مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد و نیروگاه‌های زاینده رود گفت: ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۹۲ میلیون مترمکعب رسید.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد و نیروگاه‌های زاینده رود گفت: ذخیره سد زاینده‌رود تا ۳۱ شهریور ماه و پایان سال آبی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، به ۲۹۲ میلیون مترمکعب رسید.

سید مجتبی موسوی نائینی افزود: میزان آب ورودی به سد در حال حاضر ۱۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی ۲۶ مترمکعب بر ثانیه است.

او با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود در پایان سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، حدود ۴۴۰ میلیون مترمکعب بود، اضافه کرد: این سد مخزنی در بلند مدت تا این تاریخ، ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت.


به گفته موسوی، ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او  با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ درصد از ظرفیت سد زاینده رود پُرشدگی دارد، خاطرنشان کرد: ۷۶ درصد مخزن این سد در آغاز سال آبی جدید خالی است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با توضیح درباره وضعیت آبگیری این سد طی یک سال آبی که گذشت، اظهار داشت: از یکم مهرماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود در مجموع یک میلیارد و سه میلیون مترمکعب بوده در حالی که این سد در مدت مشابه سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

به گفته وی بنا بر آمار موجود، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود در بازه مشابه بلندمدت (۵۴ ساله) نیز یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

موسوی خاطرنشان کرد: مجموع ورودی آب به سد زاینده رود طی یک سال آبی که گذشت نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۷ درصد و در مقایسه با بلند مدت مشابه ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود، همچنین حجم خروجی آب از این سد مخزنی نیز با در نظر گرفتن میزان تبخیر، از ابتدای سال آبی تا پایان شهریور ماه، یک میلیارد و ۱۵۱ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون مترمکعب و در بلندمدت تا این تاریخ، یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون مترمکعب حجم خروجی آب از این سد بود.

موسوی ادامه داد: خروجی از سد زاینده رود در سال آبی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه یک سال پیش چهار درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۱۸ درصد کاهش یافته است.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار