بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور در پلدشت بازهم بزرگتر شد

فاز دوم بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و مسئولان استان در منطقه آزاد ماکو راه اندازی شد.

در سومین روز از هفته جهاد کشاورزی با حضور استاندار آذربایجان غربی بهره برداری از فاز دوم باغ پسته یکپارچه هوشمند ۳۴۰ هکتاری در روستای قورشاقلوی پلدشت  آغاز شد.

برای احداث این باغ یکپارچه ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و برای ۲۰۰ نفر از افراد بومی منطقه فرصت اشتغال ایجاد شده است. 

باغ پسته یکپارچه هوشمند روستای قورشاقلوی پلدشت بزرگترین باغ پسته یکپارچه هوشمند کشور است و فاز دوم آن در ۲۲۰ هکتار امروز افتتاح شد.

استاندار آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاح فاز دوم بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو گفت: بعد از افتتاح اولین و بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو راه اندازی صنایع فراوری اعم از سورتینگ و بسته بندی این محصول با هدف مصرف داخلی و صادرات پیگیری می‌شود.

محمد صادق معتمدیان افزود: آموزش مردم به عنوان بهره برداران اصلی این بخش در قالب اقدامات ترویجی و تعاونی‌های بومی و محلی اقدامی است که لازم است ساماندهی و با جدیت دنبال شود و از این الگو استفاده و نقش راهبردی را در این زمینه ایفا کنند.

وی اضافه کرد: این باغ هوشمند فرصت بسیار مهمی برای مردم منطقه است تا ضمن کاهش مصرف آب به ارزش افزوده بالا نیز دست یابند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فاز دوم باغ پسته یکپارچه و هوشمند در پلدشت در عرض ۲ سال عملیاتی و اجرایی شده است ادامه داد: از جنبه بهره وری این باغ بعد از پنج سال که سال بهره وری این محصول است ۶ برابر کمتر از سیب درختی به آب نیاز خواهد داشت و این رقم در یک باغ ۳۴۰ هکتاری رقم قابل توجهی است.

معتمدیان گفت: این باغ برای بیش از ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارد که در ۲ فاز به بهره برداری رسید، فاز اول در ۱۲۰ هکتار و فاز دوم در ۲۲۰ هکتار بوده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.