همزمان با اتمام و تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت شاهد کاهش چشم گیر تصادفات جاده‌ای و افزایش جابه‌جایی مسافر در این مسیر هستیم.

تکمیل پروژه‌های حمل ونقل ریلی و تامین منابع مالی لازم برای توسعه زیرساخت های یکی از مهم ترین اقدامات و برنامه های است که باید در دستور کار تمامی بخش ها قرار گیرد و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل و افزایش خطوط ریلی این  توسعه پروژه های ریلی در دستور کار تمامی بخش ها قرار گرفته است‌.

یکی از پروژه های مهم حمل‌ونقل ریلی توسعه خط ریلی شلمچه _بصره بوده است که تاکنون بخش مهم و زیادی از این مسیر به اتمام رسیده و خط راه آهن تهران_ کربلا هم از سال گذشته راه اندازی شده و این خط به صورت حمل‌ونقل ترکیبی اقدام به جابه جایی مسافران و زائران کرده است.

گفتنی است در طول این مسیر ۳۰ کیلومتر در مسیر شلمچه به بصره باقی مانده که بخش زیادی از این مسیر دارای مین های دوره دفاع مقدس بوده که باید پاک سازی شود.

پیش از این در این خصوص میعاد صالحی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن گفته بود:احداث خط ریلی شلمچه - بصره یکی از طرح‌های مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجراست

صالحی  توضیح داد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، از سال گذشته تا کنون توانستیم حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق مین روبی کنیم

او بیان کرد: تاکنون بیش از ۶ هزار نوع مین‌ جنگی و خمپاره، کشف و در سه مرحله این دپو‌های کشف‌شده، منهدم و به تدریج بقیه هم کشف و منهدم می‌شوند

وی اظهار کرد:بیشتر این مین‌ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است بطوریکه ۵ لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.

او گفت:امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم.

گفتنی است، در سال‌های اخیر، حجم تجارت ایران و عراق، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است، عراق در سال ۱۴۰۲، چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود

یک مشکل مهم در توسعه مبادلات ایران و عراق، فقدان زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به‌خصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور بوده است.پروژه احداث راه‌آهن شلمچه – بصره از حدود ۴۰ سال پیش طراحی شده است. در مورد عملیات اجرایی آن نیز گفته می‌شود از حدود ۲۰ سال پیش تلاش‌ها در این راستا آغاز شد.

ظرفیت جابجایی سالانه ۳ میلیون نفر زائر، کمک به تحقق تجارت ۳۰ میلیارد یورویی بین ایران و عراق، کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات، فراهم کردن امکان اتصال خط آهن ایران به سوریه و لبنان، اتصال کریدورهای بین المللی از طریق ایران به دریای مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به بازار کشورهای عربی و سواحل مدیترانه از جمله آثار راهبردی پروژه اتصال خط‌آهن شلمچه – بصره است.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، قطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار