وزیرآموزش و پرورش از ضرورت ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی دانش آموزان خبر داد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش  در آستانه سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با تشکر از زحمات ارزنده وی و ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای ایشان،گفت: شما خدمات زیادی به نظام تعلیم و تربیت کرده اید كه موجب بركات فراواني شده است.

کاظمی در ادامه با اشاره به این که آموزش و پرورش مسائل سخت و پیچیده‌ای دارد، بیان کرد: در این حوزه با مسائل پیچیده‌ای روبرو هستیم که جز توکل بر خدا و تکیه بر همدلی و همراهی همه دستگاه‌ها نمی‌توان این مسیر سخت را طی کرد.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره بر این که آموزش و پرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج می برد.

وی با اشاره به این که مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.

کاظمی تأکید کرد مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخودار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصيل دانش آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.

وی با اشاره به این که باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.

کاظمی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونت‌های آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامه های درسی و بازنگری در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی براي كشور تربیت کنیم.

وی با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتاب های درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملي شوند و با بازطراحی ساختارآموزشي نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارت آموزی در میان دانش آموزان فراهم شود.

کاظمی با تأکید بر این که بنا داریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و قانونی از حجم مشكلات اقتصادي آموزش و پرورش كم كنيم، افزود: باید از طریق مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعيت مدارس ايجاد كنيم.

کاظمی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأت‌های اندیشه ورز در لایه‌های اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحب نظران در لایه‌های دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش ديگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده انگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک انگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاه‌ها و جامعه تبدیل کنیم.

کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقه‌هاي  اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مديريت‌ها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسايي و  بکار بگیریم و از ظرفیت‌های آنان در اداره امور بهره مند شویم.

کاظمی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابه جایی‌های سلیقه‌ای افراد آسیب نبیند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصميم وزير براي ايجاد «شوراي عالي اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندي كرد.

وی تأكيد كرد كه با بهره‌مندی از ظرفيت‌هاي دروني و بيروني آموزش و پرورش مي‌توان مشكلات را حل و زمينه عدالت آموزشي و رفاه معلمان را فراهم ساخت.

برچسب ها: هوش مصنوعی ، متاورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار