استاندار گیلان در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: دست‌اندرکاران حوزه بازرگانی استان بازاریابی محصولات گیلانی را در اولویت قرار دهند.

 اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (دوشنبه ۲ مهر ماه) در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه‌هایی مانند گمرک، راهداری، استاندارد و ... که به فعالان اقتصادی خدمات می‌دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آنها تسهیل کنند.

او افزود: باید مسیر را برای صادرات کالا‌ها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشور‌ها را کاهش داد.

استاندار گیلان خواستار افزایش ظرفیت‌ها در بخش زیرساخت‌ها شد و تصریح کرد: باید اینک پس از بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین - رشت انجام شده است.

به گفته عباسی، برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود.

او همچنین گفت: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالا‌ها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاورد‌های این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان

استاندار گیلان افزود: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالا‌ها در بازار‌های خارجی عملکردی موفق‌تر داشته‌اند از این رو باید راه را برای آنها هموارتر کرد نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه‌های گمرکی در آستارا برخی دستگاه‌ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالا‌های فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و ... باشد و کالا‌های عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

عباسی تصریح کرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادر کننده تحمیل شود و از کشتی‌های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالا‌های فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل از کشتی‌های یخچال دار استفاده کنند.

او از دستگاه‌های اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیون‌ها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.

برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گمرکی گیلان هزینه شود

استاندار همچنین گفت: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.

عباسی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است در حالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گمرکی در استان هزینه شود.

او تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه‌های ورود و خروج کالا از مرز‌های سایر استان‌ها بیشتر از صادرات باشد باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوز‌ها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمند سازی فرآیند نوبت دهی کامیون‌ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل رویه‌های گمرکی از مرز‌های گیلان صادرات را تسهیل کرد.

 اسدالله عباسی، استاندار گیلان

استاندار بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق‌های بازرگانی و تعاون تأکید کرد و گفت: همینک شرکت‌های تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است این تعاونی‌ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.

عباسی راه اندازی کریدور شمال - جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و افزود: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریعتر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.