فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه گفت: اساس ریل و مسیر راهآهن در کشور ایران تمدن ساز بوده و بسیاری از سکونتگاههای زیستی با عبور ریل ایجاد شدهاند.
وی افزود: شاهکار مهندسی در حوزه ریل که با تلاش مهندسین ایرانی و تعامل با مهندسان خارجی ایجاد شده و در اختیار ملت ایران قرار گرفته، بخشی از هویت ملت ایران شده است.
دستور وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل کریدورهای ریلی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با دیدگاه بلند مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت ژئوپلیتیک و ارتباطات ایران با کشورهای همسایه که بر تکمیل کریدورهای ریلی تاکید دارند، باید این امور توسعهای را بیش از پیش مورد تاکید قرار داد.
صادق در ادامه اظهار کرد: همه مدیران در حوزه راه آهن زحمت کشاند و اکنون باید به صورت جدی به تکمیل کریدورهای ریلی پرداخت و با توجه به آن که کشور در موقعیت حساسی قرار دارد، اگر تکمیل و توسعه کریدورهای ریلی و اتصال آن به کریدورهای مرزی را به سرعت به انجام نرسانیم، فرصتها را از دست خواهیم داد.
لزوم ارتقای منزلت و تعامل با کارکنان راه آهن
وی افزود: موضوع دیگر تعامل با کارکنان راهآهن است، تعامل با هزاران نفری که در این صنعت میکوشند، بسیار با اهمیت است و این تعامل باید بسیار دقیق و سنجیده تقویت شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسئله دیگر تعامل با بحش خصوصی است و درها باید به سوی همه ارکان بخش خصوصی که در حوزه ریلی کار میکنند، در کمال عدالت باز باشد، شرکتها باید برای کار در این حوزه با یکدیگر رقابت کنند و توجه ویژه به بخش خصوصی باید قویتر پیش برده شود.
صادق تصریح کرد: با بودجه دولتی راهآهن نمیتوان طرحهای موجود را پیش برد و به همین دلیل بهرهگیری از سرمایهگذاری بخش خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: حوزه ریلی نقشی بسیار مهم در توسعه کشور دارد و علاوه بر دوستدار محیط زیست بودن، میتواند ایمنی حملونقل و بهینهسازی مصرف انرژی را محقق کند. از این رو ظرفیتهای موجود باید به صورت حداکثری مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
ضرورت افزایش سرعت حملونقل ریلی در حوزه بار و مسافر
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در حوزه حملونقل ریلی در بخش باری باید اقدامات جدی صورت گیرد، گفت: سرعت حملونقل ریلی نه در حوزه باری و نه در حوزه مسافری قابل قبول نیست و افزایش این سرعت باید با اولویت بالا پیگیری شود.
صادق تاکید کرد: ترسیم و توصیف واقعیاتی که هماکنون با آن مواجهیم، مهمترین گامی است که مدیرعامل جدید شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران باید به انجام برساند و نقاط ضعف و چالشها باید دستهبندی و اولویتبندی شود تا بتوان در سریعترین زمان نسبت به رفع چالشها اقدام کرد که در این راستا بدنه راهآهن باید به صورت حداکثری به کار گرفته شود.
در ادامه جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: امیدوارم بتوانیم گامی در جهت اهداف تعیین شده در حوزه راهآهن برداریم.
وی از سید میعاد صالحی و همه مدیران حوزه حملونقل ریلی نیز تشکر کرد و افزود: تلاش میکنیم از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم.
ذاکری توضیح داد: مدیریت راهآهن در جهان به سمت کاهش تصدی گری دولت در بخش ریلی حرکت کرده است.
وی گفت: راه آهن حدود ۴۲ هزار نیروی استخدامی داشت و در طول زمان، با هدف کاهش تصدیگری و مدیریت ستادی این کارکنان به بخشهای مختلف و شرکتهای دیگر منتقل شدهاند.
ذاکری با اشاره به الگوهای مختلف مدیریت راهآهن در کشورهای دیگر گفت: برخی از کشورها صفر تا صد حوزه ریلی را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و الگوی دیگر برون سپاری ماموریت هاست.
مدیرعامل راهآهن گفت: کشور ما بینابین این دو قرار دارد و قطعا نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدیگری راهآهن هستیم.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری در راهآهن موضوع دیگری است که نمیتوان با اتکا به درآمدهای دولتی آن را تحقق بخشید و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایهگذاری ریلی باید به صورت جدیتر در نظر گرفته شود.
ذاکری با اشاره به این که راهکار توسعه بخش ریلی بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی است، تصریح کرد: باید جذابیت سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شود.
وی افزود: موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افقها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم؛ چرا که بسیاری از کشورها علاقهمند به ترانزیت از طریق ایراناند.
ذاکری همچنین اظهار کرد: اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار داد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تشکلها برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم.
در این مراسم میعاد صالحی مدیر عامل سابق راه آهن ضمن اشاره به فعالیت های و جلسات مشترک با وزیر راه و شهرسازی بر فساد ستیزی فرزانه صادق تأکید کرد.