وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وفاق مساوی با اختلاف نظر نداشتن نیست، اختلاف نظر مقدمه گفتگو و رشد است.

حسین سیمایی صراف امروز در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم که با حضور رییس جمهور در وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه سعی می‌کنم جزو اولین نفراتی باشم که گفتمان وفاق ملی رییس جمهور محترم را تبیین کنم، گفت: دولت دکتر پزشکیان، دولت وفاق است، ایشان در سه ساحت، باور، گفتار و رفتار نشان دادند که این قالب‌های تصنعی را شکسته‌اند و عیب و اشکال دوقطبی سازی این است که به شما تلقین می‌کند راه دیگری وجود ندارد یا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا، یا دین‌دار یا دین ستیز، دکتر پزشکیان راه سومی باز کردند، البته نه به این معنا که ما وفاق را مساوی با عدم اختلاف‌نظر می‌دانیم، طبعاً اختلاف‌نظر امری طبیعی است.

وی با بیان اینکه آنچه مانع پیشرفت ما شده، نزاع است، افزود: آن‌چه که در واقع مذمت شده و مانع پیشرفت ما شده، نزاع است، اختلاف‌نظر مقدمه‌ای گفتگو، رشد و کمال است.

وزیر علوم به موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید با اختلاف‌نظر، آن را یک فرصت قرار دهید با هم گفتگو کنید تا راه درست‌تر پیدا شود، چرا رهبر معظم انقلاب این‌همه تأکید می‌کنند بر کرسی‌های آزاداندیشی و متأسفانه آن‌چنان که باید پا نگرفته است، ایشان به‌نظر من دنبال این آموزه‌های دینی و علمی فرمودند که کرسی‌ها را جدی بگیرید ولی یکی از آسیب‌های این کرسی‌ها این بوده‌است که ادب گفتگو، ادب اختلاف رعایت نشده است، توهین و تهدید، متأسفانه مانع شکل‌گیری کرسی‌ها شده‌است.

سیمایی صراف ادامه داد: ما در آستانه پنجاه‌سالگی انقلاب هستیم در عمر انسان چهل‌سالگی زمان پختگی است؛ یعنی زمانی است که دیگر کمال پیدا کرده است، ما باید اظهار تأسف کنیم که هنوز به این کمال نرسیدیم که بتوانیم باوجود اختلاف‌نظر دوست باشیم و گفتگو کنیم و برای کشور برای یک آینده مشترک، برای تعالی انسان قدم برداریم.

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، آن‌چه که شر است نزاع است، اختلاف‌نظر موهبت است ما هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم، شیعه ده‌ها سال مبارزه کرد تا حجیت عقل را اثبات کند در برابر اخباریان، حالا رسیده ام به یک مرحله دیگر و سد دیگر، حجیت علم را قبول نداریم ولی به زبان نمی‌آوریم ولی وقتی‌که اقتصاد، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و تحقیق می‌شود، اما عملاً از داده‌های این دانشگاه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود در حکمرانی هیچ حضوری این داده‌ها ندارد.

وی اظهار کرد: معلوم است که حجیت علم را قبول نداریم بعد نزاع بر حجیت عقل، الان نزاع بر سر حجیت علم است منتها یک نزاعی زیرپوستی، یک فاصله عمیقی است بین دانشگاه و جامعه و دانشگاه و صنعت و دانشگاه و حکمرانی، من معتقدم که کشور دارد هزینه می‌کند، اما این هزینه‌ها برای یک حل معضل است برای حل مسئله است، اگر اقتصاد بخوانیم فکر کنیم راه‌حل تورم تقویت تعزیرات حکومتی است معلوم است که ما به علم اقتصاد تن نداده‌ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه یک مانعی که خیلی جدی در برابر علم قرار دارد شبه علم است، افزود: یک مانعی که خیلی جدی در برابر علم قرار دارد شبه علم است و شبه علم سروصدای بلندی دارد و سد راهی شده‌است، عالمان زیادی داریم که متخصص اند، اما در حوزه خود فقط، من عذرخواهی می‌کنم، اما علمی نیستند، یعنی چی من مثال می‌زنم در دوره کرونا به خاطر دارید عده‌ای می‌گفتند ما عقیده‌ای به کرونا نداریم مگر کرونا امر عقیدتی است؟ حتی در بین فرهیختگان می‌گفتند کرونا با عرقیجات درمان می‌شود و کسی از آن استفاده کند، کرونا نمی‌گیرید.

وزیر علوم تاکید کرد: افرادی داشتیم، اولین باری که واکسن آمد واکسن زدند، آن آدمی که تحصیلات رسمی ندارد ولی تفکر علمی دارد، اما گاهی فرهیختگان ما فقط در رشته خودشان عالم و متخصص هستند، اما تفکر علمی ندارند ما به‌دنبال این هستیم من فکر می‌کنم ما باید مرجعیت علم را بپذیریم کسانی که علمی فکر نمی‌کند به‌راحتی تن به خرافه و خیالات او توهمات می‌دهند‌ای کاش برای همه رشته‌ها دو واحد فلسفه علم اجباری شود.

سیمایی صراف گفت: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال کنیم وفاق را در دانشگاه محقق کنیم من واقعاً از همین‌جا از همه بزرگان مجلس از استادان بزرگوار از دانشجویان گران‌قدر تقاضا می‌کنم بیایید اعتماد کنید به این شعار، دکتر پزشکیان تعارف ندارند شعار نیست این اعتقاد ایشان است. به همه ما و اعضای دولت مأموریت دادند هرکسی در حوزه خود به‌دنبال اجرایی کردن وفاق باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
دروغ نگو. دکتر انتظاری را چرا از ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه عزل کردید؟
Canada
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
کار آسانی است ، اگر وزیر پرورش آموزش بودی (نام درست اش) از هفت سالگی در برنامه کلاسی دوستی و همکاری ارزیابی میشد بجای نمره مزخرف انضباط (که مخربست) دوستی ها را آسیب میزند و کور .....
شما اگه تونستی پژوهش فنآوری را سامان دهی ، نه در پارکها علمی و انکوباتورها ..... که در همه جا و همه چیز ...... بازار اقتصاد سیاست فرهنگ .... که نمیتوان از خارج کپی و تقلید کرد و مهندس و پزشکها هم ، یکخرده پایشان را دراز نکنند و تقلید و دنباله روی خارح که هنر نیست مخصوصا کامپیوتریها که رانت مخصولات خارج را دارند و ادعا هاشان و تبعات کارهایشان ...... خدا عالم ....
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۲:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
چون کار کار خودشان است درست زده هدف نزاع را شما سه سال کردین و حالا میگوئیدنزاع مانع پیشرفت است پس چرا نزاع میکردیم اکثر نزاع کننده ها در کابینه تشریف دارند
آخرین اخبار