را تجربه نکردیم و دکترین رئیس جمهوری ما بحث وفاق ملی است و دکتر پزشکیان به این شعار لباس عمل پوشانده است. 

وی افزود: در راس کابینه ما جناب عارف هستند که در بحث سیاست بسیار بزرگ هستند . راس امور اقتصادی ما جناب طیب نیا بود که در حوزه خود دانشمند است. به امید خدا با همراهی و همدلی دولت و مجلس کابینه ای تشکیل شود که به سمت یکدلی برود. 

او اضافه کرد: خواهش دارم فضا را دو قطبی نکنیم و بگذاریم که به سمت وفاق ملی برویم. پزشکیان را برای وفاق ملی نیاز داریم، در راس همه تیم هم دلی باشد و فردی باشد که بتواند حرف اصلی را بزند.

به انتخاب رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت اعتماد کنید

عالیه زمانی نماینده ساری و موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: رئیس‌جمهور بیش از چهار دوره نماینده مجلس بوده و ناظر مقتدر بر اجرای برنامه‌های دولتمردان و عضو سابق وزارت بهداشت بوده و همیشه دغده ایشان سلامت مردم بوده است.

وی افزود: به انتخاب رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت اعتماد کنید؛ به رزمنده دفاع مقدس که از سال ۶۷ افتخار شاگردی آقای پزشکیان را داشتم باید بگویم تدین و ولایتمداری و اقتدار جزو لاینفک شخصیت علمی پزشکیان است. به اعتماد رئیس‌جمهوری که ذوب در رهبری و قائل به برنامه هفتم است اعتماد کنید. 

زمانی گفت: رئیس‌جمهور صادق، دست یاری به سوی ما برداشته و ما نمایندگان مجلس با رای اعتماد به کابینه برای وفاق ملی گام برداریم.

مشکلات امروز به دلیل فرصت سوزی‌های گذشته است

حبیب زاده موافق برنامه‌های دولت چهاردم اظهار کرد: ملت شریف ایران امروز سرآغاز فعالیت سیاسی مجلس دوازدهم است؛ امروز را باید اولین برگ از شناسنامه همکاری با دولت دوازدهم دانست. امروز به عنوان مهمترین رای مجلس ثبت خواهد شد. 

وی افزود: اولین رای ما در مجلس اگر رای به تعامل با دولت باشد میتواند سرآغاز همکاری برای حل مشکلات مردم در چهارسال بعدی باشد. انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرصتی برای بازنگری در روش‌ها بود. 

نماینده مرند اظهار کرد: علیرغم همه مشکلات معیشتی مردم باز به میدان آمدند تا فرصتی تازه به مسئولان برای حل مشکلات بدهد. اگر امروز در حوزه برق دچار مشکل هستیم، سرمایه‌های مردم در بورس نابود شده و با فقر درگیر هستیم به دلیل فرصت سوزی‌های قبل است، اگر بازهم فرصت سوزی کنیم همه ما در برابر وضع آینده مسیئل هستیم. از امروز باید برای آینده فکری کرد.

برنامه هفتم متر و معیار دولت چهاردهم است

منادی سفیدان نماینده تبریز در مجلس هم گفت: شاه بیت سخنان دکتر پزشکیان آن است که ایشان مردانه کار می کردند و راسخ هستند و من از ایشان راستی را دیدم. این مجلس همزمان با رئیس جمهور ۴ سال را تمام می‌ کند و ما حالا برنامه داریم.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم متر این دولت است و این از هوش دولت پزشکیان است، اظهار کرد: راس این دولت یک نماینده پیشین است و حال دل ما و مردم را می داند.  پزشکیان انسانی آموزشی است و معاون اولش هم آموزشی و نماینده سابق است و این بسیار مهم است.

قطعا رئیس‌جمهوری مورد تایید مجلس است که براساس برنامه هفتم پیش برود

 جباری نماینده مردم مسجد سلیمان موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: قطعا هدف ما پیرو بیانات رهبر انقلاب کمک به آقای پزشکیان و کابینه اوست تا هرچه زودتر دولت تشکیل شود تا مشکلات مردم مقداری رفع بشود. مردم از مشکلات معیشتی رنج می برند و امیدشان به دولت است.

کابینه معرفی شده یک کابینه فراجناحی است

ابراهیم پور نماینده ایذه و موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم نیز گفت: اولین وظیفه نیرو‌های مومن به انقلاب اسلامی نداشتن سوءظن و پیش‌داوری به دکتر پزشکیان است. او را تجلی مواضع و رفتار سیاسی ۲۷ ساله جریان خاص دیدن اشتباه است.

وی افزود: انتخاب افراد مجرب متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزرای پیشنهادی دولت بوده و دکتر پزشکیان تحت تأثیر جریان سهم‌خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود.

ابراهیم پور بیان کرد: کابینه معرفی شده انصافا یک کابینه فراجناحی است از همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی تلالش شده است در این کابینه وجود داشته باشد.

 موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش نیز اظهار کرد: علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از جامعه بزرگ معلمان کشور است و سال‌ها در مدارس مختلف تدریس کرده و تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را دارد.

او گفت: کاظمی بسیاری از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش را می‌شناسد، اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها در جلسه کمیسیون آموزش مجلس ارائه نداد.

جلسه رای اعتماد

نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن نگفت

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نماینده ای به عنوان مخالف برنامه های او صحبت نکرد.

قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص وزیر پیشنهادی ارتباطات

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درخصوص بررسی برنامه‌های ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح ذیل قرائت کرد. 

مستند با ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی صلاحیت آقای ستار هاشمی در دو جلسه در دستورکار کمیسیون قرار گرفت.

مدارک تحصیلی:
به منظور بررسی اصالت مدارک تحصیلی مراتب در نامه‌ای از وزارت علوم استعلام شد که اصالت مدارک تحصیلی در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تایید شد.

وزیر پیشنهادی ضمن سوابق اجرایی خود تشریح چالش‌های روبرو، اسناد بالادستی، توسعه ارتباطات، توسعه دولت هوشمند، کاربرد‌های هوش مصنوعی، توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از خدمات محتوایی، توسعه صنعت هوایی و توسعه پست هوایی ازجمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات بود.

توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با بهره‌گیری از علم روز دنیا، توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال باعث می‌شود کشور از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بهره بگیرد و با تنظیم‌گری خود افزایش خدمات در زمینه حکمرانی را ایجاد کند.

در جلسه کمیسیون مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های رهبر انقلاب و پدافند غیرعامل مطابقت داده شد.

نتیجه‌گیری: برنامه‌های وزیر مثبت ارزیابی شد و برای برطرف شدن چالش‌ها و افزایش همکاری دولت و مجلس باید برخی ابعاد برنامه‌ها جزئی‌تر پرداخته شود. نظر نهایی کمیسیون برای تصدی وی در کمیسیون بررسی شد و صلاحیت وی به تایید همکاران در کمیسیون صنایع و معادن رسید.

مخالفت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ارتباطات

کمیسیون‌ فرهنگی مجلس مخالفت خود را با ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات اعلام کرد‌. 

چالش‌های فضای مجازی را چگونه باید مدیریت کرد؟

مسلم صالحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سوال من این است که تعارضات و چالش‌های فضای مجازی را چگونه باید مدیریت کرد؟ چگونه می‌توان ضمن دستیابی به محتوای روز تولید شده در فضای سایبری امنیت این فضا را تامین کرد؟ چگونه می‌توان واقعی سازی تعرفه خدمات دیجیتالی در بستر اینترنت را محقق کرد؟

 وی افزود: جناب آقای دکتر هاشمی برای حمایت از کارآفرینی و حمایت از کسب و کار‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟ چه برنامه‌هایی برای کاسبان فروش انواع فیلترشکن‌ها دارید؟ 

صالحی بیان کرد: کسانی که دست در جیب مردم در این شرایط سخت اقتصادی کردند بدانند که جوان کارآفرین باید به ناچار قسمتی از درآمد خود را برای خرید فیلترشکن جهت فعالیت سالم در فضای مجازی بدهد.

او گفت: جناب آقای هاشمی شما در حال حاضر جوان‌ترین عضو کابینه با سن ۴۸ سال هستید اگرچه این سن نه سن جوانی بلکه سن میانسالی است با این وجود بفرمایید آیا تجربه توان و اشراف کافی بر الزامات فنی حاکم بر این وزارتخانه کلیدی را دارید؟ امیدوارم در پاسخ هایتان بتوانید ما نمایندگان را قانع کنید که شخصی مسلط به این حوزه از لحاظ فنی و اجرایی هستید.

سیاست ما شترمرغی است؛ ما نه فیلتر می‌کنیم، نه فیلتر نمی‌کنیم 

حمید رسایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: ما مخالف نهج البلاغه نیستیم. اقای هاشمی یکی از کمیسیون‌های تخصصی که شما تشریف آوردید کمیسیون فرهنگی بود دو جلسه ما خدمت شما بودیم و متاسفانه نتوانستیم رای اعتماد اکثر اعضا رو بگیرید. علتش ابهاماتی بود که در برنامه شما وجود داشت.

وی افزود: شما هیچ راهکاری برای عملیاتی کردن وظایف و تکالیف قانونی خود ارائه ندادید. برخلاف دولت‌های گذشته در دولت شهید رئیسی شبکه ملی اطلاعات تکمیل و توسعه خوبی پیدا کرد و سرعت گرفت ظرف سه سال از کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت ۶۵ درصد پیشرفت رسیدیم شما هیچ برنامه‌ای عملیاتی ندارید که این مسیر را ادامه می‌دهید یا مجدداً برمیگردید به قبل. یکی از ابهامات جدی درباره شما مسئله استقلال مدیریتی شما بود.

رسایی ادامه داد: شما نگفتید برنامه عملیاتی‌تان در این حوزه چیست؟ آیا قرار است حمایت‌ها برای سکو‌های داخلی ادامه پیدا کند یا خیر؟ فضای حاکم بر سکو‌های خارجی که محل تاخت و تاز بر عرصه شناختی کشور و تخریب ذهن جوانان و نوجوانان  وحذف و سانسور محتواهای است که مطابق ارزش‌های انسانی و دینی ماست را چه خواهید کرد.

او بیان کرد: وقتی که وزیر ارتباطات ترکیه عکس شهید را گذاشت و اینستاگرام صفحه آن پست حذف کرد وزیر ارتباطات ترکیه اینستاگرام را بست. اینستاگرام مجبور شد شرایط ترکیه را بپذیرد چرا در کشور ما شرایط را نمی‌پذیرند، چون سیاست ما شترمرغی است؛ ما نه فیلتر می‌کنیم نه فیلتر نمی‌کنیم. فیلترشکن فروشی دست چه کسی است؟ شما بگوئید کجا و چه کسانی در حال فروش فیلتر شکن هستند؟

هاشمی مرد میدان سخت و پیچیده وزارت ارتباطات است

فاطمی نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات  اظهار کرد: ما وزیری می‌خواهیم که برای فردا آماده باشد و تسلط کامل به مسائل روز داشته باشد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی را دور هم جمع کند و او کسی نیست جز ستار هاشمی.

او گفت: باید واقع بین باشیم؛ در حالی که جهان دارای خودرو‌های خودرانی است که با هوش مصنوعی مسیر را می‌پیماید مسائل پیش پا افتاده را کنار بگذاریم و وزارت ارتباط تحول فناوری در کشور را مدیریت کند و امنیت اطلاعات ما را تضمین کرده و برای پیچیده‌ترین فناوری‌ها سیاستگذاری کند.

ستار هاشمی گزینه بسیار مناسب و مرد زمانه خود است و بر هوش مصنوعی مسلط است و در عرصه بین‌الملل شناخته شده است. در پست‌های قبلی که داشته مثل قوه قضاییه با چالش‌هایی که درباره آن سختن گفته‌ایم دست و پنجه نرم کرده است. وی می‌تواند بخش حاکمیتی و خصوصی را بهم پیوند دهد و ارتباط میان دانشگاه و بخش خصوصی را فراهم کند و ایده‌ای درخشان دارد.

وی ادامه داد: من می‌دانم نباید از هاشمی انتظار معجزه داشت و چالش‌های اساسی پیش پای او خواهد بود. توسعه فیبر و اینترنت همراه و چالش‌های مرتبط و تلاش برای حل مسائل نخبگان و حل مسائل رگولاتوری انتظار این وزیر جوان را می‌کشد و وی در این میدان استوار قدم می‌گذارد و قادر است با همکاری سه قوه مشکلات این قوه را برطرف کند.

فاطمی بیان کرد: از وزیر پیشنهادی ارتباطات انتظار این است که سرعت اینترنت ثابت ایران که یک بیستم کشور‌های خلیج فارس است را بهبود دهد و به‌عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی رفع فیلترینگ را انجام دهد، چون هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کرد.

