وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز در نشستی صمیمانه با کارکنان دانشگاه فرهنگیان که در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به تاکیدات پی‌درپی مقام معظم رهبری به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است.

 وی ادامه داد: در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است .

کاظمی بیان کرد: بر اساس رهنمودها و تاکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه و ارتقا واقع شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است بیان کرد: بنابراین دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی و ... برخودار باشند.

وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از ماموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.

کاظمی وزیر

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم وتربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است

وی ادامه داد: هیچ انطباقی بین آرمان‌ها و انتطارات با وضعیت موجود وجود ندارد.

کاظمی تاکید کرد که برای بهبود وضعیت، باید ریل‌گذاری‌ها در  نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است. بنابراین با این روش نمی‌توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذایقه‌های دانش آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم که باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد.

وی به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌های حداقلی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش به مشکلات و چالش‌های  این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسی‌ترین مشکل را داریم زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.

وی به چالش برگزاری آزمون‌های تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه می‌توانستیم بدون چالش و دارای فرصت‌های زیادی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه‌های درسی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهش‌های متقنی در این زمینه تهیه شود و باید بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است

وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد وگفت: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهمترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهمتربن عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند .

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که بنده با همه مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم

کاظمی به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات تهیه، تدوین و احصا شود

وی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: معتقدم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار