بنابر گفته مسئولان، ۴ دستگاه قوه قضائیه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و وزارت ارشاد همچنان در اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها مقاومت می‌کنند.

۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود که‌ درگاه ملی مجوزها برای جمع کردن بساط  امضاهای طلایی دستگاه‌ها و تسهیل در صدور مجوزها راه‌اندازی شد.

گفتنی است، درگاه ملی مجوز ها، سامانه‌ای الکترونیکی است که توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی در ابتدای سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است. این سامانه با هدف تسهیل و تسریع فرآیند صدور مجوز های کسب و کار ایجاد شده است. درگاه ملی مجوز ها شامل اطلاعات جامعی در مورد تمام مجوز های کسب و کار در ایران است. متقاضیان می ‌توانند با ورود به این سامانه، اطلاعات کاملی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از مجوز ها کسب کنند. این سامانه شرایطی را فراهم کرده که  فرد به راحتی می تواند از هر کجای ایران برای دریافت این مجوز از درگاه ملی مجوز ها به صورت آنلاین اقدام کند.

در ابتدای فعالیت این سامانه بسیاری از دستگاه‌ها برای اجرای آن مقاومت می کردند اما به مرور با دستور رئیس جمهور شهید و وزارت اقتصاد و دارایی و فرصت هایی که در نظر گرفته شده  دستگاه های مختلف به این بخش متصل شدند اما بررسی ها حاکی از آن است که همچنان چند دستگاه برای اتصال به این سامانه مقاومت می کنند که یکی از آن ها قوه قضائیه است و دیگری سازمان برنامه و بودجه و بخشی از وزارت صمت است.

مقاومت سازمان های نظام مهندسی برای اتصال به درگاه ملی مجوزها 

که در همین رابطه امیر سیاح رئيس مرکز بهبود محیط کسب و کار در  گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  سازمان برنامه و بودجه،  وزارت صمت بخش معادن ، وزارت  ارشاد و علوم  و قوه قضائیه  تاکنون به درگاه ملی مجوزها برای صدور مجوزها متصل نشده اند گفت: برخی از این دستگاه ها به ظاهر به درگاه ملی مجوزها متصل شده اند. سازمان‌های نظام مهندسی، ساختمان نظام مهندسی معدن، نظام روانشناسی متاسفانه  بعد از گذشت دو سال همچنان برای اتصال به درگاه ملی مجوزها مقاومت می کند و همچنان در این شرایط بسیاری از درخواست کنندگان با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

سیاح با بیان اینکه  برخی از زیر مجموعه های قوه قضائیه از جمله کانون‌های وکلا، شورای عالی کارشناسان رسمی و حتی خود قوه قضائیه به درگاه ملی مجوزها متصل نشده اند گفت: دو سال و نیم از مهلت قانونی گذشته است و من خجالت می‌کشم بگویم قوه قضائیه مجوز‌های اصلی اش به درگاه وصل نیست.

سیاح با بیان اینکه  اگر قوه قضائیه مدعی است که به درگاه ملی مجوزها متصل شده چرا هنوز هیچ مجوزی کد وشناسه یکتا دریافت نمی کند گفت: هنوز ۲۰۰  مجوز از قوه قضائیه به درگاه ملی مجوزها متصل نیست و ما همچنان شاهد مشکلات بسیاری از اعضا در این صنف هستیم.

در همین زمینه بسیاری از متقاضیان و درخواست کنندگان درگاه ملی مجوز معتقد هستند که راه اندازی سامانه درگاه ملی مجوزها بساط کامل امضاهای طلایی و کاغذ بازی ها را برچیده است به طوری که یکی از متقاضیان راه اندازی کترینگ غذایی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: پیش از راه اندازی درگاه ملی مجوز ها حدود ۳سال بود که به دنبال دریافت مجوز بودم اما متاسفانه هربار به معاونت غذا و یا اتاق اصناف مراجعه می کردم با سنگ اندازی های زیادی روبرو می‌شدم اما خوشبختانه از طریق درگاه ملی مجوزها یک هفته ای مجوز تهیه غذای من ارائه شد.

صدور مجوز ها از طریق درگاه ملی مجوزها سه روز انجام می شود

در همین زمینه  میرزایی  مدیر سامانه اصناف کشور گفته است زمانی که متقاضی مجوز، درخواست خود را تکمیل می‌کند، اتحادیه‌ها ظرف ۴۸ ساعت آن درخواست را در سامانه نوین اصناف که به درگاه ملی مجوز‌ها متصل است، بررسی می‌کنند و در نهایت مجوز‌های ثبت محور سه روزه و مجوز‌های تایید محور هفت روزه صادر می‌شود.

مدیر سامانه اصناف کشور افزود: اتحادیه‌ها در سامانه نوین اصناف دلیل رد را هم به اطلاع متقاضی می‌رسانند و اصناف در حال حاضر در مسیر اجرای قانون گام برمی دارند و باعث موفقیت درگاه ملی مجوز‌ها در بخش مجوز‌های صنفی شده اند چرا که اصناف درصددند کسب و کار‌ها شکل بگیرند و سپس رشد کنند.

وی تاکید کرد: همه کسانی که متقاضی پروانه کسب هستند، بدانند فرآیند اخذ مجوز کاملا الکترونیکی است و اگر فرد همه مدارک و شرایط را داشته باشد با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی mojavez.ir می‌تواند ظرف ۵ دقیقه درخواست خود را تکمیل کند و سامانه نوین اصناف هم آن مجوز را نهایتاً تا هفت روز صادر کند.

گفتنی است،  پیش از راه اندازی سامانه درگاه ملی مجوزها  و  اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها اخذ یک مجوز زمان بندی نداشت و با مواردی مواجه بودیم که برخی حدود پنج سال برخی با یک کاغذ «در دست اقدام» فعالیت می‌کردند با وجود اینکه در اتحادیه‌ها هم تشکیل پرونده داده بودند.

براساس این گزارش طبق اعلام مرکز بهبود محیط کسب و کار دستگاه ها دیگر فرصتی برای ارائه مجوزها و یا عدم اتصال به درگاه ها را ندارند و در صورتی که مجوزی را  بدون هیچ دلیلی نگه دارند طبق قانون خودکار از طریق درگاه ملی مجوزها صادر خواهد شد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار