مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: برداشت انگور در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در حاشیه بازدید فرماندار شهرستان میاندوآب از مراحل برداشت انگور از باغ انگور رقم موندراپ که به تازگی در روستای نصیرکندی شهرستان احداث شده است در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۳۰ هزار تن انگور از باغات شهرستان میاندوآب برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضا مقدم گفت: انگور دومین محصول باغی شهرستان میاندوآب بوده و بیش از یک هزار و ۶۴۰ هکتار از باغات شهرستان به این محصول اختصاص دارد.
وی با اشاره به فعالیت یک هزار و ۷۶۱ بهره بردار باغی در امر تولید و برداشت انگور در شهرستان، افزود: انگور بیشتر بصورت تازه خوری و بخشی از محصول نیز با فرآوری و تبدیل به آب غوره، کشمش و شیره انگور به بازار مصرف عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: ۵ واحد صنعتی کشمش خشک کنی در مجموع با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار و ۶۰۰ تن کشمش در شهرستان میاندوآب فعال است، کشمش بصورت سنتی و خانگی نیز تولید می‌شود، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

مقدم عنوان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و بمنظور ارتقای بهره وری آب در تولید محصولات باغی، در سال‌های اخیر طرح حذف و جایگزینی باغات قدیمی و کم بازده (درجه ۳) با ارقام کم آب بر و اقتصادی در شهرستان میاندوآب اجرا می‌شود که در سال گذشته این طرح در بیش از ۸۵ هکتار از باغات میاندوآب اجرا شد و پیش بینی می‌شود امسال اجرای طرح حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ به ۱۴۵ هکتار افزایش یابد.

وی با اشاره به احداث باغ انگور رقم موندراپ در روستای نصیرکندی شهرستان میاندوآب ادامه داد: در این باغ قدیمی و کم بازده ۷۰۰ درخت انگور به روش سنتی کشت شده بود که با حذف درختان انگور قدیمی، تسطیح و احداث باغ بصورت ایستاده در اردیبهشت ماه سال جاری، تعداد نهال‌های جدید غرس شده در باغ با افزایش دو برابری به یک هزار و ۶۵۰ اصله نهال موندراپ انگور رسید که در سال سوم به مرحله باردهی اقتصادی می‌رسند.

حکمت جعفری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با تاکید بر ضرورت توسعه کشت محصولات باغی کم آب بر با عملکرد بالا، گفت: رقم موندراپ یا بلک ویلیام یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین ارقام انگور به شمار می‌آید، باردهی سریعی دارد و ۳۰ درصد عملکرد آن نسبت به سایر ارقام انگور بیشتر است، در برابر خشکی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد، حبه‌های فاقد دانه، درشت و کشیده این رقم موجب افزایش بازارپسندی و سوددهی بالای آن شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.