مشاور فرهنگی سپاه در کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی:

شهید با شهادت متوقف نمی‌شود بلکه به قله می‌رسد

مقدم فر گفت: مکتب شهدا، مکتبی درس‌آموز و انسان‌ساز است لذا باید محیط علمی و محیط معنوی شهادت را به هم گره بزنیم

کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی، امروز پنج شنبه ۲۴ خردادماه، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد. 

سومین کنگره بزرگداشت شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران _شمال در تهران با حضور جمعی از خانواده شهدا برگزار شد.

در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونین. ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، روسای واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس شورای شهر استان تهران و جمع عظیمی از دانشجویان نیز حضور داشتند.

ملماسی سرپرست دانشگاه آزاد تهران شمال در آغاز مراسم در ارتباط با برگزاری کنگره شهیدان اظهار کرد: ما باید یاد شهدا در دانشگاه‌های خود حفظ کنیم. دشمنان سعی در دور کردن جوانان ما از آرمان انقلاب دارد و توجه به فرهنگ شهادت و ایثار می‌تواند مانع بزرگی در این امر باشد.

دانشگاه مبدا تحولات است و ما در تربیت این نسل جوان در کنار موضوعات علمی باید به یاد فرهنگ شهادت و ایثار باشیم.

رنجبر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در امور بین الملل گفت: دانشگاه‌های آزاد همواره تلاش داشته علاوه بر اقدامات علمی در همه حوزه‌های دیگر هم فعال و اثربخشی خود را حفظ کند.

در همین سال‌های اخیر دانشجویانی را در راه دفاع از حرم داشتیم. در زمان کرونا هم به همین شکل بسیاری از دانشجویان ما برای مراقبت و پاسداری از مردم جان خود را فدا کردند

در حال حاضر سومین دوره این کنگره را برگزار می‌کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی ۷۲ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده که ۶۸ نفر از آن‌ها دانشجو هستند

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۴۰۰ در راستای سند تحول دانشگاه، این وظیفه را بر عهده داشت که از از شهدای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان گنجینه‌های این دانشگاه تقدیر و از محضر خانواده‌های آنان بهره ببرد لذا اولین کنگره را در سال ۱۴۰۰ و در اسفند سال ۱۴۰۱ دومین کنگره را برگزار کرد و الان میزبان شما عزیزان در سومین دوره این کنگره هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است که ۶۸ نفر دانشجو، سه نفر استاد و یک نفر از کارکنان دانشگاه بوده‌اند. آخرین شهید حین خدمت ما نیز شهید سیدمهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت شهید آیت الله رئیسی و از فارغ التحصیلان ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

دکتر مهدی چمران رئیس شورای شهر استان تهران با سلام و درود به نام و یاد شهدا با نام بردن از شهید رئیسی و همراهانش اظهار کرد: وضع مناسبی را در کشور داشتیم با وجود ایشان و تحرک خوبی بود و می‌توانستیم او را در دوران ریاست جمهوری اش داشته باشیم، اما خدا نخواست و اراده الهی بالاتر از خواسته ما بود ایشان از بین ما رفتند.

جای دانشجویان شهید ما در فضای دانشگاه‌ها خالی است، اما شهادت راهی است که شهدا را نزد خدا روزی می‌دهد.

به عقیده بنده شهدای دانشگاه جایگاه والایی دارند. بنده در دانشگاه تهران مسئولیت دانشکده‌ای را بر عهده داشتم و به خوبی می‌دیدم در دوران دفاع مقدس دانشجویانی که همراه ما می‌آمدند چه حال و هوای خوب و خوشی داشتند و غالب دانشجویان هم تمایل به حضور در جبهه داشتند و وقتی به شهادت می‌رسیدند واقعا جای آنها در دانشگاه خالی بود لذا فقط خانواده شما نیست که از این عزیزان خالی شده است بلکه جای این عزیزان در فضای دانشگاه آزاد اسلامی نیز خالی است

