روسیه می‌گوید که اوکراین به یک پست برق در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کرده که تهدیدی بالقوه برای ایمنی این نیروگاه محسوب می‌شود.

مدیریت نیروگاه «زاپوریژیا» در شرق اوکراین اعلام کرد که نیرو‌های اوکراینی امروز (جمعه) با حملات پهپادی یک پست برق در مجاورت نیروگاه را هدف قرار داده‌اند.  

به گزارش رویترز، این نیروگاه که در روز‌های اولیه جنگ اوکراین به تصرف روسیه درآمد و اکنون توسط مقاماتی که از مسکو منصوب شده‌اند، اداره می‌شود اعلام کرد که حملات کی‌یف به یک ترانسفورماتور آسیب رسانده و تهدیدی بالقوه برای ایمنی این نیروگاه هسته‌ای ایجاد می‌کند.  

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش در میانه نگرانی‌ها پیرامون ایمنی این نیروگاه، برای دهمین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین به این کشور سفر کرد. او ضمن بازدید از نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است، تاکید کرد که قصد دارد از بروز یک حادثه هسته‌ای در آن جلوگیری کند.

تحلیلگران می‌گویند که انفجار در زاپوریژیا می‌تواند سبب ایجاد تشعشعات شود؛ هرچند که خطر تشعشع فرامنطقه‌ای وجود ندارد و چیزی شبیه به انفجار چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ نخواهد بود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار