در روز اربعین حسینی، معابر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آکنده از خیل عاشقانی است که با شور و شعور وصف‌ناپذیری مشغول عزاداری هستند و فضای حاکم بر شهر قم را کربلایی کرده‌اند.

شهر مقدس قم به‌واسطه وجود مضجع شریف کریمه اهل‌بیت (س) و همچنین گذرگاه مواصلاتی چندین استان، در اربعین حسینی مملو از زائران و ارادتمندانی است که با حضور در حرم حضرت معصومه (س)، ضمن عرض تسلیت به بانوی آب و آیینه، در غم سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

در گوشه گوشه شهر عش آل محمد و مامن آل فاطمه مجالس روضه، سخنرانی و دسته‌های عزاداری برپاست؛ مردم قم با شرکت در هیات‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، بقاع متبرک امامزادگان و مساجد سطح شهر به عزاداری می‌پردازند.

شهر قم یکپارچه عزادار است و پرچم‌های عزا بر سر در منازل و اماکن نصب شده و در سراسر این شهر مجالس روضه و سخنرانی برپا شده است.

صحن‌ها و رواق‌های حرم حضرت معصومه (س) سیاه‌پوش شده و مداحان اهل‌بیت (ع) در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش مرثیه‌سرایی می‌کنند؛ در مسجد جمکران نیز پرچم‌های عزاداری نصب شده و مردم با حضور در این مکان، مشغول عزاداری هستند.

شب گذشته نیز زائران و مجاوران با شرکت در آیین‌های عزاداری به سر و سینه زدند و در غم مظلومیت و شهادت امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.

۵۰ نقطه از این شهر مقدس، این روز‌ها به فضایی پرشور برای خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران تبدیل شده است؛ اسکان، اطعام و درمان، تنها بخشی از خدمات ارزنده‌ای است که خادمان این قرارگاه با جان‌ودل به زائران اربعین ارائه می‌دهند؛ پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۴۰۰ هزار زائر از ایران و ۳۵ کشور جهان، میهمان قرارگاه مردمی اربعین در استان قم باشند.

آیین‌های سخنرانی و مداحی در بیوت علما و مراجع تقلید همچنین دفتر مقام معظم رهبری در قم برپا شده و سخنرانان از فضایل و مراتب علمی و شخصیتی امام سوم شیعیان سخن می‌گویند.

مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) در بقاع متبرک امامزادگان استان قم نیز در حال برگزاری است؛ از جمله این حرم‌های مطهر می‌توان به آستان نورانی امامزادگان شاه سید علی (ع)، احمد (ع) خاکفرج، علی بن جعفر (ع)، موسی مبرقع (ع)، جمال غریب (ع)، جمال‌الدین (ع)، جعفر شهید (ع)، عبدالله (ع) قلعه چم و عبدالله ابیض (ع)، مسجد جامع، امامزادگان زینب خاتون و هاشم (ع) شهرستان کهک، چهار امامزاده و پنج امامزاده (ع) و دیگر بقاع و اماکن مقدس اشاره کرد.

هیات‌های عزاداری قم با صدور اطلاعیه‌هایی از برپایی دسته‌های عزاداری با حضور سخنرانان و مداحان خبر داده که از آن جمله می‌توان به هیات متوسلین به حضرت علی‌اکبر (ع)، ام‌ابی‌ها (ع)، محبان المجتبی (ع)، هیات عزاداران دبیرستان هدایتی، ریحانه الرسول (ع) و عاشقان حضرت رقیه (ع) اشاره کرد.

راهپیمایی جاماندگان اربعین از ساعت ۶ صبح امروز یکشنبه، از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز شده و عزاداران حسینی مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) را به سمت مسجد مقدس جمکران طی می‌کنند؛ این مراسم تا ساعت ٢٠ ادامه خواهد داشت.

اربعین حسینی در شهر مقدس قم همه ساله میعادگاه عاشقانی است که عهد و پیمان خود را با حضور در مسجد مقدس جمکران با حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تازه می‌کنند؛ عاشقانی که از نقاط دور و نزدیک خود را به شهر آشیانه اهل‌بیت (ع) می‌رسانند و در حریم امن و نورانی آن، نفسی تازه می‌نمایند.

در مسیر هفت کیلومتری بلوار پیامبر اعظم حدود ۸۰ موکب خدماتی از جمله ایستگاه‌های صلواتی آب، شربت، دم‌نوش، چای و اطعام، خدماتی متنوع فرهنگی، مشاوره و سلامت و درمان ارائه می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار