مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان گفت: ۳۵ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در قالب‌های مختلف از جمله خاطره، داستان، شعر، پژوهشی، تحلیلی و تاریخ شفاهی سال ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شد.

سردار عباس مطهری روز شنبه در آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان به صورت مستقل یا مشارکتی و یا حمایت از دستگاه‌های فرهنگی طی سال‌های گذشته کتاب‌های زیادی با موضوع دفاع مقدس و در قالب‌های مختلف برای سنین بزرگسال، کودک و نوجوان چاپ و منتشر کرد.

وی اضافه کرد: کتاب یکی از محتواهای موثر در گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در حوزه‌های مختلف است و برای دستیابی به این هدف باید ترویج و تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به نقش رسانه در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ادامه داد: رسانه‌ها با ترویج فرهنگ کتابخوابی در نشر ارزش‌های دفاع مقدس نقش مهمی دارند و انتظار می‌رود بیش از پیش در این زمینه همراهی کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان یکی از مهمترین ماموریت‌های این اداره‌کل را چاپ و انتشار کتاب و خاطرات رزمندگان اسلام دانست و تاکید کرد: یکی از ضرورت‌های مهم و پیش‌نیازهای اساسی جامعه تقویت و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است که این هدف با همراهی نویسندگان، اهالی قلم و ترویج فرهنگ مطالعه محقق می‌شود.

روایت نقش سمنان در دفاع مقدس نیازمند اعتبار برای نوشتن ۶۰۰ کتاب پژوهشی

سردار مطهری با بیان اینکه ۶۰۰ عنوان کتاب پژوهشی درباره تاریخ دفاع مقدس مربوط به استان سمنان باید نوشته شود، ابراز کرد: تامین اعتبار و عزم ملی و جدی برای به سرانجام رساندن تاریخ شفاهی رزمندگان استان سمنان ضروری است.

وی بیان کرد: ۲۲۷ کتاب تاریخ شفاهی درباره رزمندگان استان سمنان در دفاع مقدس باید نوشته شود و اکنون ۱۲ کتاب تاریخ شفاهی چاپ شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان گفت: مکتوب‌سازی ۳۳۰ کارنامه عملیاتی درباره نقش‌آفرینی رزمندگان استان سمنان در عملیات‌های دفاع مقدس باید انجام شود.

سمنان دیار سربلند در دفاع مقدس

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یک هزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.