عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: به اعتقاد بنده قانونمند کردن فضای مجازی به استفاده بهینه‌تر از آن کمک می‌کند.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم تحقق حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، بیان داشت: امروز می‌توانیم به صراحت به فضای مجازی، فضای حقیقی بگوییم چرا که امروزه بسیاری از دولت‌ها در جهت تکمیل روابط اداری خود با مردم، فعالیت ها را مبتنی بر فضای مجازی کرده اند؛ بنابراین توجه جدی بر فضای مجازی اجتناب ناپذیر بوده و حکمرانی بر آن، برای رشد و توسعه کشور بسیار ضروری است و در این زمینه هر چه پیشرفت بیشتری داشته باشیم قطعا می‌تواند در توسعه کشور نقش اساسی تری را ایفا کند.

وی افزود: فضای مجازی مانند فضای حقیقی مترتب قوانین خود است، اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرده است مبنی بر اینکه هر آن‌چیزی که در فضای حقیقی جرم باشد در فضای مجازی نیز جرم تلقی می‌شود، به طوری که امروزه به اینجا رسیدند که می خواهند جرم انگاری را بین فضای مجازی و فضای حقیقی تلفیق کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اظهار داشت: قانونی که در مطبوعات وجود دارد امروزه قانون‌شکنی در این بخش را تقریبا مشابه همین فضای مجازی می‌بیند، گفتنی است فضای مجازی در کشور بخصوص چند سال اخیر رشد خوبی داشته است اما قوانینی که مترتب رعايت حقوق مردم باشد هم‌تراز با رشد فضای مجازی در کشور ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده قانونمند کردن فضای مجازی به استفاده بهینه تر از آن کمک می‌کند چرا که امروز تخلفی از جمله تخلفات اقتصادی و غیره در فضای مجازی انجام شود ما ساختار و سازوکار کافی برای مقابله با این تخلفات را نداریم، مگر پلیس فتا چه اندازه توان دارد که بتواند به همه‌ پرونده‌های تخلفات فضای مجازی را رسیدگی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: طبق آماری که پلیس فتا برای تخلفات در بخش فضای مجازی عنوان کرده، تنها در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ هزار پرونده فقط به پلیس فتا مراجعه شده است و چنانچه سازوکار قانونی برای رسیدگی به آنها نداشته باشد و همسو با جرم نتوانند مراکزی را در نظر بگیرند که مجازات را اعمال کنند بنابراین دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی می‌تواند فضای مجازی را ساماندهی کند و یا در بحث قانون‌گذاری، دولت با ارائه لایحه و همفکری لازم به مجلس این امر مهم محقق خواهد شد.

نوباوه گفت: امروزه بسیاری از مسائلی که می‌بینیم نیاز به دستورالعمل دارد و حتی نیازی به لایحه هم ندارد به طوری که دستورالعمل ها می‌تواند اقدامات اجرایی را در فضای مجازی هم‌تراز با فضای حقیقی انجام دهد.

وی در خصوص مدیریت در فضای مجازی، تصریح کرد: ما برای بخش فضای مجازی بحث وزیر نداریم بلکه بحث حاکمیت وجود دارد و در این زمینه شورای عالی فضای مجازی و دولت حاکمیت دارند و وزیر به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد چراکه وزیر پیرو اوامر دولت و تصمیمات دولت است و دولت در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، ما در جلساتی که با وزیر جدید ارتباطات داشتیم ایشان اعلام کرد که هر نوع تصمیم حاکمیتی را بتواند عملیاتی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار