دو تن از حامیان فلسطین روز دوشنبه با سردادن شعار‌های ضد اسرائیلی، سخنرانی وزیر دارایی انگلیس را برای دقایقی قطع کردند.

دو نفر از حامیان فلسطین روز دوشنبه با سردادن شعار‌های ضد اسرائیلی، سخنرانی «ریچل ریوز» وزیر دارایی انگلیس را برای دقایقی قطع و دولت این کشور را به دلیل تداوم حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی محکوم کردند.

معترضان در این حرکت اعتراضی، ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خواستار توقف فوری جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس در این منطقه شدند.

ابتدا یکی از معترضان که در میان حضار نشسته بود، با سردادن شعار‌های اعتراضی صحبت‌های وزیر دارایی انگلیس را قطع کرد و فریاد زد: «دولت ما هنوز در حال فروش سلاح به اسرائیل است.» او با اشاره به پیروزی حزب کارگر در انتخابات سراسری تیرماه گذشته افزود: «ما گمان می‌کردیم که به تغییر در سیاست‌های دولت رای دادیم.»

هم زمان یکی از دیگر از معترضان بلند شد و شعارنوشته‌ای را دست گرفت که روی آن نوشته بود: «دولت هنوز از کسانی که هوا را آلوده می‌کنند حمایت می‌کند و به اسرائیل سلاح می‌فروشد. ما به تغییر در سیاست‌های دولت رای دادیم.»

این حرکت اعتراضی با استقبال شماری از حامیان فلسطین در نشست امروز مواجه شد که یکصدا فریاد زدند: «فلسطین را آزاد کنید» و «فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کنید» خانم ریوز که برای نخستین بار در قامت وزیر دارایی انگلیس، در کنفرانس سالانه حزب کارگر سخنرانی می‌کرد، بعد از عملیات اخراج معترضان، با چهره‌ای عبوس ادعا کرد که حزب کارگر، نماینده اقشار کارگر است، نه حزب تظاهرات.

او سپس به ادامه سخنرانی خود و نقد سیاست‌های دولت سابق پرداخت، اما این حرکت اعتراضی بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های انگلیس به همراه داشت. منابع خبری با عناوینی همچون «وزیر دارایی هو شد»، به پوشش این رویداد پرداختند.

جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر و یکی از حامیان فلسطین نیز، اقدام اعتراضی حامیان فلسطین را شجاعانه توصیف کرد و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این اتفاق او را یاد کنفرانس حزب کارگر در سال ۲۰۰۵ انداخت که یکی از مخالفان جنگ، به دلیل اعتراض علیه مشارکت انگلیس در جنگ عراق، از سالن بیرون کشیده شد. وی افزود: اکنون مشخص است چه کسی در سمت راست تاریخ ایستاده بود.

حزب کارگر انگلیس که از تیرماه گذشته سکان دولت را در دست گرفته است، به ظاهر مواضع تندتری را نسبت به رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و با محدود کردن فروش سلاح به این رژیم اصرار دارد اینگونه وانمود کند که تابع قوانین بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه انگلیس سه هفته پیش حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به دلیل «نگرانی از استفاده آنها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی» به حالت تعلیق درآورد. دیوید لمی طی سخنانی در مجلس عوام گفت که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، دولت چاره‌ای جز تعلیق این مجوز‌ها ندارد، زیرا آنها «می‌توانند برای تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.»

این ۳۰ مجوز مرتبط با قطعات هواپیما، پهپاد‌ها و بالگرد‌های نظامی و اقلام تسهیل کننده هدف‌گیری زمینی است، اما قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ از این تصمیم معاف شدند. انگلیس مدعیست که که «حفظ برنامه اف-۳۵ جزو لاینفک امنیت بین المللی بشمار می‌رود».

با این حال اعتراض‌ها به معافیت لندن در این زمینه روز به روز درحال افزایش است. هفته پیش ۳۷ تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، در نامه‌ای مشترک خطاب به وزرای امور خارجه، دفاع و تجارت این کشور، تاکید کردند که معافیت یادشده با تعهدات قانونی لندن در زمینه عدم مشارکت در نقض قوانین بین‌المللی، جلوگیری از نسل کشی و کنوانسیون‌های ژنو مغایرت دارد.

شنبه گذشته نیز هزاران تن از حامیان فلسطین مقابل ساختمان برگزاری کنفرانس حزب کارگر در شهر لیورپول تجمع کرده و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار برقراری فوری آتش‌بس در این منطقه شدند.

نزدیک به یک سال از جنگ در غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی ضمن کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در اثر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

از سویی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی از دست داده و حفظ جایگاه سیاسی خود را در تداوم جنگ می‌بیند، دست به عملیات تروریستی تازه‌ای در منطقه زده است. صهیونیست‌ها هفته پیش با منفجر کردن هزاران دستگاه پیجر، بی‌سیم و سیستم‌های ارتباطی، دستکم ۳۷ شهروند لبنانی را شهید و بیش از ۴ هزار نفر دیگر را زخمی کردند؛ اقدامی که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با واکنش تند جامعه بین‌المللی مواجه شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چندین قطعنامه در حمایت از آتش‌بس در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ تصویب کرده است، اما رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده و متحدانش در غرب، به جنایات خود ادامه می‌دهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار