مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری بهمن سبز گفت: این مؤسسه به عنوان مجموعه بهره‌بردار سینما‌های حوزه هنری فردا دوشنبه با افتتاح سینما تارخ در شیراز دارای ۶۲ سینمای فعال در کشور می‌شود.

هادی اسماعیلی در نشست خبری راه‌اندازی پردیس سینمایی استاد امین تارخ در شیراز اظهار کرد: افتتاح این مجموعه در شهر شیراز را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم وقتی سینمایی در یک شهر افتتاح می‌شود یک مجموعه فرهنگی تأثیرگذار به شهر اضافه شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری بهمن سبز کشور با بیان اینکه در چهار یا پنج سال گذشته بیش از یکصد پرده به سینما‌های کشور اضافه شده، افزود: نامگذاری این پردیس هم اتفاق خوبی بود و مهمتر از آن بهره‌برداری از این مجموعه در روز بزرگداشت امین تارخ هنرمند پرآوازه کشور است.

اسماعیلی یادآور شد: استاد امین تارخ زمانی از دنیا رفتند که امکان برگزاری بزرگداشتی در خور و شأن ایشان فراهم نشد؛ لذا برگزاری این بزرگداشت در اولویت کاری متولیان امر قرار گرفت؛ همچنین مقرر شد در شهر شیراز که زادگاه ایشان است پردیس سینمایی و مجموعه فرهنگی به نام ایشان بازگشایی شود.

او در خصوص موسسه بهمن سبز نیز گفت: این موسسه بزرگترین زنجیره سینماداری کشور را با بیش از ۲۰۰ پرده یا ۲۰۰ سالن سینما در کشور دارد؛ با افتتاح این پردیس سینمایی شصت و دومین سینما در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مهمترین مسئولیت موسسه بهمن سبز توزیع و پخش محتوا‌های تولید شده در حوزه انقلاب، خانواده و امیدآفرینی است اظهار کرد: از سال ۹۸ تاکنون بالغ بر۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه هنری با محوریت بهمن سبز صرف توسعه زیرساخت سینمایی در کشور شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری بهمن سبز مهمترین رویکرد این مؤسسه را حرکت به سمت ساخت مجتمع‌های فرهنگی خانواده محور در سراسر کشور دانست و افزود: اغلب مجموعه‌هایی که اخیرا توسط حوزه هنری در کشور افتتاح شده مجموعه‌های فرهنگی‌است که سالن‌های سینما یکی از اتفاقات خوب در این مجموعه‌هاست؛ در واقع نگاه به کتاب و به هنر‌های تجسمی و تئاتر هم مباحثی هستند که در دل این افتتاح‌ها دیده شده‌اند و راه‌اندازی مکانی برای ارائه این مقوله‌های فرهنگی و هنری هم به عنوان تکلیف این موسسه دنبال می‌شود.

او سینما را یک جایگاه فرهنگی دانست و گفت: در تلاش هستیم تا در ۵۶ شهر با جمعیت بالای ۲۵۰ هزار نفر مجموعه‌های فرهنگی که از سینما برخوردار باشد راه‌اندازی کنیم؛ در حال حاضر ۲۱ استان و ۴۰ شهر کشور از سینما بهره می‌برند و با توجه به تکلیف این سازمان برای توزیع و پخش آثار تولید شده در حوزه انقلاب و خانواده، اکران سیار نیز به عنوان راهکاری جهت توزیع و پخش آثار هنری در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز کشور که معتقد است در اکران سیار نیروی انسانی بیش از زیرساخت‌های فرهنگی اهمیت دارد، گفت: بالای ۸۰ درصد فروش سینما‌های کشور در پنج یا ۶ استان اتفاق می‌افتد و نزدیک به هزار و ۳۰۰ شهر داریم که تنها ۲۰۰ شهر از این مجموع از سینما بهره می‌برند؛ این در حالیست که بخش خصوصی به دلیل شرایط اقتصادی در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر جهت توسعه زیرساخت ورود نمی‌کند، در حوزه هنری هم شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر هدف‌گذاری شده‌اند.

او اضافه کرد: در حال حاضر در ۲۵یا ۲۶ استان اکران سیار رقم زده شده و برای اکران سیار در شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم تدابیری اتخاذ شده، در واقع افزون بر مساجد و مکان‌های اجتماع مخاطبین، سالن‌های بسیاری در شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر تحت نظارت شهرداری‌ها، اداره‌کل آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان تبلیغات وجود دارد که استفاده زیادی از آنها نمی‌شود؛ این در حالیست که این سالن‌ها از حداقل امکانات و زیرساخت را برای نمایش و اکران فیلم‌ها بهره می‌برند.

اسماعیلی گفت: آثاری داریم که مخاطب اکران سیار آن از مخاطب اکران سینمای آن بیشتر بوده به جهت آنکه در مکان و زمان مناسبی نمایش داده شده‌اند؛ لذا همچنان معتقدیم اکران سیار یکی از مهمترین راهبرد‌ها برای این است که بتوانیم محتوای سینمایی را به مخاطب برسانیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کاهش قیمت بلیت سینما در مجموعه‌های احداث شده در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر وجود دارد گفت: قیمت بلیت سینما مصوب است و بنا به درجه سینما نرخ ۴۵ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان برای تهیه بلیت تعیین شده است.

مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز کشور سینما را تفریح ارزانی دانست و گفت: به دلیل قرارگیری پردیس تارخ در منطقه کم‌برخوردار شیراز قطعا برنامه‌های تخفیفی برای جذب خانواده‌ها به این مکان فرهنگی در دستورکار است.

رئیس حوزه هنری استان فارس هم در این نشست گفت: پردیس سینمایی تارخ فردا شب به مناسبت بزرگداشت این هنرمند پرآوازه و با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان استانی و ملی آغاز به کار می‌کند و این مجموعه نیز به چرخه توزیع سینمایی کشور اضافه خواهد شد.

وحید نمازی ادامه داد: پس از حدود ۶ یا هفت ماهی که از زمان واگذاری بهره‌برداری این مجموعه به موسسه بهمن سبز و انعقاد قرارداد شهرداری با این موسسه می‌گذرد توانستیم آغاز به کار رسمی پردیس را آغاز کنیم.

او اضافه کرد: البته پردیس سینمایی تارخ سال گذشته در مهر ماه افتتاح شد؛ قطعا این اتفاق جزو اتفاقات مهم و ارزشمند فرهنگی و هنری استان فارس به شمار می‌رود.

نمازی با بیان اینکه این مجموعه با نگاه عدالت محور در منطقه‌ای که زیرساخت فرهنگی و هنری خاصی وجود نداشت راه‌اندازی شده، گفت: فراهم شدن این زیرساخت با این سطح از کیفیت کار بسیار ارزشمندی بود؛ البته پروسه بهره‌برداری این مجموعه طولانی شد، در واقع فرآیند بهره‌برداری و آغاز به کار این مجموعه پیچیدگی‌هایی داشت که ما را تا همین چند روز گذشته درگیر کرده بود؛ تا همین چند روز گذشته درگیر فراهم شدن مقدمات بهره‌برداری بودیم.

رئیس حوزه هنری استان فارس گفت: قرار بود امروز در این مجموعه اکران عمومی داشته باشیم، اما به دلیل ضرورت تکمیل کتابفروشی و دیگر مجموعه‌ها برای روز افتتاح، این امر محقق نشد و اکران مردمی به روز سه‌شنبه سوم مهرماه موکول شد.

او عنوان کرد: یکی از اتفاقات ویژه در هنگام ساخت این مجموعه در کنار هم قرار گرفتن تیم بهره‌بردار و تیم فعال در حوزه عمرانی و تجربه همکاری مدیران هنری و عمرانی بود؛ استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و معاونین این سازمان نیز تمام قد وسط میدان بودند و در این شش یا هفت ماه تلاش کردند تا نواقص این مجموعه را برطرف کنند؛ مهمترین هدف از راه‌اندازی این پردیس هم این بود که اهالی فرهنگ دوست شیراز بتوانند از خدمات این مجموعه به نحو احسن بهره ببرند.

نمازی با بیان اینکه در استان فارس در ۲ سال گذشته بیش از ۸۰ عنوان فیلم در فرم‌های مختلف تولید شده، گفت: در حوزه هنری سعی می‌کنیم مجموعه سینمایی‌ها را به عنوان چرخه کامل بنگریم؛ چرخه‌ای که هم نظام سینماداری در آن معنا دارد و هم نظام سینماسازی، هم تولید اثر سینمایی اهمیت دارد و هم تربیت هنرمند برای پشتوانه این تولید حائز اهمیت است؛ خوشبختانه این چرخه در حال شکل گرفتن است و استان فارس هم در سینماداری و هم سینماسازی جزو سرآمدان کشور است؛ همچنین اقدامات قابل توجهی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی در این استان انجام شده است.

او در خصوص وضعیت سینما‌های شیراز گفت: تلاش شده تا در سینما‌ها تک سالن نداشته باشیم؛ در حقیقت قرار است مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری را به عنوان کمپلکس‌های فرهنگی در کنار هم قرار دهیم تا زمانی که شهروندان به این فضا‌ها مراجعه می‌کنند بتوانند از انواع نیاز‌های فرهنگی هنری بهره ببرند.

رئیس حوزه هنری استان فارس از راه‌اندازی کتابفروشی و نگارخانه در پردیس سینمایی تارخ خبر داد و افزود: پیش‌بینی ما این است که نگارخانه این مجموعه تا قبل از پایان سال افتتاح شود؛ پلاتوی تئاتر آن هم به زودی به چرخه توزیع اضافه می‌شود؛ البته معتقد هستیم بزرگترین پلاتوی جنوب کشور در همین مجموعه تارخ راه‌اندازی شده است.

او عنوان کرد: زیرساخت‌های هنری شیراز در گذشته جزو شاخص‌ترین زیرساخت‌های کشور بود، اما در حال حاضر وضعیت فرق کرده؛ لذا در سناریوی برنامه‌ریزی شده موسسه بهمن سبز قرار براین است که پس از راه‌اندازی پردیس تمرکز ما روی مجموعه پرسیا و پیام باشد؛ مجموعه‌ای که ۱۰ هزار مترمربع زیربنا دارد، نقشه‌های آن کشیده و مجوز‌های اولیه آن اخذ شده است؛ راه‌اندازی آن مجموعه باعث می‌شود که بزرگترین کمپلکس فرهنگی و هنری کشور در شیراز به بهره‌برداری برسد.

بزرگداشت امین تارخ هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون همزمان با افتتاح پردیس سینمایی این هنرمند، ۲ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران و علاقه‌مندان به سینما برگزار می‌شود. همزمان با دومین سالگرد درگذشت هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون امین تارخ، پردیس سینمایی انی هنرمند در شهر شیراز افتتاح می‌شود.

این پردیس سینمایی دارای پنج سالن سینما و یک سالن تئاتر است و در مجموع ۸۶۳ صندلی دارد.

مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید توسط موسسه بهمن سبز که بهره‌بردار پردیس سینمایی امین تارخ است با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران سینما و خانواده این هنرمند فقید، دوشنبه- دوم مهرماه- در شهر شیراز برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار