رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی معلمان، آموزش هوش مصنوعی به معلمان را آغاز کرده‌اند.

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول با بیان این که  تاکنون حدود ۹۰ درصد از کتب درسی در کشور توزیع شده‌ است؛ گفت:  امسال حدود ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی چاپ شده است؛ از امروز نیز چاپ سپاری کتب درسی سال تحصیلی آینده نیز آغاز شده است.

وی با بیان این که محتوای کتب درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ امکان تغییر را به صورت کلی ندارد؛ افزود: کتب درسی اصلاحات جزئی می‌شوند اما به طور گسترده اصلاحاتی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که حدود ۵۰ کتاب درسی در مقطع ابتدایی و حدود ۲۰۰ کتاب درسی در مقطع متوسطه اول و دوم وجود دارد؛ گفت: سازمان پژوهش نمی‌تواند به طور همزمان کتب درسی را بازبینی و اصلاح کند بر همین اساس از پایه اول کتب درسی تغییر می‌کند.

لطیفی افزود: امسال عمده کار سازمان روی ۴ یا ۵ کتاب نونگاشت بوده که اجرای آزمایشی می‌شود؛ سه کتاب کار و فناوری برای پایه‌های ششم و هفتم و هشتم، دو کتاب دینی برای پایه‌های هفتم و هشتم و دو کتاب آموزش خط تحریری برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی؛ البته اجرای آزمایشی در بعضی از مدارس و در بعضی از استان‌ها را داریم تا بعد از بازخوردگیری بتوانیم اجرای سراسری آن را انجام دهیم.

او با بیان این که پیش بینی می‌شود تغییرات کتب تمام مقاطع تحصیلی حدود ده سال طول بکشد؛ ادامه داد: در این بازه ده سال به صورت دوره‌ای کتب درسی نیز تغییر می‌کند.

لطیفی با بیان این که طبق سند تحول بنیادین باید مدارس را به محور برنامه درسی ببریم افزود: یکی از مطالبات سند تحول بنیادین از ما این است که معلمان نباید صرفا کتاب محور باشند و به سمت بسته‌های یادگیری پیش بروند.

او با بیان این که بخشی از محتوای کتب درس در زندگی مناسب نیست؛ تصریح کرد: امروزه متخصصان اقداماتی را برای تناسب محتوای کتب درسی و زندگی انجام می‌دهند. برخی از محتوای کتب درسی که بیشتر در متوسطه دوم دیده می‌شود برای ورود به دانشگاه است در همین راستا ما به دنبال این هستیم تا کاربرد برخی از دروس را به دانش‌آموزان توضیح دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که تخصیص اعتبارات در جلوه‌های بصری و تصویرسازی بسیار مهم است؛ تصریح کرد: محدوده زمانی و کمبود بودجه مهم‌ترین مشکل در تصویر سازی است؛ در بخش درست نویسی نیز ما از فرهنگستان لغت و ویراستاران متخصص استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در پایه‌های مختلف به صورت تلفیقی از دوره ابتدایی و در کتاب‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی به موضوع محیط زیست پرداخته شده است. همچنین در زمینه آموزش مهارت‌ها خصوصا مهارت‌های حوزه فناوری به روزرسانی برای کتاب کار و فناوری انجام می‌شود. همچنین آموزش‌های کدنویسی در سطح پایه و مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌ها برای راه اندازی کسب و کارها، کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید نیز ظرفیت‌های خوبی است که در کتاب‌های فعلی موجود است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی معلمان در قالب پروژه‌ای آموزش هوش مصنوعی به معلمان را در تابستان آغاز کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
درحالی که بسیاری از مدارس با کمترین اموانات در مناطق محروم ایا یاد دادن هوش مصنوعی در یک جامعه عدالت محورارزشمند یا خنده دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
به این بزرگوار بگید قبل هوش مصنوعی، اضافه کار سه سال خیر معلم بده، هوش مصنوعی پیشکش
Italy
منصور
۰۹:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
هوش مصنوعی ؟!؟! / ما با هزار مکافات تونستیم حلال بودن اتاری را بگیریم
ویدئو هنوز کاملا حلال نشده / مکروهه
Italy
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
کسی سر جای خودش نیست / باند بازی
Italy
منصور
۰۷:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
یه سوال
رزومه کاری این بزرگوار چی بوده که در راس ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی وزارت اموزش و پرورش قرار گرفتن ؟؟ چقد در امر تخصص دارن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
به مرحوم حسن زاده آملی هم همین نسبت رو دادند ولی وقتی دکترای ریاضی حل مسئله پیچیده ریاضی از ایشون رو دیدند تسلیم محض شدند زود قضاوت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
همه ما میدانیم آموزش و پرورش اصل وپایه پیشرفت هر کشوری است پس نباید این بخش مهم کمبود اعتبار بودجه داشته باشد اگر این کمبود بودجه را رفع نکنیم همان خشت اول معمار نهد کج میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
چرا رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش یک روحانی است ؟ تخصص ایشان چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
ایشون غیر از تحصیلات در حوزه ، خارج از حوزه تحصیلات دارند ؟؟
مدارک تحصیلی ایشون چی هست ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
نظرتون در مورد مرحوم علامه حسن زاده (مشرف به علم زمین وفضا )که ایشون هم روحانی بودند چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
بسیار عالی بفرمایید این بزرگوار مرحوم علامه حسن‌زاده که مشرف به علم زمین و فضا بودند چه کمکی به رشد علم تو ایران کردند؟همه چیز را در علوم انسانی نمیشود با همه چیز مقایسه کرد.هرجا نگاه کنیم روحانیون حضور دارند با کمال ادب و احترام بهره‌وری ها را هم نشان دهیم تا مردم خودشان قضاوت کنند.عدالت باشد یعنی هرچیزی و هر کسی سرجایش است.آیا هست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۲۳:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
کسی که آموزش میده خودش یاد گرفته؟
آخرین اخبار