تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: مسجد یکی از عرصه های بزرگ و پایگاه اصلی جهاد تبیین لسانی و عملی دین و معارف انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در گردهم‌آیی بزرگ اصحاب مسجد استان فارس که به میزبانی مسجد جامع شهدای شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه روز جهانی مسجد در حقیقت روز بسیار مهمی در فرهنگ اسلام است، گفت: در ارکان اصلی فرهنگ ساز در اسلام، مسجد یکی از رکن‌های اصلی به شمار می‌آید و مسجد، مدرسه و خانواده سه رکن اصلی در به سامان رسیدن فرهنگ اسلامی است.

او با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: مسجدی که بر اساس تقوا، عشق به پروردگار و توحید به سامان رسیده باشد، یک مسجد انسان ساز در فرهنگ اسلامی و مرکزی برای مبارزه با ظالمان تاریخ و استکبار جهانی است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره توبه اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرمایند: «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ» (آیه ۱۰۷ سوره توبه)، «و (گروهی دیگر از منافقانند) آنان که مسجدی برای زیان به اسلام برپا کردند و مقصودشان کفر و عناد و تفرقه کلمه بین مسلمین و ساختن کمینگاهی برای دشمنان دیرینه خدا و رسول بود، و با این همه قسم‌های مؤکّد یاد می‌کنند که ما جز قصد خیر غرضی نداریم، و خدا گواهی می‌دهد که محققا دروغ می‌گویند»، «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» (آیه ۱۰۸ سوره توبه)، «هرگز در آن مسجد نمازمگزار. مسجدى که از روز نخست بر پرهیزگارى بنیان شده شایسته‌تر است که در آنجا نماز کنى. در آنجا مردانى هستند که دوست دارند پاکیزه باشند، زیرا خدا پاکیزگان را دوست دارد». خداوند متعال در این آیات شریفه، به دو مسجد طراز اسلامی و طراز کفر اشاره دارد و خصوصیات هریک را برشمرده است. براین اساس مسجد طراز حق و محبوب خداوند و پایه‌گذاری شده بر اساس تقوا، برکات گوناگونی را می‌تواند به پیرامون خود اشاعه کند و به پایگاه و مرکز نور تبدیل شود.

کلانتری در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت «جهاد تبیین» اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، همان نکته‌ای است که مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان امام مسلمین است؛ امروز جهاد تبیینِ حقایق و واقعیت‌ها، واجب عینی و فوری است و این جهاد بر دوش تک تک انسان‌های مومن، واجب است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، مسجد را از بهترین پایگاه‌ها برای جهاد تبیین دانست و گفت: مسجد یکی از عرصه‌های بزرگ و پایگاه اصلی جهاد تبیین لسانی و عملی دین و معارف انقلاب اسلامی است.

تولیت حرم مطهر، خواستار احیای کارکرد‌های مساجد از سوی متولیان و اصحاب مسجد برای عمل به وظیفه عینی و واجب جهاد تبیین شد و تاکید کرد: عالمان دینی، ائمه جماعات، موذنان، مکبران و اصحاب مساجد اعم از برادر و خواهر همدل شوند و تلاش کنند که مساجد در طراز مسجد قرآن بشوند تا بتوانند به احسن وجه و درستی در راستای امر مهم جهاد تبیین ایفای نقش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
سه هفته پیش در راه برگشت از شمال هنگام ظهر ساعت ۱۲ برای نماز ظهر رسیدم به شهر شیرگاه دنبال مسجد برای نماز بودیم هم مسجد جامع و هم یک مسجد دیگه که هر دو در یک خیابان بود رفتیم بسته بودن ، نهایت رفتیم ایستگاه راه آهن شیرگاه خدا پدرشان را بیامرزد باز بود و رفتیم نماز ظهر و عصر را آنجا خواندیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمدولایی بازنشسته
۰۷:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
در مساجد فقط موقع اذان بازه وبعد از ان بسته اند فعالیت قبل را ندارند