با نزدیک‌شدن فصل پاییز و ماه مهر دغدغه والدین برای خرید‌های مدرسه فرزندانشان آغاز می‌شود و کیفیت و قیمت اجناس دو عامل مهم در بازار برای خرید‌های این ماه محسوب می‌شود.

کم‌کم وقتی به روز‌های پایانی تابستان می‌رسیم حال و هوای مهرماه حس متفاوتی را در فضای شهر ایجاد می‌کند از آماده‌کردن فرزندان برای یک سال تحصیلی تا رونق بازار لوازم‌التحریر و دغدغه‌های مردم برای خرید البسه و غیره.

اگر گذری به بازار داشته باشید و سری به مراکز عرضه لوازم‌التحریر بزنید می‌بینید این روز‌ها سرشان شلوغ‌تر از دیگر ایام است و بسیاری از والدین در حال تهیه لوازم موردنیاز فرزندانشان برای رفتن به مدرسه هستند.

یکی از شهروندان بیرجندی که به همراه پسرش در یکی از واحد‌های صنفی عرضه لوازم‌التحریر مشغول رصد قیمت‌ها و البته کیفیت اجناس برای خرید است گفت: هر ساله با آغاز مهرماه دغدغه والدین برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانشان آغاز می‌شود اگر چه تنوع بسیار زیاد بوده، اما سردرگمی‌های برای اعتماد به برند‌های مختلف زیاد است.

او تصریح کرد: قیمت لوازم‌التحریر‌های مختلف نسبت به پارسال نوسانات بسیاری داشته که این امر مطمئناً در خرید خانواده‌ها تأثیرگذار است.

افضلی بیان کرد: البته که این سخن صحیح است که باید از کالای ایرانی حمایت کنیم ولی وقتی در میدان عمل قرار می‌گیریم و برخی از اجناس خارجی را نسبت به قیمت و کیفیت آنها با اجناس ایرانی مقایسه می‌کنیم می‌بینم چقدر این تفاوت‌ها زیاد است.

او عنوان کرد: در مورد البسه دانش‌آموزان باید بگوییم که تقریباً لباس فرم در مدارس مختلف متفاوت بوده و این امر با جابه‌جایی دانش‌آموزان برای والدین ایجاد مشکل می‌کند به‌طوری که اگر بخواهیم فرزندانمان را به مدرسه دیگری بفرستیم علی‌رغم اینکه لباس فرم قبلی سالم و قابل‌استفاده بوده باید کنار گذاشته شود.

بازار داغ خرید‌های مهر

یکی از صنف‌های دیگر که این روز‌ها سرشان شلوغ‌تر از دیگر زمان‌ها بوده البسه فروشی‌ها و البته خیاطی‌هایی که البسه مدارس را تهیه می‌کنند است.

به یکی از این خیاطی‌های در بازار بیرجند سری زدیم.

رستمی گفت: برای لباس فرم مدرسه فرزندم به این خیاطی از طرف مدرسه معرفی شده‌ایم.

او تصریح کرد: قیمت‌های لباس فرم مدارس نسبت به پارسال افزایش‌یافته و یکی از گلایه‌هایی که وجود دارد این بوده که هر سال با تغییر مدارس باید والدین علی‌رغم اینکه شاید لباس پارسال فرزندانشان هنوز مناسب و نو باقی‌مانده باشد، اما باید تغییر کند و این هزینه و بار اضافی بر دوش والدین می‌گذارد.


بیشتر بخوانید


این شهروند بیرجندی افزود: از آموزش‌ و پرورش تقاضا داریم به این موضوع توجه کرده تا حداقل در مقاطع مختلف لباس‌های فرم مدارس یکی باشد.

در مسیر بازار مغازه دیگری که شلوغ شده و افراد زیادی مشغول انتخاب برای خرید هستند مغازه کیف و کفش‌فروشی است.

جلوتر می‌رود مادری دو فرزندش را آورده تا برایشان کوله‌پشتی مدرسه و کفش بخرد وضعیت بازار را از ایشان جویا می‌شوم.

نصیرایی گفت: تقریباً با فرارسیدن ماه مهر بازار خرید‌ها داغ می‌شود مخصوصاً در خانواده‌هایی که چند بچه‌مدرسه‌ای دارند.

او تصریح کرد: چند روز بوده که مشغول خرید‌های مدرسه برای فرزندانم هستیم که خوشبختانه امسال از نظر کیفیت و قیمت اجناس راضی‌تر هستیم.

نصیرایی عنوان کرد: نسل جوان انتخاب‌هایشان با ما متفاوت بوده و این امر خرید‌ها را زمان‌بر کرده است.

اجناس خارجی مورد پسند دانش آموزان

او با اشاره به اینکه یکی از مواردی که انتخاب‌ها را با مشکل مواجه ساخته برند‌های خارجی متفاوت است که والدین را برای کیفیت اجناس دچار شبه می‌کند، اظهار کرد: هر چند برند‌های ایرانی کیفیت بالایی دارند، اما نسبت به قیمت و باتوجه‌ به طرح‌های جذاب اجناس خارجی بیشتر مورد پسند دانش‌آموزان می‌شود.

نصیرایی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌ها هر ساله می‌تواند باتوجه‌ به تنوع اجناس موردنیاز و همچنین مقایسه قیمت‌ها و معرفی کالا‌های مختلف به خانواده‌ها برای خرید‌های مهرماه کمک کند.

راست‌گو مقدم یکی از اصناف حوزه لوازم‌التحریر در بیرجند هم گفت: حال و هوای بازار لوازم‌التحریر امسال نسبت به سال‌های گذشته خوب نیست و با وجود برگزاری نمایشگاه در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۰ شهریور ماه که دقیقاً زمان خوب این کسب‌ و کار بوده ایجاد مشکل فراوانی برای این صنف کرده است.

او با گلایه از تدبیر مسئولان برای برپایی نمایشگاه لوازم‌التحریر در بازه زمانی نامناسب تصریح کرد: ما با برگزاری این نمایشگاه‌ها مشکلی نداریم، اما زمان برگزاری بسیار نامناسب انتخاب شده چرا که این بازه زمانی دقیقاً موقع رونق بازار لوازم‌التحریر بوده و کسبه باید در این بازه با برگزاری نمایشگاه درب واحد صنفی‌شان را ببندند.

راست‌گو مقدم با اشاره به اینکه هر چند کیفیت اجناس ایرانی بالا بوده، اما متأسفانه هنوز بازار اجناس خارجی بر اجناس ایرانی غلبه دارد، افزود: مصرف‌کنندگان خواهان کالا‌های باکیفیت هستند بنابراین باید تولیدکنندگان نسبت به ارتقای کیفیت کالا‌های خود تلاش کنند تا کالا‌های ایرانی جایگاه اصلی خود را در بازار به دست آورند.

افزایش ۳ برابری اجناس

او در مورد افزایش قیمت برخی از کالا‌های لوازم‌التحریر گفت: قیمت لوازم‌التحریر همچون دیگر کالا‌ها در کشور در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ افزایش سه برابری داشت ولی امسال اجناس افزایش قیمت ناچیزی داشته است.

راست‌گو مقدم ادامه داد: صنف لوازم‌التحریر در استان بسیار با مصرف‌کنندگان همراه هستند و قیمت‌هایشان نسبت به حتی مشهد پایین‌تر است.

او عنوان کرد: متأسفانه با وجود مشکلاتی که بر سر راه این صنف بوده حمایتی از سوی دولت وجود نداشته و درخواست داریم که اگر حمایتی صورت نمی‌گیرد حداقل چوب لای چرخشان نگذارند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.