کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم از راه‌اندازی ۷ پایگاه انتخاب رشته کنکور از سوی آموزش و پرورش برای ارائه خدمات مشاوره و انتخاب رشته به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها خبر داد.

محمد علی مهرابی، با بیان اینکه مجموعاً ۷ پایگاه انتخاب رشته کنکور در استان قم فعال است،گفت: در هر ناحیه یک پایگاه دخترانه و یک پایگاه پسرانه برای داوطلبان ناحیه مربوطه پیش بینی شده است؛ به جزء ناحیه یک که پایگاه آن در دو نوبت صبح (ویژه دختران) و عصر (ویژه پسران) برقرار است.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم، افزود: هزینه دریافتی از مراجعین براساس تعرفه دولتی و مصوب اداره کل آموزش و پرورش برای داوطلبان انتخاب رشته به مبلغ ۵۵۰ هزار تومان است که این مبلغ برای خانواده فرهنگیان، شاهد و ایثارگران و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با تخفیف ویژه به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان است؛ این مبلغ برای دو جلسه انتخاب رشته و رفع اشکال و پاسخ به سوالات احتمالی و نهایی شدن انتخاب داوطلبان است.

مهرابی با اشاره به اینکه قطعاً هدف از ایجاد پایگاه انتخاب رشته برای آموزش و پرورش صرفاً ارائه خدمات مشاوره تخصصی به دانش آموزان است، تاکید کرد: نرخ مصوب در مقایسه با هزینه‌های دریافتی سایر مراکز از داوطلبان بسیار ناچیز است ضمن اینکه بسیاری از مراکز فاقد مجوز تنها با هدف کسب سودجویی از دانش آموزان در حال فعالیت هستند.

مهرابی مراجعه حضوری جهت انتخاب رشته را فرصت بسیار مهم و ارزشمندی دانست و گفت: برای داوطلبان فرصتی است که با طرح پرسش‌های متعدد بتوانند ابهامات ذهنی خود را در مورد رشته‌ها برطرف سازند؛ از طرفی در مشاوره حضوری مشاور با آگاهی از شرایط شخصی و خانوادگی مراجع و براساس علایق و توانمندی‌های وی می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به داوطلب کمک کند، نکته مهمی که در انتخاب رشته‌هایی که صرفاً به صورت مجازی انجام می‌شوند ممکن است مغفول بماند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم در ادامه به داوطلبان توصیه کرد: علاوه بر اینکه انتخاب رشته خودشان را به صورت حضوری انجام می‌دهند حتماً قبل از مراجعه نسبت به مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته اقدام و سوالات و ابهامات خود را برای پرسش از مشاور یادداشت کنند و در صورت امکان با یکی از والدین تاثیرگذار (پدر یا مادر) در جلسه مشاوره حاضر شوند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم، ادامه داد: داوطلبان در ثبت نهایی انتخاب رشته خود عجله نکنند و ضمن اینکه با دقت کد رشته محل‌های انتخاب را وارد می‌کنند قبل از ثبت نهایی مجدد اولویت‌های انتخابی خود را مورد بازبینی و مشورت با مشاور قرار دهند.

مهرابی عنوان کرد: در حال حاضر در هر پایگاه به طور متوسط ۸ مشاور (آقا و خانم) از مشاوران مجرب و مورد تایید آموزش و پرورش استان در حال خدمت رسانی به داوطلبان هستند؛ ضمن اینکه این همکاران با طی دوره‌های تخصصی که از سوی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است، مجوز فعالیت در این پایگاه‌ها را کسب کردند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم  یادآور شد: به طور کلی پایگاه‌های انتخاب رشته هر ساله و همزمان با اعلام نتایج اولیه داوطلبان کار خود را شروع می‌کنند، امسال نیز همچون سنوات گذشته از روز گذشته ۱۰ شهریورماه پایگاه‌های انتخاب رشته کار خود را آغاز کرده‌اند و داوطلبان و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری نسبت به دریافت نوبت حضور اقدام کنند.

مهرابی تصریح کرد: متأسفانه هر ساله و در زمان اعلام نتایج شاهد تشکیل مراکز متعدد انتخاب رشته به صورت حضوری و یا غیر حضوری از طریق شبکه‌های پیام رسان توسط افرادی هستیم که بعضاً به دلیل عدم تخصص کافی و حتی مدرک مرتبط و صرفاً به منظور سودجویی از داوطلبان اقدام به انتخاب رشته برای دانش‌آموزان می‌کنند و با وعده‌های پوچ قبولی در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها موجب اغفال دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان می‌شوند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم، بیان کرد: توصیه می‌کنیم حتما قبل از مراجعه به این افراد در مورد تخصص و سابقه فعالیت و رزومه افراد در این مراکز تحقیق کنند و با بینش کافی به مراکز دارای مجوز فعالیت مراجعه نمایند.

مهرابی در پایان اظهار کرد: متأسفانه این تفکر غلط که پرداخت هزینه بالاتر به منزله کیفیت بهتر خدمات انتخاب رشته و تضمینی برای موفقیت دانش آموز است پایه و اساس برخی از همین نوع سودجویی‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار