چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی در ۱۱ مهر ماه برگزار می‌شود.

چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی امروز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بیان کرد: ارتقای سواد فضای مجازی یکی از اصلی ترین ماموریت‌های وزارت فرهنگ در این چند سال اخیر است و چند کار از جمله افزایش سواد رسانه‌ای است که ۲۲ و ۲۳ آبان ماه همایش این برنامه  برگزار خواهد شد. 

وی ادامه‌داد: مهم‌ترین اصل و اساس حوزه ارتقای سواد فضای مجازی است و ما دستورالعمل‌هایی در این حوزه داریم که مهم است تا بر روی این حوزه بیشتر کار کنیم. امسال با کمک اساتید توانستیم در سه محور پوشش دهیم.

وی افزود: موضوع نشست خلاقیت، کودک و هوش مصنوعی است. این موضوع در همه خانواده‌‌ها نفوذ کرده و ما تلاش کردیم آگاهی بخشی را افزایش دهیم.

سواد رسانه‌

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: نشست اول ما کودک و خانواده در فضای مجازی با حضور دکتر بهاره نصیری، نشست دوم با عنوان خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی با حضور دکتر مهندس ابوالقاسم ، نشست سوم هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین با حضور دکتر روانبخش صادقی است. لذا این رویداد برای ما اهمیت دارد، تا مقدمه‌‌ای برای ما باشد و همه حوزه‌ها باشد و همه را در برگیرد. 

وی افزود: هیچ چیز برای ما واضح تر از این نیست که سواد مجازی و رسانه‌ای بخش بیشتر آن برعهده خود رسانه هاست. کسانی که در این نشست هستند، خود نیز صاحب موضوع و میزبان هستند؛ لذا سواد رسانه ای موضوعی است که رسانه‌ها باید در توسعه و روند آن پیشگام و پیش‌قدم باشند.

سید محسن بنی‌هاشمی دبیر علمی همایش سواد رسانه‌ای نیز بیان کرد: رسانه‌ها در جهان در حال توسعه هستند. اجرای سواد رسانه‌ای اینگونه است که هر رسانه باید مبتنی بر قواعد خود باشد. ما نمی‌توانیم از رسانه کشور دیگری سواد رسانه‌ای را تقلید کنیم. بنابراین سواد رسانه ای یک وظیفه ملی است. 

وی عنوان کرد: همایش سواد رسانه‌ای در ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد. 

 بنی هاشم تاکید کرد: ما باید سواد رسانه‌ای را به یک نهضت و فرهنگ تبدیل کنیم. باید در خانواده‌ها از فضای مجازی صحبت شود‌.‌ مردم ما در مدارس و خانواده‌ها باید به سواد رسانه‌ای ایرانی مسلح شوند. بنابراین داشتن سواد رسانه‌ای برایمان مهم است. چطور می‌توانیم تولید سواد رسانه‌ای داشته باشیم بدون اینکه سوال آن را داشته باشیم.

وی گفت: معمولا وقتی راجع به سواد رسانه‌ای صحبت می‌شود، اساتید دانشگاه گروه فعال هستند، گروه بعدی اهالی تکنولوژی هستند که درگیر سواد رسانه‌ای هستند، گروه دیگر مخاطبان سواد رسانه‌ای هستند، گروه دیگر که معمولا از آن‌ها غافل می‌شویم خود رسانه‌ای‌ها هستند.  بر اساس تحقیقات متوجه شدیم، متاسفانه برخی از اصحاب رسانه‌ای را داریم که گاهی سواد رسانه‌ای شان از مردم عادی کمتر است.

یوسف خجیر دبیر علمی نشست علمی هوش‌مصنوعی فناوی‌های نوین هم گفت: همه ما‌ می‌دانیم هوش مصنوعی از حالت فنی نظامی وارد عرصه‌های گوناگون شده است، رشد هوش مصنوعی در عرصه‌های گوناگون با زندگی اجتماعی، این پنل را ایجاد کرد تا یکی از نشست‌ها به هوش مصنوعی اختصاص داده شود.

وی ادامه‌ داد: هوش مصنوعی امروزه نگاه حکمرانی و اثرات اجتماعی فرهنگی و بحث‌هایی مربوط به حوزه‌های صنایع خلاق دارد که سعی شده است در موضوعاتی چون؛ حکمرانی هوش مصنوعی در دولت‌های پیشگام، هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن، اثرات اجتماعی فرهنگی هوش مصنوعی، صنایع خلاقی که امروزه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و توانسته‌اند باعث خلاقیت شوند. نشستی هم راجع به صنعت انیمیشن و تحولاتی که هوش مصنوعی داشته و در حوزه نشر کتاب هوش مصنوعی فعال بوده داریم.

دکتر بهاره نصیری مسئول پنل فعالان سواد فضای مجازی بیان کرد: هر پدیده اجتماعی به عنوان یک مسئله نیازمند صورتی است. زندگی رسانه‌ای سبک‌های خود را دارد. سواد رسانه‌ای و در ذیل آن سواد فضای مجازی یک اولویت برای خانواده‌ها است و نه یک انتخاب و باید در دستور خانواده‌ها قرار گیرد. لذا معتقدم فرزند باید الگوی رفتاری را از پدر و مادر آموزش بگیرد.

وی ادامه‌ داد: امروزه نباید تکنولوژی را به عنوان یک ابزار و وسیله در نطر گرفت بلکه یک الگوی رفتاری است. هدفمان این است موضوعاتی چون معرفی سکوهای تخصصی کودک، رده بندی سنی استفاده از انواع محتوا در فضای مجازی، مدیریت مصرف شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌ها، معرفی ابزارهای نظارتی والدین در فضای مجازی است.

نصیری عنوان کرد: فضای مجازی ادامه فضای زندگی واقعی ما است، در این فضا ما به تدریج به شکل جدیدی از اطلاعات آشنا می‌شویم. ما مسئولیت داریم تا در گام‌های ابتدایی میان فرزند و رسانه قرار بگیریم و آن هویت خود را به فرزند خود انتقال دهیم. بحث جامعه پذیر کردن رسانه‌ای فرزندان خود حائز اهمیت است.

سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بیان کرد: در نیمه دوم سال اتفاق خوبی در شکل گیری کار بلاگر‌ها شده است. ما درباره موضوعیت بلاگرها تصمیماتی گرفته ایم. بلاگرها شامل  دسته فعالان فضای مجازی می‌شوند که در این زمینه تصمیماتی گرفته شده  و اعلام خواهد شد.

سید محسن بنی‌هاشمی دبیر علمی همایش سواد رسانه‌ای در پاسخ به خبرنگاران گفت: منظور از سواد رسانه‌ای بومی یا سواد مجازی رسانه‌ای بومی آن نوع کنشی است که در عرصه فرهنگ اتفاق  می‌افتد. باید آنقدر تولید محتوا در فرهنگ ما زیاد شود تا توجه  بیشتری را به سوی خود جلب کند.

وی ادامه‌ داد: بنابراین سواد مجازی بومی سوادی است که در آن مفهوم توحید و معانی آن که در چارچوب سرزمین ایران هستند قابل تکریم هستند. البته باید مفصل راجع به این مفاهیم کار شود.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار