کشاورزان آذربایجان غربی ۲۱۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت پسته اختصاص دادند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به استقبال کشاورزان استان به کشت و پسته و گردو در استان افزود:  پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۲۵ تن پسته از سطح ۲۵۰ هکتار از باغات بارور استان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

خسرو شهبازی افزود: کاشت پسته در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و حوضه آبریز ارس انجام شده که ۲۵۰ هکتار از این باغ‌ها بارور هستند.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت پسته و گردو در استان ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغ‌ها و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ سال است در آذربایجان غربی پسته کشت می‌شود، بیان کرد: پایه‌های بادامی زرند کرمانی و UCB ۱ و ارقام احمدآقایی و اکبری با آب وهوای استان سازگاربوده وبه کشاورزان متقاضی کاشت این محصول معرفی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد افزایش رغبت کشاورزان برای جایگزین کردن پسته با محصولات پر آب بر مانند سیب درختی هستیم.

شهبازی گفت: یکی از مهمترین عوامل افزایش رغبت به کشت پسته، ارزش افزوده بیشتر این بخش است.

به گزارش ایرنا پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیرزمینی است و توسعه کشت این محصول کم‌آب‌بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب‌بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در راستای کاهش مصرف آب در حوضه ابریز دریاچه ارومیه است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.