سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در نشست صلح اوکراین که پاییز امسال برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

با وجود اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده که قرار است این بار برای برگزاری نشست صلح روسیه را نیز دعوت کند، مسکو می‌گوید در نشست‌هایی از این دست شرکت نخواهد کرد. 

به گزارش مسکو تایمز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «نشست صلح جدید همان اهداف نشست قبلی را دنبال می‌کند. در این گفتگو‌ها فرمول صلح زلنسکی به بحث گذاشته می‌شود تا حمایت اکثریت را جلب کند و در انتها از روسیه می‌خواهند که تسلیم شود». 

او افزود: «ما در چنین نشست‌هایی شرکت نخواهیم کرد». 

شایان ذکر است که فرمول صلح زلنسکی خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه به مرز‌های ۱۹۹۱ شده است. همچنین براساس این فرمول، مسکو ملزم به پرداخت غرامت به کی‌یف است. بسیاری از کارشناسان این طرح را ناممکن می‌دانند.

رئیس جمهور اوکراین ابتدای تابستان امسال اعلام کرد که قصد دارد در ماه نوامبر یک نشست صلح با موضوع اوکراین برگزار کند و قصد دارد از روسیه بخواهد که نمایندگانی را به آن بفرستد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته است که آمادگی دارد در صورت ارائه پیشنهاد‌های جدی از سوی اوکراین که «واقعیت‌های جدید» را در نظر می‌گیرد، پای میز مذاکره بنشیند. منظور روسیه از واقعیت‌های جدید، زمین‌های تصرف شده در اوکراین است. مسکو به ویژه در هفته‌های اخیر موفق شده پیشروی قابل توجهی در منطقه «دونتسک» واقع در شرق اوکراین داشته باشد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار