احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول گفت: امروز دانشآموزان کلاس اولی به مدرسه رفتند و فردا نیز دانشآموزان پایه هفتم(جشن جوانهها) به مدرسه میروند.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا هیچ دانشآموزی در سطح کشور از تحصیل باز نماند.
وی با بیان این که هم مدارس دولتی و هم غیردولتی تلاش میکنند تا ثبتنام تمامی دانشآموزان انجام شود ادامه داد: حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی در سراسر کشور داریم که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ دانشآموز در آن تحصیل میکنند.
او با بیان این که امسال سازماندهی مراکز آزمونهای مدارس غیردولتی صورت گرفت افزود: تراکم کلاسی به دلیل رضایت والدین عموماً در مدارس غیردولتی رعایت میشود.
محمودزاده اعلام کرد: براساس برنامهریزی انجام شده امسال حدود ۵۰ درصد از مدارس غیر دولتی تحت پوشش مدارس تراز سند تحول بنیادین قرار خواهند گرفت.
وی افزود: یکی از دغدغههای مهم موسسان مراکز آموزشی حضور نیروی انسانی است. هیچ مرکز آموزشی غیر دولتی کمبود نیروی انسانی ندارد و تمام کلاسهای درس معلم دارند.
محمود زاده با بیان این که دبیرخانه مدرسه تراز در معاونت آموزشی ابتدایی و متوسطه راه اندازی شده است؛ افزود: شاخصهای مدرسه تراز با شروع مهر بر اساس نظر معاونتهای تخصصی دراختیار مدارس قرارگیرد.
وی با بیان این که موسسهها و مراکز غیر دولتی براساس سند تحول بنیادین ابتکارات و خلاقیتهای خاص خودشونو دارند؛ افزود: در تابستان برای ابتکارات موسسان و معلمان جشنوارهای برگزار شد.
او با بیان این که در سند تحول بنیادین به ۴۳ شاخص و دانش آموز ۶ ساحته اشاره شده؛ افزود: شاخصهای مهم این سند دانش آموز مومن، معتقد، ورود به میدانهای ناشناخته علمی و کار آفرین و... است که ما با برای رسیدن به این شاخصها از برنامههای درسی استفاده میکنیم.
مدارس غیر دولتی کتاب محور نیستند
وی با بیان این که سند تحول بنیادین از ما برنامه درسی میخواهد؛ ادامه داد: برنامه درسی در مدارس باید اجرا شود از همین رو برای رسیدن به شاخصها باید برنامههای را در برنامه درسی بیاوریم.
محمود زاده با بیان این که در کتب درسی مشکلاتی وجود دارد؛ افزود: ما باید بیشتر به سمت برنامه درسی پیش رفته و کتاب محور نباشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان این که این نوع مدارس در امر کتاب محور نبودن پیشتاز هستند؛ افزود: مدارس غیر دولتی به دلیل انعطافی که در برنامههایشان وجود دارد و زمانی که در اختیارشان قرار دارد بیشتر به برنامه درسی توجه کرده و کتاب محور نیستند.
آموزش هوش مصنوعی در مدارس غیر دولتی
او با بیان این که تمام سیاستهایی که در مدارس دولتی انجام میشود در مدارس غیر دولتی نیز باید اجرایی شود؛ تصریح کرد: علاوه بر ساعت رسمی که در مدارس دولتی وجود دارد با مجوزهایی که سازمان پژوهش به مدارس غیر دولتی و دستوراتی که ما به مدارس غیر دولتی برای برگزاری کلاسهای فوق برنامه دادهایم در ساعات غیر رسمی مدارس غیر دولتی در قالب فوق برنامه به مهارت آموزی دانش آموزان میپردازند.
وی با بیان این که در مدارس غیر دولتی به آموزش و بحث هوش مصنوعی میپردازیم؛ افزود: پدیده هوش مصنوعی نوظهور است به همین علت ما در این مراکز به کاربرد آن و آموزش آن برای استفاده در آینده میپردازیم.
رتبه بندی مدارس غیر دولتی تعیین کننده شهریه هستند
محمود زاده با بیان این که حدود یک و نیم سال طول کشید تا قانون رتبه بندی مدارس غیر دولتی در مجلس تصویب شود؛ افزود: در رتبه بندی مدارس غیر دولتی شاخصهایی از حیث آموزشی، کیفیت بخشی، رویکردهای فرهنگی و اردویی، تجهیزات مراکز و نیروی انسانی تببین کردهایم که بر همین اساس شهریه مدارس تعیین میشود.
وی با بیان این که برای رتبهبندی در تلاشیم تا خارج از کشور را برای توسعه مدارس بررسی کنیم؛ افزود: ما یک فرصت سه ماهه داریم تا شاخصهای رتبه بندی را تبیین کرده و ابلاغ کنیم تا در حوزه کیفیت بخشی تاثیر گذار بوده و جهت دهی مناسب به مدارس بدهیم.
او با بیان این که رتبه بندی باعث الگوی توسعه مدارس میشود؛ افزود:رتبه بندی باعث کیفیت بخشی اموزش و تعیین شهریه میشود.
محمود زاده با بیان این که بر اساس شاخصها به مدارس غیر دولتی درجه و نشان داده میشود؛ تصریح کرد: خانوادهها با توجه به شاخصها و علاقه مندی خود میتوانند از درجه مرکز آموزشی با خبر شده و در مدرسه ثبت نام کنند.