هم اندیشی اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که به همت امور شاهد و ایثارگران وهمچنین بسیج کارکنان دانشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

طالب رجب پور استادیار درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس و مقاومت در هم اندیشی اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که به همت امور شاهد و ایثارگران وهمچنین بسیج کارکنان دانشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار گردید ضمن قدردانی از دو واحد مزبور برای برگزاری برنامه‌های موفق مناسبتی به چرایی گرامیداشت این ایام پرداخت و گفت.

ازسال ۱۱۹۲ خورشیدی یعنی حدود ۲۱۰ سال پیش ودر زمان فتحعلی شاه قاجار بموجب قرارداد گلستان کشور‌های فعلی همچون قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن سواحل ارزشمنددریای کاسپین از ایران جدا شد و به روسیه تزاری تقدیم شد. حدود ۱۹۵ سال پیش ودرسال ۱۲۰۷خورشیدی به موجب قرارداد ترکمنچای ایروان، نخجوان وبخش‌هایی از تالش و آذربایجان ازایران جداو به امپراتوری روسیه واگذار شد.

به هر روی ازسال ۱۱۹۲ خورشیدی تا دوره محمد رضا شاه پهلوی یعنی سال ۱۳۵۰ نقشه ایران بزرگ از شتر به گربه بدل یافت و اکنون مساحت کل ایران ۱/۶۴۸/۱۹۶. باقی ماند ولذا درعصر حاضر علیرغم حمله رژیم بعث عراق رشادت‌های مردان مرد و زنان یک وجب از خاک ایران بدست دشمن نیفتاد.

طالب رجب پور استاد و یادگار دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود افزود.

گاهگاهی شنیده می‌شود که انقلاب اسلامی با ظهور خود در ایران موجب تحریک عراق برای آغاز حمله شد که خیلی ساده لوحانه است که ما خودمان را مقصر بدانیم. برای اینکه حدود یکماه بعد از آغاز حملات سراسری و ددمنشانه ارتش حزب بعث نیویورک تایمز سند معتبر و عجیبی را منتشرکرد که نشان می‌داد طرح حمله عراق ازسال ۱۳۲۹ خورشیدی وهمزمان با تصویب لایحه ملی شدن نفت ایران و طرد انگلیس پی ریزی شده بود؛ که هدف‌ای طرح: تسلط براستان نفت خیز خوزستان بودبطوریکه قراربود حمله برق آسای عراق با نظارت شورای امنیت آتش بس برقرار ودرطول دوران آتش بس، خوزستان از ایران جداشود؛ لذا سه سال بعداز طراحی این نقشه ازسوی انگلیس، به دلیل اینکه ایران با کودتای آژاکس در۲۸ مرداد ۱۳۳۲خورشیدی مجددأ در دست انگلستان قرار گرفت از اجرای آن در یک زمان مناسب صرف نظر کردند که این سند عجیب که حاوی نقشه آغاز حمله عراق به ایران بود درسال ۱۹۵۰ میلادی برملا شد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تهران در ادامه به برخی از ناگفته‌های دوران دفاع مقدس اشاره و اظهارکرد.

وقتی صدام جنگ را آغاز کرد مبلغ ۳۰ میلیون دلار ذخیره ارزی داشت و مبلغ ۷۰ میلیون دلار هم از کشور‌های حوزه خلیج فارس و عرب و... کمک گرفت که وقتی جنگ تمام شد ۱۰۰میلیون دلار هم بدهی داشت که جمعا ۲۰۰میلیون دلار برای جنگ هزینه کرد ولی ایران حدود ۲۰ میلیون دلار برای جنگ هزینه کرد درواقع بین ۱۳ یا۱۴ درصد از کل بودجه کشور درهشت سال در اختیار داشت.

طالب رجب‌پور تصریح کرد؛ در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی صف کنکور ما از صف اعزام به جبهه بیشتر بوده و ما در اقلیت بودیم در حالیکه دشمن اکثریت در جنگ بودند ولذا وقتی از ارتش حزب بعث اسیر می‌گرفتیم برای کشور‌های دیگر بودند که به کمک صدام آمده بودند ولی ما تلاش کردیم تا اراده دشمن برما تحمیل نشود، چون اراده دشمن تا بن دندان مسلح؛ موضوع اروند رود، تغییر حکومت ایران و تصرف مرز‌های ایران برای الحاق بخودش بود که هرگز میسر نگردید.

درابتدای این هم اندیشی دکتر غنیمتی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب نیز طی سخنان کوتاهی به ارج گذاری هفته دفاع مقدس و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه در این ایام پرداخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار