رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: طرح کشت ذرت دانه‌ای پس از برداشت برنج در شالیزار‌های شهرستان صومعه سرا اجرا می‌شود.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز کشت پایلوت ذرت دانه‌ای پس از برداشت برنج در استان خبر داد و گفت: این طرح با هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی استان در روستای محمودکیان بخش طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا اجرا می‌شود.

به گفته او، این گیاه به ۲ روش مستقیم و نشایی در سطح ۶ هزار مترمربع کشت خواهد شد که در روش مستقیم، کشت ذرت دانه‌ای در شالیزار با حداقل خاک ورزی انجام می‌شود و پایداری اکوسیستم شالیزار را به دنبال دارد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت نشایی ذرت برای نخستین بار در این استان اجرا می‌شود، افزود: سال گذشته طولانی شدن دوره رشد و فرا رسیدن سرمای آبان ماه، موجب تکمیل نشدن فرایند رشد ذرت شد و ارزش اقتصادی مورد نظر شکل نگرفت.

محمدی تصریح کرد: امسال با هدف کاهش طول دوره رشد و حداکثر استفاده از عرصه‌های کشاورزی، نشاء ذرت را در بانک نشاء شالیزار ایجاد کردیم و امکان مکانیزاسیون نیز وجود دارد.

او گفت: طی ۲۰ روز این نشا‌ها به ۲۰ سانتیمتر می‌رسند و می‌توانیم با دستگاه نشاکار کشت را انجام دهیم؛ قطعا با کم شدن طول دوره رشد، به عملکرد خواهیم رسید.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ذرت را پس از گندم و برنج، سومین غله پرمصرف از نظر انرژی و همچنین تأمین نهاده دام و طیور دانست و افزود: به نتیجه رسیدن این طرح در سال ۱۴۰۳ می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم کشت دوم و کسب درآمد برای کشاورزی باشد و نویدبخش فرصت‌های سرمایه گذاری در اراضی شالیزاری بعد از برداشت برنج خواهد بود.

عکس آرشیوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.