ستار هاشمی نخبه است

ذوالنور، موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز اظهار کرد: به‌عنوان موافق کابینۀ پیشنهادی ثبت‌نام کردم اما قسمت نشد صحبت کنم. ستار هاشمی جزو نخبگان برتر دنیا در این عرصه است. از رئیس‌جمهور به‌خاطر معرفی او برای تصدی وزارت ارتباطات تشکر می‌کنم.

او گفت: امروز اینترنت نه‌تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم به آن وابسته است. ما دولت الکترونیک را ترویج می‌دهیم، امروز حاکمیت ملی کشورها، حاکمیت اقتصادی، پولی و بانکی و حاکمیت نظامی و امنیتی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متاثر از فضای مجازی و اینترنت است در آینده نزدیک این مصاف بسیار مهیب‌تر خواهد شد
 
ذوالنور اظهار کرد: با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینک و فعال شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار لئو، مئو و ژئو و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری جاسوسی در بالای سر ما، ما شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت 

وی تاکید کرد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما و ارتباط ما با دنیا و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد.

اینترنت در کشور ما گران است/ با مافیای فیلترشکن مقابله کنید

ولی داداشی نماینده آستارا در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: جناب آقای هاشمی، شما انسان شایسته‌ای هستید. کشور مشکلات عدیده‌ای در حوزه وزارت ارتباطات دارد. بنده و سایر نمایندگان محترم و شریف ملت ایران هر روستایی که می‌رویم مشکل آنتن دهی دارد.

وی افزود: ما مورد گلایه و مورد سوال مردم هستیم. مردم دسترسی به شما ندارند و به ما مراجعه می کنند؛ چه بسا مردم عصبانی‌اند از این عدم آنتن دهی که در روستا‌های مختلف وجود دارد. اماکن گردشگری ما آنتن ندارند. برنامه‌ای دارید برای این موضوع؟ 

داداشی بیان کرد:  ما در کشور اینترنت گران داریم خود اینترنت گران را به اضافه فیلترشکن بکنید به همان اندازه که مردم پول اینترنت میدهند همان مقدار هم پول فیلترشکن میدهند. ملت ما چه گناهی کردند که باید پول فیلترشکن بدهند. یا در این کشور فیلتر وجود دارد یا وجود ندارد؟ اگر فیلتر بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی وجود دارد پس فیلترشکن‌ها چه صیغه ای است؟  با مافیای فروش فیلتر باید مبارزه کنید که برای خودشان مافیا درست کرده اند.

موج سهمگینی از تغییرات فناورانه درحال حرکت است

حسین‌پور، موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز بیان کرد: موج سهمگینی از تغییرات فناورانه درحال حرکت است و ما باید خود را برای این تغییرات آماده کنیم و ستار هاشمی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

حسین پور تاکید کرد: او نگاهی جامع به مسائل دارد و می‌تواند با تخصص تجربه امور وزارتخانه را اداره کند. وزارت ارتباطات زمینه ساز راهبرد‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی است و بسیار اهمیت دارد؛ لذا بیش از هر روز دیگری نیازمند یک مدیر راهبردی برای آن هستیم. 

نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات متذکر شد: دکتر هاشمی اجرای پروژه فیبر نوری را ماموریت خود می‌داند که این بیانگر نگاه راهبردی او به مسائل حوزه خود است. من نگرانی همکارانم را درباره کابینه درک می‌کنم، اما از آنها می‌خواهم که برای پیاده سازی درست و بدون توقف برنامه‌های دولت به وزیر پیشنهادی فناوری اطلاعات رای مثبت بدهند. 

وی ادامه داد: نظر مردم در انتخابات اخیر متفاوت بود و ما باید به آنها احترام بگذاریم و نباید دولت را متوقف کنیم چرا که چالش‌های بسیاری داریم و حل آنها از مسیر تعامل دولت و مجلس می‌گذرد. بیکاری جوانان امان مردم را بریده است، اما ما می‌توانیم با اعتماد به برنامه‌های وزرای پیشنهادی امور را بهبود ببخشید لذا باید کمر همت ببندیم و به میدان بیاییم چرا که فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و نباید مردم ناامید شوند.

حمایت از ستار هاشمی به معنای حمایت از جوانان است

رضایی کوچی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: با توجه به شناختی که از آقای ستار هاشمی دارم خانواده وی در استان فارس زندگی می‌کند و به رشد و تعالی ایران کمک می‌کنند. برای موفقیت سه موضوع است که باید به آن توجه کنیم.

رضایی کوچی افزود: هاشمی در دانشگاه علم و صنعت رتبه اول را کسب کرده و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و یکی از ۱۰ متفکر برتر هوش مصنوعی و در زمره دو درصد دانشمندان جهانی است.

نماینده جهرم اظهار کرد: وی از کارشناسی تا مدیرکل و معاونت این وزارتخانه را برعهده داشت و باید برنامه‌ریزی را باید به فردی بدهیم که از همان حوزه باشد.

او ادامه داد: بهتر از هر کسی چالش‌های وزارت ارتباطات را می‌شناسد و راهکار حل آن را می‌داند. دنیا با سرعت به آینده پیش می‌رود و جهان امروز با یک دهه قبل قابل مقایسه نیست و دنیای دیجیتال طوری با ما عجین شده که اینترنت بخش لاینفک زندگی بشر شده است. با افزایش بشر و نیاز به صرفه‌جویی راهی جز استفاده از فضای مجازی نیست.

نماینده مجلس گفت: هوش مصنوعی همه مرز‌ها را بهم زده است. موضوع دیگر عملکرد افراد است. مهمتر از برنامه کارنامه افراد است و باید سوابق هاشمی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: فردی که بتواند رتبه بالا کسب کند نشان از توانمندی و خلاقیت دارد و این می‌تواند بنای قابل قبولی باشد که از جوانترین عضو کابینه حمایت کنیم. خبر‌هایی که از تشکل‌های دانشگاهی و در فضای مجازی به گوش ما می‌رسد حمایت از وی به معنای حمایت از جوانان است. سن وی باعث شده تا سن کابینه کاهش پیدا کند.

خبرنگاران: فاطمه سیدی، فاطمه تورانلو، محمدامیرحسینی و نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
پای نهج البلاغه رو برای چی میارن وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
بعضی از این نمایندگان به فکر مردم نیستند بلکه به فکر منافع خودشون هستند. فراموش کردند که باید به نفع همه مردم ایران کار کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
باید ملت نمایندگان خودشان در اینجا بشناسید تا انتخابات دور بعدی چه کسی خوب گفت و چه کسی دفاع از ملت نکرده اینجا باید بشناسید تا موقع انتخابات مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
حرفای مخالفا بوی منافع شخصی و گروهی سیاسی و جناحی و قومی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
راجع به متناسب سازی بالاخره تصمیم گرفتند ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
همه موافقن
دیگه چرا رای گیری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
خود نمایندگان صلاحیت ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
آفرین نماینده با ده‌هزار رای شد نماینده
United States of America
منصور
۱۵:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
تو مملکت ما مجلس فرمالیته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
این بحث اقلیت و اکثریت و قومی و زنان و ... دیگه چیه که باب کرده اید؟
هر کسی که از همه بهتره و برای کشور مفیدتره باید سر کار باشه.
اینجوری همه می تونند با آرامش زندگی کنند و به کارهاشون بپردازند.
یعنی چی که از این استان ها وزیر نداریم و از اهل سنت وزیر نداریم و خانم ها کم هستند و ....؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
دقیقا حق با شماست. این سیاست انگلیسی است که تفرقه بینداز و حکومت کن است . به این اسم می‌خوان کار خودشون رو جلو ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
همگی باهم به خرج و مالیات خودمون سرکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
و اما همچنان کنترل تلویزیون دست پدر بزرگ!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
نمایندگان محترمی که به سخنان آقای پزشکیان اعتراض کردند, ایشان اتفاقا مسیر کلی حرکت و چراغ مسیر را روشن کردند. اندکی اندیشه و تدبر گویای همه چیز است. وقتی مشکل کلان مرتفع نشود , مشکل خرد سخت است که حل شود.و این نوع بیان ایشان یعنی هنوز ایشان مجلس را در مقابل خود میبیند و نه در کنار خود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
اونجا چ خبره مگه؟؟
Finland
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
خواهشمندیم سریعتر به شرایط دانشگاه علوم پزشکی قزوین رسیدگی نمایید. با تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
چخبره اونجا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
اين دانشگاه باید دربش بتن بریزید اینجا چه خبر هست هر خبری می‌خوانی هست خبر دانشگاه پزشکی قزوین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
بجای اینکه زیر هرخبری ازدانشگاه قزوین بنویسی برو دادگاه قزوین از دست مسئولان دانشگاه قزوین شکایت کن اگرصداقت درحرفهای تو هست
آخرین اخبار