یک مقام مسئول گفت: در تلاش هستیم که برای افزایش میزان ترانزیت کالا‌های خارجی خود به ویژه محصولات کشاورزی و شیمیایی در بازار‌های بین المللی بتوانیم زمینه را برای تقویت ارتباط تجاری با ارمنستان را فراهم کنیم.

تقویت توسعه تجارت و افزایش میزان ترانزیت و صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای خارجی یکی از مهم ترین برنامه ها و اقداماتی بوده است که تمامی بخش ها و دستگاه ها زمینه اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده اند . افزایش میزان تجارت در حوزه های زمینی و دریایی یکی از مهم ترین اقداماتی و استراتژی های بوده که سازمان توسعه تجارت و همچنین سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای کشور آن را در دستور کار خود قراداده است.
 
در همین زمینه پیش از این جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در  ابتدای سال  بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۲.۹ میلیون تن کالا از قلمرو کشور ترانزیت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی دارد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که سال گذشته ۱۴.۷۵ میلیون تن کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از کشور ترانزیت شد که با رشد ۵۸ درصدی، نصاب جدیدی برای ترانزیت جاده‌ای از قلمرو کشور ثبت شده است.

براساس این گزارش یکی از مهم ترین کالاهای که همواره صادرات آن در دستور کار بوده محصولات ملی شیمی از جمله سموم ،روغن ولک به ارمنستان بوده است که در این زمینه  سیاوش افضلی مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز  اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در آبان ماه امسال اولین پارت محصولات ملی شیمی کشاورز شامل سموم و روغن ولک به ارمنستان صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه استراتژی جدید در حوزه صادرات محصولات شیمی  توسعه بازار در داخل و خارج از کشور بوده است گفت: به دنبال تعامل و توافق با شرکای تجاری هستیم تا بتوانیم روابط پایداری را با آنان که پتانسیل و ظرفیت مناسبی برای توسعه بازار محصولات شرکت ایجاد کنیم.

افضلی  با قدردانی از همکاری و حمایت‌های سفیر و رایزن محترم بازرگانی و اقتصادی ایران در کشور ارمنستان که با برقراریارتباط مناسب میان دو شرکت، امکان توافق را در زمان کوتاه فراهم کردند، گفت: بر اساس مذاکره و توافق‌های خوبی که میانشرکت‌های ملی شیمی و آگروپرف صورت گرفت، اطمینان دارم که این دو شرکت می‌توانند شرکای تجاری خوبی برای یکدیگرباشند.

وی با بیان اینکه کیفیت و قیمت‌ این شرکت مزیت رقابتی خوبی در مقایسه با سایررقبا برای شرکت اگروپروف ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: انتظار داریم شرکت اگروپروف در راستای گسترش بازار محصولات کشاورز با بازارسازی و بازاریابی و معرفی مناسب محصولات ملی شیمی در بازار ارمنستان، تلاش کند تا در کوتاه‌مدت سهم قابل‌ملاحظه‌ای در این بازار به دست آورد.

افضلی تأکید کرد: ما خواهان آن هستیم که از برند ایرانی در کشور ارمنستان به‌خوبی صیانت شود تا شرکت ملی شیمی کشاورز به‌عنوان نماینده ایران در ارمنستان، حضور پایداری در این کشور داشته باشد. 

 همچنین پیش از این شریک تجاری ایران  در صادرات محصولا اگروپروف گفت:  از حضور هیئت ایرانی در کشور ارمنستان، قدردانی می کنم ومی‌دانیم که مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته‌ایم، تلاش خواهیم کرد تا در زمان کوتاهی جایگاه محصولات شرکت ملی شیمی کشاورز را در کشور ارمنستان ارتقا دهیم.

 وی اظهار داشت: تصمیم استراتژیک برای انعقاد قرارداد با شرکت ملی شیمی کشاورز گرفتیم و تلاش می‌کنيم محصولات ملی شیمی را در سراسر استان‌های ارمنستان توزیع کرده و به‌خوبی به فروش برسانیم.

همچنین مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش تعاملات خارجی و افزایش ترانزیت با ارمنستان گفت:  توافق و انعقاد قراردادها نقش بسیار موثری در افزایش میزان ترانزیت دارد و تلاش می شود که این روند افزایش یابد .

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: این قرارداد می‌تواند سکوی پرتابی برای حضور در بازارهای بین‌المللی دیگر باشد. شرکت ملی شیمی کشاورز به ارمنستان به عنوان هاب منطقه‌ای نگاه کند.ارمنستان محصولات باغی و میوه‌های خوبی دارد و تداوم همکاری می‌تواند برای توسعه فعالیت‌های تجاری دو شرکت مناسب باشد.

سبحانی تصریح کرد: در برنامه‌های کلان دولت، تجارت با ارمنستان در حال توسعه و گسترش است و فضای مناسبی در ارمنستان برای فعالیت‌های تجاری و ورود کالاهای ایرانی فراهم شده است.

بر اساس این گزارش افزایش ترانزیت و تجارت در بخش های مختلف دریایی و زمینی خود نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت خارجی دارد که باید با تقویت ارتباطات بین المللی به این هدف مهم برسیم.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار