مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم آخرین وضعیت مرحله نخست متروی قم را تشریح کرد.

محمدرضا انگشت باف گفت: پروژه خط یک قطار شهری قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از مسجد جمکران تا قلعه کامکار طراحی شد که در دو مرحله اجرا در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم افزود: مرحله نخست از اواخر سال گذشته آماده تست گرم و راه‌اندازی بود و مرحله دوم از اواسط سال گذشته وارد مسائل اجرایی مثل برگزاری مناقصه تونل، ایستگاه A۶ و قرارداد سیگنالینگ شده است که حدود ۲ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون قرارداد اجرایی برای آن بسته شد.

انگشت باف با بیان اینکه فاز نخست متروی قم تکمیل شده و در صورت تأمین واگن آماده بهره‌برداری خواهد بود، گفت: در روسازی و طول ۶ کیلومتر مسیر متروی قم همه مسائل از جمله برق و ریل سوم تکمیل است و نبود واگن تنها مشکل راه اندازی فاز نخست است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه مبلغ اولیه قرارداد در خط یک مترو ۲۷۳ میلیون یورو به علاوه ۴۴۶ میلیارد تومان بوده است، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی فاز اول یک اجرای کامل تونل ۱۰ کیلومتری مکانیزه و ۲.۵ کیلومتر تونل NATM است که از گذشته اجرا شد. از ۶ ایستگاه تعداد ۲ ایستگاه دارای پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد هستند که شامل ایستگاه کشاورز و ایستگاه مطهری می‌شود.

انگشت‌باف تصریح کرد: ایستگاه مسافری میدان مطهری سه طبقه است که یکی از طبقات تاسیساتی، دیگری شامل فروش بلیت و مسیری است که به سمت جمکران یا جاده‌ی جعفریه می‌رود و در نهایت طبقه همکف که ریل روی آن قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: چهار ایستگاه باقی مانده نیز به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت داشتند که ایستگاه‌های عبوری محسوب می‌شوند، همچنین در حوزه مهندسی ۹۰ درصد پیشرفت، ساخت ۹۹ درصد، حوزه تأمین تجهیزات ۹۰ درصد که در مجموع پیشرفت فیزیکی فاز اول حدود ۹۶ درصد است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم عنوان کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان مجموع بودجه‌ای است که در حال حاضر هزینه مترو شده است که در آن سهم شهرداری قم ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است در صورتی که می‌بایست این سهم میان دولت و شهرداری به مقدار مساوی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.