وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌های مختلف امکان تحصیل ندارند.

حسین سیمایی در آئین تجلیل از نوابغ علمی، مدال‌آورندگان المپیاد جهانی و رتبه‌های برتر کنکور سراسری به تأسیس دارالفنون و تلاش‌های میرزا حسن رشدیه در تأسیس مدارس جدید در آن زمان اشاره و تأکید کرد: حتی با وجود مخالفت‌های زیاد، این نهادها در ایجاد یک نظام آموزشی جدید مؤثر بوده‌اند.

وی افزود: نسل تحصیل‌کرده‌ای که از این آموزش‌ها برخاست، به مفاهیمی چون مشروطه، قانون، حاکمیت قانون، حقوق بشر و پارلمان دست یافته است و این نسل عمدتاً محصول نهادهایی مانند دارالفنون است که به دست خیرین تأسیس شده‌اند.

وزیر علوم بر نقش نهادهای آموزشی بخش خصوصی در پرداختن به مسائل ملی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: این نهادها به مسائل اجتماعی و مشکلات روز کشور به‌شدت متعهد بوده و در صدد حل آن‌ها هستند. 

وی همچنین به سنت اسلامی وقف اشاره کرد و گفت: وقف واقعیتی است که پیامبر اکرم (ص) با وضع قواعدی برای حمایت از این سنت، امکان حراست و صیانت از اموال را برای انسان‌ها فراهم کرده است.

سیمایی ادامه داد: آموزه‌های دینی بر این نکته تأکید دارند که موقوفات باید در مسیر وقف باقی بماند. همچنین وقف نباید تحت تأثیر تغییرات زمانه و حکومت‌ها قرار گیرد و این امر انگیزه‌ای قوی برای واقفان به وجود می‌آورد.

وزیر علوم با بیان اینکه نهادهای فقهی و حقوقی حافظ نیات واقفان هستند، خاطرنشان کرد: مال تا ابد در مدیریت واقف باقی می‌ماند و این خیری است که همیشگی خواهد بود.

وی همچنین از خیرین آموزش عالی خواست تا به مشکلات و کاستی‌های موجود در این حوزه بیشتر توجه کنند و گفت: ما توانایی کامل برای پوشش همه نیازها نداریم و بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌های مختلف امکان تحصیل ندارند.

سیمایی با اشاره به یک حادثه تاریخی مربوط به پیامبر اسلام، بر اهمیت اخلاق در جامعه تأکید کرد و گفت: ارزش ذاتی اخلاق نشان می‌دهد که وقف ناشی از یک خصلت آزادگی انسان است. 

وی در پایان با بیان اینکه ایران عزیز نیازمند همکاری، همفکری و همدلی همگان است، برای خیرین آرزوی سلامتی و برای نخبگان آرزوی آینده‌ای درخشان کرد.

برچسب ها: وزیر علوم ، نخبگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.