به ادعای کارشناسان احداث سد ماندگان خسارت جبران‌ناپذیری را به حوزه زاگرس و ذخیرگاه زیست کره دنا و طبیعت بکر و خدادادی این منطقه پرشکوه وارد می‌کند.

مدتی است خبرهایی مبنی بر تغییر سیستم یکپارچه مدیریت دنا به گوش می‌رسد و همین موضوع اعتراضات مردم در شهرهای یاسوج و دنا را در پی داشت و حالا خبر از احداث سد در روستای به‌نام ماندگان داده می‌شود که اگر احداث شود منجر به نابودی و تغییر اقلیم دنا می‌شود.
 
رشته‌کوه دنا، در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود رشته‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد که مدیریت یکپارچه آن در سال ۶۹ به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.

موضوع از این قرار است که در دولت دوازدهم مدیرکل سابق محیط زیست استان در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده با توجه به عدم همکاری محیط زیست اصفهان با این استان و ضعف امکانات در نگهداری منطقه حفاظت شده‌‌ای که در استان اصفهان قرار داشت بخشی از دنا که در حیطه استان اصفهان است به خود آنها واگذار شود و در بهار امسال نیز جلسه‌‌ای به ریاست رئیس جمهور شهید برگزار و با مدیریت استان اصفهان بر بخشی که در این استان است موافقت شد اما متاسفانه به مردم اعلام شد که قرار است دنا از کهگیلویه و بویراحمد جدا شود که همین موضوع سبب تجمعات و اعتراضات مردمی در جلوی محیط زیست و استانداری این استان شود.

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۱۳ مرداد در نشست شورای اداری که اکثر رسانه‌ها هم حضور داشتند به پشت پرده جوسازی‌ها در خصوص جدایی دنای شمالی اشاره و اظهار می‌کند؛ هرگونه مطلبی که نوشته شده باشد که در جغرافیایی دنا تغییر ایجاد شده دروغ و غیر واقعی است و هر کسی به آن اشاره کرده اشتباه کرده است.

سید علی احمدزاده با گلایه از تشویش اذهان عمومی در این خصوص گفت: هیچ تغییر جغرافیایی در دنا ایجاد نمی‌شود و مطلبی در این زمینه مطرح نشده است ما در تقسیمات کشوری اختلافاتی با چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان داریم و سال‌های سال است که جلسه تشکیل می شود و می آیند و می‌روند برای تقسیمات کشوری که در وزارت کشور انجام می شود نه در سازمان محیط زیست.

وی با بیان اینکه جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و ما در این جلسه دعوت نشدیم و بدون شک مدیران استان اصفهان هم نبودند به پروژه سد خرسان اشاره می‌کند و سخنان خود را اینگونه ادامه می‌دهد ۲۰ سال است که سد خرسان در حال احداث است طی این مدت هیچ صدای از استان بلند نشد و یک نفر به این موضوع نپرداخت وقتی خودم به این موضوع پرداختم و رسانه‌ها را مطلع کردم خبرها بر علیه خودم شد که همه مطلع شدند غیر از استاندار.

احمدزاده بیان می‌کند پشت پرده این اتفاق و این جوسازی‌ها به این دلیل است که استان اصفهان قصد دارد آبی که پشت سد خرسان جمع می شود را با سدسازی برای خود جمع کنند و ریشه همه جوسازی‌ها در خصوص مناطق حفاظت شده دنا به این دلیل است.
 
این سخنان استاندار پرده جدیدی از موضوع دنا را باز می‌کند اما مردم همچنان گمان می‌کنند قرار است دنا از کهگیلویه وبویراحمد جدا شود، شبکه استانی دنا برای تنویر افکار عمومی و روشن شدن ابعاد موضوع دنا میزگردهایی با حضور معاون سیاسی استانداری و مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به صورت حضوری و نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون به صورت تلفنی برگزار می‌کند و مجددا مسئولان به موضوعی که یک وجب از خاک این استان جدا نمی‌شوند تاکید کردند و سدسازی در دنا را مطرح کردند.

لغو مصوبه واگذاری ضلع شمالی دنا مطالبه عمومی مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور در بین معترضین ضمن شنیدن مطالبه آنها گفت: لغو موضوع مصوبه واگذاری دنای شمالی یک مطالبه عمومی مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد است که همه در این خصوص وظیفه داریم. 

جواد هاشمی، افزود: واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان ۱۳ اردیبهشت ماه امسال مصوب و تصمیم گرفته شد، تا ۳۰ اردیبهشت ماه امسال ابلاغ نشده بود، ۳۰ خرداد به استان ابلاغ شد و ۶ تیر ماه ۱۴۰۳ نیز محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به این موضوع مخالفت و اعتراض کرد.

وی اضافه کرد: اینکه محیط زیست کشور گفته از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد جهت حضور در شورای عالی محیط زیست دعوت کرده‌ایم کسی حضور نیافته کذب محض است. 
 
هاشمی تصریح کرد: پس از مصوبه دو دعوتنامه طی ماه‌های تیر و مرداد امسال برای مسئولان این استان فرستاده شده که جهت اجرای مصوبه بوده است و مسئولان استان به نشانه اعتراض در جلسه حاضر نشدند.
 
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد هم ۲۰ مرداد در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار به موضوع دنا اینگونه اشاره می‌کند که در گذشته مدیرکل محیط زیست استان طی نامه‌ای به سازمان محیط زیست کشور آورده که به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانیم از بخشی از دنا در استان اصفهان مراقبت کنیم و مدیریت این بخش به این استان واگذار شود.

سردار حمید خرمدل افزود: این درخواست در زمان دولت آقای روحانی بوده اما در دولت شهید رئیسی مصوب شد که بعد از شهادت ایشان مصوبه توسط آقای مخبر اعلام شد.

وی بیان کرد: با آقای بادام‌فیروز از کارشناسان محیط زیست کشور که فرزند همین استان است صحبت کردم وی نگرانی‌هایی از احداث سد خرسان داشت که اگر سد ساخته شود ۱۰ درجه هوای اطراف را گرم تر می کند و کل بارش دنا از ۱۲۰۰ میلی‌متر به ۷۰۰ میلی‌متر کاهش خواهد یافت و بر روی بارش برف در دنا نیز تاثیر منفی خواهد داشت و کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: برای ساخت سد ماندگان استان اصفهان از محیط زیست استان استعلام گرفته که جواب رد دادیم و اگر این سد در استان ساخته شود، بلایی که سر دریاچه ارومیه آمده بر سر دنا می‌آید و ۱۰ هزار درخت بلوط قطع می شود و این موضوع باعث دغدغه است که در شورای تامین مطرح کردیم.

فرمانده ارشد نظامی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه شورای عالی محیط زیست می‌تواند مدیریت واگذار کند اما نمی‌تواند یک وجب خاک را واگذار کند، گفت: استاندار استان، خواستار کار کارشناسی با حضور کارشناسان شده‌است.

سردار خرمدل با اشاره به اینکه در موضوع دنا بحث جابه‌جایی یک وجب خاک از استان اصفهان و یا این استان مطرح نیست، گفت: دغدغه ما سدهایی است که گفته می شود ساخته می شود؛ چرا که آثار زیست محیطی زیادی در دنا به همراه دارد که می توانیم برای دولت، دستگاه قضایی ‌و مجلس از آثار زیان باری که ساخت این سدها دارد، حرف علمی و عالمانه ای بزنیم و از دنا دفاع کنیم.
 
 سد ماندگان خطری برای تغییر اقلیم دنا و نابودی حیات وحش می‌شود

۲۹ مرداد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خطری که با احداث سد ماندگان متوجه دنا خواهد شد، گفت: سد ماندگان سبب تغییر اقلیم دنا و در معرض خطر قرار گرفتن حیات وحش این منطقه می‌شود.

اسلام جاودان خرد با بیان اینکه به همه مکاتبات مسئولان استان اصفهان و سازمان مرکزی در خصوص احداث این سد، جواب منفی داده‌ایم، گفت: شرکت آب منطقه ای اصفهان ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ طی مکاتبه ای با محیط زیست استان ما، خواهان مطالعات ارزیابی زیست محیطی تامین بخشی از آب شرب استان اصفهان در محدوده منطقه روستای ماندگان واقع در منطقه تحت مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شد.

وی اضافه کرد: مکان پیشنهادی در محدوده جغرافیایی شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد، اما با توجه به اینکه از سال ۱۳۶۹ تاکنون حفاظت از آن منطقه در قالب طرح" مدیریت یکپارچه دنا " به استان ما واگذار شده و بخشی از مکان مطالعاتی درخواستی در محدوده اراضی تحت مدیریت محیط زیست ما قرار گرفته است نیاز بود که از استان کهگیلویه و بویراحمد استعلام گرفته شود.

جاودان خرد ادامه داد: کمتر از ۲۴ ساعت به تاریخ ۱۷ بهمن ماه طی ۱۲ بند به استعلام دریافتی پاسخ شفاف و مستدل داده شده که با مطالعه ژئوتکنیک طرح موافق اما با هر گونه ساخت و ساز و اقدامات عمرانی و سد سازی در محدوده منطقه تحت مدیربت محیط زیست استان مخالف هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مطابق با قانون ساخت سد منوط به اخذ مجوز زیست محیطی است و قانونا" باید ۱۰۰ متر با مرز منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد بنابراین به دلیل اینکه بخشی از این سد در محدوده منطقه تحت مدیریت ما قرار دارد شرایط لازم را دارا نبوده و اینکه متولیان سد قبل از دریافت مجوز ، اقدامات عمرانی انجام دهند مخالف قانون است.

جاودان خرد گریزی هم به مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای عالی محیط زیست زد و تاکید کرد: سی و هشتمین مصوبه شورای عالی محیط زیست که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به استان ابلاغ شد و محیط زیست استان کمتر از یک هفته مراتب اعتراض خود را بصورت مکتوب به سازمان مرکزی ابلاغ کرد، بدلیل مخالفت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به مفاد مصوبه ، همراهی مسئولان ارشد استانی، یکصدایی مجمع نمایندگان استان و مهمتر از همه ، مطالبه بحق مردم طبیعت دوست استان تاکنون آن بخشی از مفاد مصوبه که مربوط به استان ما بوده اجرا نشده است.
 
 
اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد و آنها خواستار برگشت مدیریت دنای شمالی به استان کهگیلویه و بویراحمد شد،افراد شرکت کننده در این گردهمایی عنوان کردند، اگر سهل انگاری در این زمینه وجود داشته اصلاح شود و خواسته قانونی و حق مُسلم مردم دیده شود.

واکاوی موضوع دنای شمالی در شبکه استانی دنا

۳۰ مرداد شبکه استانی دنا با حضور مدیران آب منطقه‌ای. محیط‌زیست ابعاد مصوبه واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان را مورد واکاوی قرار می‌دهد و در این برنامه چالشی ۲ میهمان به صورت حضوری و سه میهمان نیز خارج از استودیو در خصوص ابهامات فراروی این مصوبه بحث و گفتگو کردند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این برنامه، ابتدا در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت سد ماندگان در دامنه کوه دنا بر روی رودخانه ماندگان اصفهان گفت: با مصوبه واگذاری دنای شمالی قرار بود منطقه حفاظت شده توسعه پیدا کند و البته دغدغه برخی عشایر سمیرم و تعارضات حقوقی آنها برطرف شود و این مصوبه ارتباطی به ساخت سد ندارد.

اکبری با اشاره به برخی از کاستی‌ها در خصوص مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا طی سال‌های پیش افزود: در موضوع دنای شمالی باید به همه ظرفیت‌ها باید برای مدیریت بهتر این منطقه از جمله ظرفیت عشایر منطقه سمیرم توجه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم پیش کشیدن موضوع عشایر سمیرم را بهانه ایی برای تقلیل این مصوبه دانست و افزود: منطقه حفاظت شده دنا یک مسئله ملی و بالاتر از آن یک مسئله جهانی است و این موضوع صرفا به دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان مربوط نمی‌شود.

سید علی احمد زاده ضمن درخواست از مسئولان محیط زیست کشور برای توقف فوری اجرای سد در دامنه دنا گفت: بر اساس مطالعات علمی و نظر نخبگان دانشگاهی این اقدام برای اکوسیستم دنا یک خطر جدی زیست محیطی محسوب می‌شود.

وی گفت: تیم علمی برای برآورد آثار جدی ساخت سد در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و برای پیگیری حقوقی نیز علاوه بر طرح شکایت در دادگاه سمیرم، تشکیل یک کارگروه حقوقی در استان نیز در حال پیگیری است.

با احداث سد ماندگان مخالفت کردیم

جاودان خرد مدیرکل محیط زیست استان هم ضمن تاکید بر خطرات ساخت سد بر روی رودخانه ماندگان از جمله ایجاد هاله گرمایی در دنا و تاثیرات منفی آن بر روی منطقه حفاظت شده گفت: مجموعه محیط زیست استان حتی پیش از این مصوبه با درخواست استان اصفهان برای انجام مطالعات ساخت سد در این منطقه به صورت مکتوب مخالفت خود را اعلام کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از ساخت سد ماندگان و حتی خرسان گفت: برخلاف برخی از ادعا‌ها نه تنها حوضچه این سد بلکه بر اساس شواهد بخشی از تاج این سد در منطقه حفاظت شده دنا قرار می‌گیرد.

بهرامی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت مدیریت یکپارچه منطقه حفاظت شده دنا گفت: این موضوع با رئیس جمهور مطرح شده و در اولین فرصت پس از انجام مراحل اولیه استقرار دولت، هم موضوع مدیریت جامع این منطقه و هم ساخت سد به طور جدی پیگیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم از ضرورت تعیین صورت مسئله و شفاف سازی در این موضوع خبر داد و گفت: ابعاد کامل این مسئله باید روشن شود.

مصلح با اشاره به اهمیت مدیریت جامع و یکپارچه در این موضوع اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه آب ریز کارون بزرگ، استان‌هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهار محال بختیاری و لرستان در یک زیر مجموعه مدیریت می‌شود.

سد ماندگان فاقد مجوز زیست محیطی است
 
بخش دوم این گفتگو فردا شب سی و یکم مرداد هم ادامه یافت و عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دنا با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از منطقه حفاظت شده دنا به لحاظ جغرافیای سیاسی در استان اصفهان واقع شده است گفت: مدیریت همه مناطق حفاظت شده دنا مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

محسن آرمین افزود: از سال ۱۳۶۹ مدیریت این منطقه در شورای عالی محیط زیست به کهگیلویه و بویراحمد رسیده است.

وی با بیان اینکه دنا دهمین زیست کره و ذخیرگاه دنیا است، ادامه داد: این زیست کره ۲۵۵ هزار هکتار است که بخش زیادی از این میزان یعنی ۱۵۰ هزار هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.آرمین با اشاره به اینکه ارتقاء ۳۰ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده تبدیل شود از جمله مطالبه استان اصفهان است گفت: در مصوبه جدید واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده ارتقا داده شد و این مسئله خوبی است اما بحث سدسازی کاملاً در تضاد با این موضوع است.

آرمین تاکید کرد: با در نظر گرفتن مسائل فنی محیط زیستی می‌توان مصوبه واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان را لغو کرد.
 
حبیبی کارشناس امور آب هم در این برنامه با قدردانی از مسئولان صدا و سیما برای تهیه برنامه گفتگو محور با موضوع واگذاری ضلع شمالی دنا و واکاوی آن گفت: یکی از روش هایی که مردم را متقاعد می کند و به بیراهه نکشاند همین شفاف سازی است.

وی با اشاره به موضوع مدیریت یکپارچه منابع آب و اینکه اگر قرار است آبی در جایی مدیریت شود باید به همه مناطق و جوانب آن توجه شود افزود: تا سال 1401 اصلا اسمی از سد ماندگان و احداث آن در وزارت نیرو نبود.

کارشناس امور آب ادامه داد: مایه تعجب است که محیط زیست حتی برای طرح ها در جایی که منطقه حفاظت شده هم نیست سختگیری های خاص دارد اما در ماندگان فعالیت تجهیز کارگاه و سد سازی آن هم بدون مجوز ، اما هیچ سختگیری وجود ندارد!

حبیبی اضافه کرد: ۲۰۱ کیلومتر خط انتقال سد ماندگان با خط لوله ۲۰۰۰ میلی متر در حال اتمام است.

وی گفت: قرار بود بند انحرافی و نه سد ایجاد شود اما اکنون بنای ساخت سدی با ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب (تخصیص ۲۸۰ میلیون متر مکعب توسط اصفهان گرفته شده) دارند.
برگزاری گردهمایی فعالان محیط زیست در سی‌سخت

سوم شهریور گردهمایی فعالان محیط زیست محمد درویش در گردهمایی فعالان محیط زیست در سی سخت با بیان اینکه هر هکتار از خاک پارک ملی دنا ۲۶ برابر از هر هکتار خاک ایران ارزش‌گذاری شده است، افزود: خود بنده مطالعات پارک ملی دنا را در دهه ۸۰ انجام دادم اینکه چرا خاک دنا دارای ارزش بالایی به خاطر میزان آب درخور توجهی است که در دنا وجود دارد، چرا که ۵۰ قله بالای ۴ هزار متر در محدوده دنا وجود دارد.

این پژوهشگر محیط زیست با بیان اینکه دنا دارای پوشش گیاهی و تنوع‌زیستی خارق‌العاده ایی است افزود: اگر به هر دلیلی این منابع آبی کم بشود، یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گا‌های ما با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

درویش گفت: امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۰۰ میلی‌متر یعنی بیش از ۴ برابر میانگین کشور باران باریده است که این بارندگی‌ها حاصل همین تنوع زیستی است.
 
وی با بیان اینکه استان اصفهان با وجود سی‌سه پل، پل خواجو، نقش جهان و دیگر مکان‌های تفریحی و گردشگری که می‌تواند ۴ میلیارد دلار از آنها درآمد داشته باشد، چه نیازی است به سمت طرح‌های آب‌بر برود، گفت: بیش از ۷۰۰ صنعت آب‌بر در استان اصفهان وجود دارد و ساخت سد‌های کوهرنگ ۱، ۲ و ۳، بهشت آباد و سد خرسان با این مشکلاتی که استان اصفهان دارد پاسخگوی نیاز‌های منابع آنها نخواهد بود.

این فعال زیست‌محیطی تصریح کرد: نباید اقتصاد آب بر در استانی که آب ندارد، حرف اول را بزند و این در واقع خیانت به کل مردم استان اصفهان است.درویش با بیان اینکه باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم، تأکید کرد: دغدغه همه ما حفظ محیط زیست کشور است که باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم و اینکه افزون بر ۷۰۰ صنعت آب‌بر در استان اصفهان کم آب وجود دارد چه توجیه محیط زیستی دارد جزء اینکه حاصل آن بروز انواع سرطان‌ها و فرونشست است که حیات استان را به خطر انداخته است.

پناهی فرماندار اسبق شهرستان دنا هم در این گردهمایی گفت: طی دو سال پیاپی به ترتیب ۱۲و۲۴میلیارد تومان به پارک‌های ملی گلستان و دنا اختصاص یافت که بخوبی می‌شد از این مناطق حفاظت کرد پس این موضوع که می‌گویند بخاطر کمبود اعتبارات نمی‌شود از دنا محافظت کرد درست نیست.

دیگر کارشناسان محیط زیست هم خبر از افزایش دما و اثرات زیان بار از جمله سیلابی شدن رودخانه‌ها و عدم بارش برف در دنا گفتند.

واگذاری مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان قابلیت اجرایی ندارد

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از توقف واگذاری بخشی از مدیریت منطقه حفاظت شده دنا خبر داد و گفت: در تماس تلفنی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، واگذاری مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان متوقف شد.

غلامرضا تاجگردون، به مصوبه جدایی مدیریت دنای شمالی واکنش نشان داد و اظهارکرد: با پیگیری و تماس تلفنی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، واگذاری مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان متوقف شد.

تاجگردون تصریح کرد: در تداوم پیگیری ویژه نماینده بویراحمد نیز اینجانب با علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مذاکره داشتم و به معاون ذیربط دستور داده شد که این مصوبه متوقف شود و در یک فرایند فنی و اداری موضوع حل و فصل شود.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واگذاری مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان قابلیت اجرایی ندارد.

در مسئله دنای شمالی باید کارشناسان تصمیم بگیرند

امام جمعه شهر یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مسئله دنای شمالی باید کارشناسان تصمیم بگیرند و آنچه به نفع منطقه است مصوب و اعلام شود.
 
آیت الله سید نصیر حسینی، با بیان اینکه پیشتر مدیریت منطقه حفاظت شده دنا به کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد، افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه مدیریت مطلوبی داشته است، مدیران سابق نامه‌ای نوشتند که مشخص نیست با استاندار سابق مشورت کردند یا خیر، با من که مشورتی نکردند، اما بر اساس مستندات مدیریت ما در نگهداری از این منطقه خوب بود، که برخی مسائل تصمیم‌های کشوری است و باید منطقی باشیم.

حسینی اظهارکرد: به دلیل تلاش‌های خوب در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقدیم باید منطقه حفاظت شده دنا مدیریت واحد باشد و از طرفی باید دید طبق نظر کارشناسان دو مدیریتی به نفع استان است یا یک مدیریتی به نفع محیط زیست است.

دنا هویت ما و عضو جدایی ناپذیر کهگیلویه و بویراحمد است

همچنین حجت الاسلام سید محمد موحد، نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با بیان اینکه دنا هویت ما و عضو جدایی ناپذیر سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: در کنار دیگر همکارانم در مجمع نمایندگان استان به مسئولان سازمان محیط زیست تذکر جدی داده ایم که از هرگونه شیطنت و اقدام نابجا بپرهیزند.

ورود دانشگاه به ماجرای مصوبه واگذاری دنای شمالی به اصفهان

بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج به موضوع ورود دانشگاه به ماجرای مصوبه واگذاری حفاظت محیط زیست دنای شمالی به اصفهان (دنای شمالی از نظر تقسیمات کشوری بخشی از استان اصفهان است) پرداخت و توضیحاتی ارائه کرد.وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص برخی حواشی پیش آمده از برگزاری جلسه کارشناسی دانشگاه یاسوج و ارسال نتیجه این نشست به مراجع ذی صلاح خبر داد.

منافع دنا و زاگرس را هیچ وقت فدا نمی‌کنمدر همین خصوص محمد بهرامی‌سیف‌آباد در خصوص حمایت خود از یکپارچگی دنای شمالی افزود: تمام قد پشت دنا هستم مطلبی در مورد دنا زدم که بازخورد و بازتاب بسیاری حتی در سطح بین المللی داشت در خصوص زاگرس و دنا هیچ وقت منافع استان و مردم را فدای منافع خودم نمی‌کنم همچنان که در آریو برزن دیدید در دنا هم خواهید دید.

مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص ضلع شمالی دنا فعلا متوقف است

سعید کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص ضلع شمالی دنا فعلا متوقف است البته ملغی شدن و تغییر آن منوط به تصمیم گیری در همان شورای عالی حفاظت محیط زیست است و اگر تصمیم جدیدی آنجا گرفته نشود مصوبه جدایی مدیریت بخشی از دنا به اصفهان ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه سد ماندگان فعلا مجوز ندارد، افزود: این سد در استان اصفهان ارزیابی زیست محیطی شده برای ما ارسال شده، بررسی کردیم و برخی تغییرات و اصلاحات را نیاز دیدیم و البته در نهایت باید در سطح ملی تصمیم گیری شود. تجهیز کارگاه چیز خاصی نیست!کریمی اظهارکرد: وزارت نیرو تخصیص ۲۵۰میلیون متر مکعبی به اصفهان داده از محل سد خرسان ۳، آنجا انجام نشده و نیاز هست حتماً به نحوی این آب برای شرب اصفهان به دلیل اضطرار تأمین شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ما بدون بررسی دقیق اثرات زیست محیطی اجازه کار به پروژه‌ای نخواهیم داد، از استان‌ها هم نظرات مشورتی را می‌گیریم و البته در نهایت تصمیم در سطح ملی است.

دنا از بین برود زاگرس نابود خواهد شد

مدیرکل دفتر آموزش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه زاگرس منبع تولید ۵۰ درصد آب ایران است و نصف جمعیت ایران در زاگرس زندگی می‌کنند، گفت: جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور از دیگر مزایای درختان بلوط زاگرس است و حیات بسیاری از مردم به زاگرس وابسته است.

یوسف مرادیان به چالشی که این سال‌ها زاگرس را تهدید می‌کند اشاره و عنوان کرد: چرای بی‌رویه دام زاگرس را به سمت پیری برده است و اگر چرای بی‌رویه دام اتفاق نیفتد سالانه میلیون‌ها نهال جدید در زاگرس به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: استفاده از چوب و ذغال از درختان بلوط زاگرس به یک رسم و عادت بد تبدیل شده است و یک درخت ۱۲ میلیاردی قطع می‌شود تا یک گونی ۴۰۰ هزار تومانی ذغال از آن تولید شود.

مرادیان با اشاره به کوه دنا در رشته کوه زاگرس گفت: رشته کوه دنا دارای ۵۲ قله بالای ۴ هزار متر مربع است و آلپ هم ۵۲ قله دارد که دنا مشابه آلپ است.

مرادیان با بیان اینکه پارک ملی و ذخیرگاه دنا ثبت جهانی شدند، عنوان کرد: دنا مهمترین منبع تولید آب زاگرس است و آب سد چم شیر، مارون و کارون توسط یخچال‌‌های دنا تامین می‌شود.

وی حیات وحش دنا را متنوع ترین حیات وحش کشور دانست و گفت: دنا مانند مادری بر زاگرس است و اگر دنا از بین برود زاگرس نیز از بین خواهد رفت لذا دنیا یک مکان حساس است.
 
مرادیان با بیان اینکه از سال ۶۹ متولی نگهداری از دنا و مدیریت یکپارچه آن به کهگیلویه و بویراحمد سپرده شده، گفت: می‌گویند چون راه دسترسی به شمال دنا سخت است به استان اصفهان واگذار شود و کهگیلویه و بویراحمد نتوانسته دنای شمالی را به خوبی مدیریت کند اگر محیط زیست این استان نتوانسته از منطقه شکار ممنوع پادنا حفاظت کند چطور ارتقاء یافت.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: سد تنگ سرخ، سد ماندگان، پتروشیمی فلارد، سد خرسان و سد ماندگان دیگ‌های بخار اطراف دنا هستند که اگر به نتیجه برسند و احداث‌ شوند یخچال‌های دنا را از دست خواهیم داد و رودخانه کارون و مارون و حیات وحش دنا از بین می‌‌رود.

وی با اشاره به اینکه ارزش دلاری هر درخت بلوط ۲۰۰ هزار دلار معادل ۱۲ میلیارد تومان است، گفت: ۸۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش درختان بلوط زاگرس است که با سدسازی از بین خواهد رفت.

مرادیان که فرزند شهید محیط زیست است گفت: انتظار داریم رئیس جمهور به موضوع دنای شمالی ورود کرده و مجوز شورای عالی محیط زیست در خصوص مدیریت استان اصفهان بر دنای شمالی را لغو کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.