 وی افزود: شهدا به جایگاه والایی رسیده‌اند که همانا نزدیکی به خداوند است. هفته دیگر سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران است. او در باب شهادت، نامه‌هایی دارد و همواره آرزویش این بود که در مقابل اسرائیل و برای آزادی قدس شهید شود به همین دلیل چند سال در جنوب لبنان با اسرائیل جنگید. البته راه آزادی قدس از آزادی خرمشهر می‌گذشت و ان‌شاالله از همان راه به آزادی قدس برسیم. وی نامه‌هایی نیز به شیعیان لبنان نوشته و بحث شهادت را برای آنها باز کرده است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: موقع ورود شهید چمران به لبنان، شیعیان در شرایط بسیار بدی به سر برده و جایگاهی هم در دولت لبنان نداشتند. شهید مصطفی چمران در بخشی از این نامه‌ها می‌گوید‌ای شیعیان حسین (ع) من برای شما بشارتی عظیم به ارمغان آورده‌ام که حلال همه مشکلات است و جبر تاریخ را در برابر اراده آهنین ما تسلیم و راه ما را به سوی آسمان‌ها می‌گشاید و خورشیدوار طوفان ظلمت را محو و نابود می‌کند. این بشارتی برای معراج ما به آسمان‌ها و بشار خیر و پیروزی و وصل به معشوق است و این بشارت، شهادت است لذا هر کس به راه حسین (ع) معتقد است می‌تواند راه من را دنبال کند که تصمیم گرفته‌ام در برابر اسرائیل بایستم و حتی با مشت با توپ و تانک او بحنگم..

مقدم فر مشاور فرهنگی سپاه فرمانده سپاه پاسداران در این مراسم اظهار کرد: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بابت برپایی چنین مراسمی تشکر می‌کنم. مقام معظم رهبری فرمودند بزرگداشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست لذا چنین مراسمی به معنای آوردن نور به محیط کاری است؛ نوری که باعث برکت در محیط می‌شود. مکتب شهدا، مکتبی درس‌آموز و انسان‌ساز است لذا باید محیط علمی و محیط معنوی شهادت را به هم گره بزنیم. شهادت یک انتخاب توسط خود شهداست و یک حادثه نیست. از سوی دیگر شهید با شهادت متوقف نمی‌شود بلکه شهید به قله می‌رسد.

وی افزود: شهید پیروز میدان مبارزه با دشمنانی است که در مسیر رشد و کمال انسان‌ها مانع ایجاد می‌کنند. بنده سال‌ها شهید سیدمهدی موسوی را می‌شناختم. وی آرزوی شهادت داشت، فداکار و ایثارگر بود و این خصلتی است که در میان همه شهدای ما وجود دارد. بر این اساس بزرگترین خدمت شهید به مردم این است که انسان‌ها را از حیرت و ضلالت و گمراهی نجات می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم مراسمی برگزار کردیم که باعث منت برای ماست، چون شهدا به ما توفیق ذکر خیرشان را داده‌اند. نسل جوان امروز، دنبال خودش است. در این نسل، دیگران را دیدن از ذهن جوان گرفته می‌شود و او فقط دنبال خود است و چنین تفکری نتیجه تلاش‌های غرب است. این نسل برآمده از تمدن غرب است، اما ما هم نسل انقلاب اسلامی را داریم. نسل دهه چهل، استوانه‌های انقلاب اسلامی هستند. نسلی که در دوران دفاع مقدس به دنیا آمدند هنوز فضای آژیرها، بمباران‌ها و مجاهدت‌ها را به یاد دارند.

وی افزود: نسل سوم، نسلی است که پس از جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند. بعد از جنگ افرادی شعار رفاه و توسعه سیاسی دادند و عدالت اجتماعی را فدا کردند لذا دوگانگی در جامعه شروع شد و در همین دوره بود که اینترنت آمد و جهانی‌سازی شروع شد. نسل چهارم نیز به دو دسته تقسیم شدند که عده‌ای انقلابی و عده‌ای تحت تاثیر فضای مجازی هستند. دانشگاه باید برای هر دوی اینها برنامه داشته باشد. تربیت امروز به گونه‌ای است که جوان می‌خواهد به یکباره ثروتمند شود و رزاق بودن خدا را فراموش کرده است؛ بنابراین دانشگاه باید در این زمینه هم برنامه داشته باشد.

طهرانچی بیان کرد: در این دنیایی که غرب برای آن برنامه‌ریزی کرده است جهاد می‌تواند نجات‌بخش باشد. همه افراد می‌میرند مگر شهید؛ بنابراین شهادت کمال مطلوب هر انسانی است اگر با حقیقت یار باشد. فرزندان شما زنده هستند. این وعده و قول خداست که در قرآن کریم آمده است. شهادت هنر است چراکه حیات جاودان هنر است بنابراین دقت کنیم که به چه سمتی می‌رویم و شهادت‌طلبی را در تربیت دخالت دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
قله بورس رو میگن قیمت سهام رو یک سوم و یک چهارم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بي پول هم به قله فقر رسيد
شما كه در مسوليت خود به درستي و به موقع اقدام نمي كنيد از اين حرف ها نزنيد
كلمه شهادت را مردان بزرگ به زبان مي آورند
آخرین اخبار