مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان همدان گفت: در پنج ماهه ابتدایی سال‌جاری در مجموع ۳۸ هزار و ۲۰۰ تن در استان کود کشاورزی تدارک و توزیع شده است.

بهروز الیاسی با تأکید براینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکتی است صد در صد دولتی و از زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تهیه، تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به‌ویژه کود‌های کشاورزی را عهده‌دار است، گفت: این شرکت دارای بزرگترین شبکه مویرگی توزیع در کشور است که نهاده مورد نیاز کشاورزان را در نزدیکترین فاصله ممکن به زمین و باغ زراعی تحویل کشاورز می‌دهد که استان همدان در این شبکه توزیع ۱۰۰ کارگزار و عامل فروش فعال در سراسر استان دارد.

او گفت: به منظور جلوگیری از حمل و نقل اضافی و کاهش هزینه‌ها، با هماهنگی‌هایی که به انجام می‌رسد ۸۰ درصد کود‌های مورد نیاز کشت‌های استان به‌طور مستقیم از مبادی و پتروشیمی‌های کشور به مقصد عاملین فروش در شهرستان‌ها حمل می‌شود و ۲۰ درصد نیز در انبار‌های سازمانی شرکت تخلیه می‌شود تا در مواقع مورد نیاز و در زمان پیک مصرف توزیع شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان همدان با اشاره به رابطه امنیت غذایی با تأمین کود‌های کشاورزی، گفت: تغذیه گیاهی رابطه مستقیمی با کیفیت تولیدات کشاورزی دارد و اگر از تغذیه بهینه گیاهی غافل شویم در تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم دچار مشکل می‌شویم که بر همین اساس دولت با پرداخت بیش از ۵۰ درصد یارانه به کود‌های کشاورزی، این نهاده مهم را با نازلترین قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

 الیاسی گفت: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان مردادماه سالجاری ۱۰۰هزار تن انواع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای ازت، فسفات و پتاس در استان همدان تأمین، تدارک و توزیع شده است که بر اساس سهمیه‌بندی سازمان جهاد کشاورزی و از طریق صدور بیش از ۴۰۵ هزار حواله الکترونیکی در سامانه پهنه‌بندی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این شرکت به طور میانگین سالیانه حدود ۱۲۰ هزارتن انواع کود‌های کشاورزی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می‌کند، گفت: در همین مدت در راستای رصد و پایش کود‌های کشاورزی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی، ۵۷۰ مورد عملیات بازدید میدانی و پیگیری از طریق کشاورزان، نحوه توزیع و کیفیت کود در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برنامه کودی استان در سالجاری، ۱۳۰ هزار تن انواع کود‌های کشاورزی ازت، فسفات و پتاس است، گفت: این برنامه شامل ۱۰۹ هزار و ۳۵۰ تن کود ازت، ۱۴ هزار ۱۰۰ تن کود فسفات و ۶۵۵۰ تن کود پتاس است که در پنج ماهه ابتدایی سال‌جاری در مجموع ۳۸هزار و ۲۰۰ تن در استان تدارک وتوزیع شده است.

الیاسی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۳ هزار تن انواع کود‌های کشاورزی یارانه دار در انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان برای کشت‌های پاییزه آماده توزیع است، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی کود در کشور، علاوه بر تأمین کود‌های کشاورزی یارانه‌دار، به منظور افزایش تنوع کودی اقدام به عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های تولیدی کرده است که می‌توانند محصولات خود را که دارای استاندارد‌های لازم هستند از طریق شبکه بزرگ کارگزاری این شرکت عرضه کند.

او گفت: این اقدام علاوه بر اینکه گام مهمی در حمایت از تولید داخلی است در خودکفایی کشور به کود‌های کشاورزی نیز نقش بسزایی را ایفا کرده به‌طوریکه در حال حاضر ۹۰ درصد کود مورد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.