اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (یکشنبه یک مهر) در دیدار با سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲ کشور ایران و هند دارای تاریخی غنی هستند که بسیار به توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان آنها کمک میکند.
او نقش تکمیل کریدور شمال به جنوب در توسعه ارتباط تجاری و اقتصادی با کشور هند و دیگر کشورهای منطقه را بسیار مهم دانست و افزود: کریدور شمال به جنوب در حال توسعه و تکمیل بوده و در کنار آن نیز راهآهن رشت - آستارا در حال ساخت است که تحقق این امر گیلان را به دروازه تجارت جهانی متصل میکند.
استاندار با بیان اینکه باید از ظرفیت بنادر گیلان در توسعه صادرات با کشورهای مختلف از جمله هند نهایت بهره را ببریم، تصریح کرد: در تلاشیم تا در گیلان به توسعه و ایجاد حمل و نقل ترکیبی به مانند ترانزیت کامیونبر نهایت بهره را ببریم.
عباسی همچنین سرانه تجارت این استان با کشور هند را رو به افزایش دانست و گفت: در طول ۳ سال گذشته روابط تجاری خوبی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور هند انجام شده و سرانه تجارت میان ۲ کشور رو به افزایش است که این روند در دولت وفاق ملی نیز ادامهدار خواهد بود.
رودرا گاوراو شرست، سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار به نقش ترانزیتی گیلان در صادرات محصولات مختلف به کشور هند اشاره کرد و گفت: این استان نقش مهمی در توسعه صادرات با کشور هند دارد، لذا باید از همه ظرفیتها برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی استفاده کنیم.
او به بازدید خود از بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: از امکانات بندر انزلی بازدید کرده و راهکارهای خوبی را برای گسترش روابط تجاری با گیلان ارائه دادیم، از این رو هند آمادگی لازم برای سرمایهگذاری در منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی را دارد.
سفیر هند در ایران همچنین با تأکید بر توسعه و گسترش روابط تجاری ترکیبی با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استان گیلان تصریح کرد: تکمیل راهآهن رشت - آستارا و چابهار زاهدان به توسعه روابط تجاری میان ۲ کشور ایران و هند به ویژه در حوزه غلات بسیار کمک میکند.
او با بیان اینکه گیلان در حوزه گردشگری بسیار میتواند به جذب توریستهای بینالمللی کمک کند، گفت: ظرفیت همکاری در حوزه گردشگری میتواند بیش از بیش بیشتر شود و بنده بسیار شیفته مناطق گردشگری گیلان شدم، زیرا این استان علاوه بر زیبایی دارای فرهنگ غذایی بسیار خوب است که جذب گردشگران هندی کمک شایانی میکند.
ایران، اقتصادیترین مسیر برای مراودات تجاری
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران همچنین امروز در نشست با معاونان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیرکل هماهنگی گمرکات کشور و همچنین ناظر گمرکات استان، برای آشنایی با پتانسیلهای بنادر ایران در شمال و جنوب ابراز علاقه مندی کرد و گفت: اتصال بندر انزلی به بندرعباس از طریق خط ریل تحول بزرگی در زمینه توسعه تجارت محسوب میشود.
او با بیان اینکه به دنبال برگزاری رویدادی با حضور ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه و نیز حاشیه خلیج فارس هستیم، افزود: با برگزاری این رویداد میتوانیم پتانسیل و ظرفیتهای مسیر چابهار و کریدور شمال - جنوب را به ذینفعانی مانند صاحبان کالا، شرکتهای کشیرانی و بیمه معرفی کرده تا اطمینان آنها را برای استفاده بیشتر از این مسیر جلب کنیم.
سفیر هند در ایران تصریح کرد: همکاری در زمینه بندری و پشتیبانی لجستیک و گمرکات میتواند برای آینده فعالیتهای اقتصادی ۲ کشور بسیار مهم باشد. این پتانسیل برای سرمایهگذاری از طرف شرکتها و دولت هند وجود دارد.
به گفته او، روابط تجاری بین کشورهای هند و روسیه در سالهای اخیر ۵ برابر شده است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.
اهمیت بندر انزلی در توسعه ترانزیت کریدور شمال - جنوب
مجتبی نظری، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان هم در این نشست راهاندازی کریدور شمال- جنوب را در توسعه بنادر شمال کشور موثر دانست و گفت: توسعه فعالیتهای لجستیکی و بهبود خدمات بندری موجب توسعه بندر و نقش آفرینی در این کریدور خواهد شد.
او به نقش مهمی که بندر انزلی در توسعه ترانزیت کریدور شمال - جنوب خواهد داشت، اشاره کرد و افزود: کشور هند پنجمین قدرت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قدرت بدل خواهد شد، بنابراین با توجه به جمعیت کشور هند و بحث توسعه بازار، ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.
معاون امور بندری و اقتصادی گیلان با تشریح زیرساختها و توانمندیهای مجتمع بندری انزلی تصریح کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندری جنرال کارگو است. ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی نیز ۲۲ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) است که در صورت توسعه این کریدور میتواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش یابد.
به گفته نظری، ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی در حال حاضر ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن توسعه خواهد یافت.
نقش مهم بنادر ایران در تعاملات اقتصادی هند و روسیه
کامبیز جهانبانی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست بهره برداری از کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: حمل و نقل شریان اصلی تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتی تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.
او با اشاره به وجود بنادر جدید و مدرن در شمال کشور افزود: به دلیل روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این ۲ کشور افزایش چشمگیری داشته است لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باصرفهترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعاملات بین روسیه و هند است، تصریح کرد: سرمایهگذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب کشور و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندر انزلی به سواحل مکران همچنین ارتباط بندر انزلی به روسیه؛ میتواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این ۲ کشور به یکدیگر باشد.
جهانبانی همچنین گفت: بنادر ایران در تعاملات اقتصادی هند و روسیه، تجارب ارزشمندی دارند و هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس را از روسیه به هند ترانزیت میکنیم.
او با اعلام آمادگی به منظور ایجاد برنامه منظم برای ارسال کالاهای ۲ کشور به یکدیگر از طریق بندر انزلی افزود: انتخاب بندر انزلی به عنوان بندر شاهراه نشان از تیزبینی و نکته سنجی هندیها در این مباحث دارد.
با ایجاد زیرساختهای حمل و نقل ترکیبی ارتباطات هند با ایران گسترش مییابد
صادق برزگر، ناظر گمرکات استان گیلان هم در این نشست با بیان اینکه قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون گذشته است، گفت: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با ایجاد زیرساختهای حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش مییابد.
او بنادر استان گیلان را توسعه یافته توصیف کرد و افزود: گمرکات به صورت شبانهروزی در بنادر مستقر هستند و حافظ سرمایه تجار و سرمایهگذاران خواهند بود.
هند، خواستار کیوی و زیتون گیلان
سفیر هند در ایران همچنین عصر امروز نشستی با فعالان اقتصادی استان و رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: ظرفیت و پتانسیل موجود برای توسعه همکاریها در زمینههای مختلف اقتصادی بسیار مناسب است و امکان تجارت مستقیم بین استان گیلان و کشور هند وجود دارد همچنین میتوان از خاک ایران و گیلان برای ترانزیت کالا به قفقاز و آسیای میانه بهره گرفت.
رودرا گاوراو شرست افزود: عمدهترین تجارت میان ۲ کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود دارد و چشم انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است.
او افزود: درحال حاضر تجارت قانونی و رسمی بین ۲ کشور حدود ۲ میلیارد دلار است که این تجارت بین دو طرف متوازن نیست و ایران به دلیل تحریمها خرید بیشتری از هند انجام میدهد ما بدنبال خرید بیشتر محصولات کشاورزی، غذایی و داروی از ایران و استان گیلان و ایجاد تعادل و توازن در تبادلات تجاری هستیم.
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در هند علاقه خاصی به استفاده از محصول کیوی وجود دارد ولی شرایط آب و هوایی ما برای پرورش این محصول مناسب نیست و گاه این محصول از کشور نیوزیلند وارد میشود؛ نزدیکی ایران به هند میتواند چشم انداز واردات کیوی از ایران را توسعه دهد.
به گفته او، غیر از کیوی میتوان محصولاتی نظیر زیتون از گیلان به هند صادر کرد که به صورت سنتی در هند تولید نمیشود و در سالهای اخیر علاقه به زیتون و روغن زیتون در این کشور بیشتر شده است در این زمینه نیز نزدیکترین کشور برای واردات این محصول کشور ایران و استان گیلان است، این امر میتواند به توسعه تجارت ۲ کشور کمک کند و از آسیبهای ناشی از تحریم بکاهد.
قاسم رضاییان، رئیس اتاق بازگانی ایران نیز با اشاره به کیفیت بالای محصول برنج گیلان گفت: از دیگر محصولات باکیفیت استان میتوان از بادام، فندق، زیتون و کیوی این استان نام برد.
او خواستار مساعدت سفیر هند در ایران برای تسهیل در توسعه مبادلات تجاری در محصول کیوی شد و افزود: از حدود ۴۰۰ هزار تن کیوی تولید شده در کشور حدود ۲۲۰ هزار تن آن در استان گیلان تولید میشود و بیشترین صادرات از این استان صورت میگیرد.